انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

به گزارش مجله سفرنامه دبی، امروزه در کارخانه های مختلفی مانند فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد اکسین و فولاد کاویان در اهواز، انواع ورق فولادی فراوری می گردد، به طوری که ایران را به عنوان یکی از بزرگ ترین فراوریکنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه می شناسند و همیشه برای خرید ورق فولادی، دست به دامان آن هستند. این ورق های فولادی که با روش به خصوصی به نام نورد فراوری می شوند، برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید

گفتنی است که ورق ها از نظر نوع و روش فراوری، استانداردهایی که بر اساس آن ها ساخته شده اند و بعلاوه با توجه به نوع مواد اولیه، به چند نمونه مختلف تقسیم می شوند؛ بنابراین، برای خرید ورق و استفاده صحیح از نمونه مناسب با توجه به مصرف خود، ابتدا باید با انواع ورق فولادی و ویژگی های آن ها آشنایی لازم را داشته باشید. در ادامه به آنالیز مهم ترین ویژگی های بعضی از ورق ها خواهیم پرداخت.

انواع ورق فولادی

انتخاب و خرید ورق فولادی، باید با توجه به احتیاج کاربر و پروژه ای که قرار است در آن از این ابزار استفاده گردد، صورت گیرد. این ورق ها به صورت گسترده در انواع صنایع کاربرد دارند که در ادامه به معرفی بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

ورق سیاه

ورق سیاه یکی از پرکاربرد ترین محصولات به شمار می آید که نام آن تنها برگرفته از یک اصطلاح در بازار فولاد کشور است و خبری از رنگ سیاه بر آن نیست. بعضی علت نام گذاری آن را عدم براقیت و صیقلی بودن آن می دانند.

ورق فلزی سیاه با استفاده از روش نورد گرم فراوری می گردد، به این ترتیب که شمش فولادی را تا دمای قبل از ذوب حرارت می دهند تا خمیری گردد، سپس آرام آرام پهن و مسطح می نمایند؛ به صورتی که تبدیل به یک مکعب مستطیل با طول زیاد گردد. بعضی کارخانه ها مانند کارخانه فولاد مبارکه، فولاد کاویان، اکسین اهواز و فولاد سبا در زمینه فراوری این محصول فعالیت می نمایند که می توان برای خرید و دریافت قیمت ورق سیاه آن ها به سایت هایی مثل آهن 505 مراجعه کرد.

کاربرد انواع ورق سیاه

به علت مواد اولیه مرغوب و روشی که برای فراوری آن به کار گرفته شده است، در صنایع بسیاری کاربرد دارد و جایگاه خود را تثبیت نموده است. بعضی از مهم ترین موارد استفاده از آن ها در فراوری بدنه خودروها، ورق کف خودرو، لوله های درزدار، انواع پروفیل، تانکرسازی، کشتی سازی و ده ها آیتم دیگر است.

ورق گالوانیزه

ازآنجایی که خوردگی و زنگ زدگی ورق های فولادی همواره وجود دارد و از طرفی فراوری ورق های فولادی ضدزنگ و مقاوم در برابر خوردگی برای مصارف صنعتی هزینه های بسیار زیادی در بر دارد، ورق های گالوانیزه فراوری و ساخته شده اند. در واقع می توان گفت قیمت ورق گالوانیزه مالی است و روش ممکن است. برای این کار ورق روغنی را در وان مذاب روی می گذارند تا باتوجه به ضخامت مورد نظر، فلز روی، بر سطح ورق قرار بگیرد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

هدف از خرید ورق کاربردی نامبرده، ساخت انواع مخازن، تابلوهای برقی، سقف و بدنه سالن های بزرگ و بعلاوه انواع تجهیزات آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی است.

ورق رنگی

ورق رنگی، ورق گالوانیزه ای است که با یک پوشش رنگی الکترواستاتیک پوشانده شده است. ورق های رنگی فولادی با 15 تنوع رنگی فراوری و به بازار عرضه می شوند و فرایند فراوری آن ها به گونه ای است که ابتدا کلاف گالوانیزه وارد بخش آماده سازی ورق می گردد و با طی کردن فرایند، چربی ها و ناخالصی های روی سطح ورق پاک سازی می شوند و در نهایت پس از آماده سازی، ورق وارد مرحله رنگ آمیزی می گردد.

کاربرد ورق رنگی

هدف از خرید این محصول معمولا جهت فراوری سقف سوله، آلاچیق و شیروانی ، فراوری لوازم خانگی و اداری، ساخت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و بسیاری موارد دیگر است

ورق روغنی

نام ورق روغنی نیز هرگز ربطی به چرب بودن سطح این نوع ورق ندارد؛ بلکه به خاطر صیقلی و براق بودن سطح آن ها، در بازار به اصطلاح به آن روغنی گفته می گردد. فرآیند فراوری ورق های روغنی به روش نورد سرد است و به همین علت این محصول از سطحی براق برخوردار است.

کاربرد انواع ورق روغنی

این محصول در صنعت کاربردهای زیادی دارد، به همین علت قیمت آن ها برای افراد بسیاری مهم است. از این مقطع فولادی در ساخت قطعات مختلف خودرو، ساخت لوازم خانگی متنوع، مبلمان اداری، ساخت پانل های غیر قابل انعطاف، ورق پایه برای فراوری ورق های گالوانیزه، فراوری لوله و ده ها مورد دیگر استفاده می گردد.

ورق اسید شویی

یکی دیگر از انواع ورق، خرید ورق اسیدشویی است. پس از فراوری این نمونه ورق از طریق فرایند نورد گرم، به علت حرارت بالای ورق و پاشش مداوم آب بر سطح آن، روی سطح ورق اکسید آهن تشکیل می گردد. سپس با هدف حذف پوسته های اکسیدشده، فرایند اسید شویی روی آن انجام می گردد.

کاربرد ورق اسید شویی

از نمونه های مختلف این ورق ها، برای فراوری لوله های نفت و گاز، صنایع کشتی سازی و شاسی خودرو استفاده می گردد.

ورق استیل

ورق استیل نیز نمونه دیگری از ورق های فولادی است که به علت آلیاژ به کار رفته در آن، خواص مکانیکی مخصوصی دارد. با خرید ورق استیل، متوجه خاصیت های متفاوت آن مانند، ضدزنگ بودن، قابل بازیافت و بالا بودن سختی و استحکام آن خواهید شد. عناصر مختلفی در ساختار فراوری آن ها وجود دارد و درصد استفاده از هر یک با توجه به این عناصر، فرق دارد. بعلاوه حضور بعضی عناصر سبب ایجاد خاصیت مکانیکی-حرارتی، چکش خواری و افزایش مقاومت در برابر خوردگی خواهند شد.

کاربرد ورق های استیل

به علت عناصر به کار رفته و خواص هر یک در فراوری این محصول، از آن برای ساخت انواع لوازم خانگی، صنایع غذایی، ساخت بدنه وسایل نقلیه مانند خودرو، هواپیما یا کامیون ها، انواع تانکر، وسایل مربوط به آشپزخانه مانند قاشق و چنگال و ده ها مورد دیگر استفاده می گردد.

ورق های فولادی پرکاربرد

ورق های فولادی یکی از پرکاربردترین ابزاری هستند که به طور گسترده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه بتوان از فولاد در بخش های گوناگون و صنایع مختلف استفاده کرد، یکی از اقدامات این است که ابتدا آن را به شکل انواع ورق فولادی در آورد. یکی از مهم ترین اهداف خرید ورق فولادی، فراوری وسایل و تجهیزات ثانویه است. در این مقاله سعی بر آن بود که انواع مختلف ورق های فولادی که خود بسیار متنوع اند را معرفی و موارد مصرف هر کدام از این ورق ها را آنالیز کنیم تا در هنگام احتیاج از این مطالب بهره بگیرید.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 7 دی 1402 بروزرسانی: 7 دی 1402 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2483

به "انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنایع را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید