شگفت انگیزترین سازه ها در دبی

به گزارش مجله سفرنامه دبی، دبی با سرعت بالایی که در رشد و توسعه دارد، تبدیل به ابر شهری شده که شبیه شهرهای آینده است، آنها دست رد به سینه فناوری های خلاقانه نمیزنند و ایده هایی که تا به حال پیاده شده است نه تنها برای ما بلکه برای شهروندان کشورهای توسعه یافته نیز عجیب است در ادامه با چند سازه شگفت انگیز دبی آشنا میشویم.

شگفت انگیزترین سازه ها در دبی

مرکز خرید دبی بزرگ‌ترین مرکز خرید در جهان

مساحت این پروژه بیش از 3660 کیلومتر مربع است و از 10 تا 15 مرکز خرید کوچک‌تر تشکیل شده است. سایر جاذبه‌های این مجموعه عبارتند از بازار طلا، یکی از بزرگ‌ترین آکواریوم‌های دنیا، یک زمین اسکیت روی یخ در سایز بازی‌های المپیک، آبشار فوارهٔ صحرا و منظرهٔ برج دبی. این مرکز خرید تا به حال 5 جایزه در زمینه‌های مختلف کسب کرده است. گفته می‌شود وسعت این مجموعه به اندازهٔ 50 زمین فوتبال است.

دبی اسکی بزرگ‌ترین پیست اسکی سرپوشیده در جهان

این پیست اسکی 22500 متر فضای سر پوشیده دارد و بخشی از مرکز خرید امارات است. دمای این پیست به وسیلهٔ یک سیستم عایق کارآمد همیشه در 1- درجهٔ سانتی گراد در روز و 6- درجه در شب (که برف تولید می‌شود) نگه داشته می‌شود. این مجموعه هم اکنون به بهره برداری رسیده است.

برج دبی بلندترین ساختمان در جهان

این برج بخشی از پروژهٔ 2 کیلومتر مربعی به نام مرکز شهر دبی است که در خیابان دوحه واقع شده. این ساختمان در سال 2006 توسط آدریان اسمیت در شرکت SOM طراحی شده است. این شرکت عهده دار مهندسی ساختمان، معماری و مهندسی مکانیک برج دبی هم هست. جمع هزینه‌های این پروژه به 4 میلیارد دلار آمریکا می‌رسد و هزینهٔ کل پروژهٔ مرکز شهر دبی بالغ بر 20 میلیارد دلار است. شکل این بنا از یک گل صحرایی بومی دبی الهام گرفته شده است که در طراحی‌های تزئینی اسلامی هم دیده می‌شود؛ اما علاوه بر این یک دلیل مهندسی هم دارد. شکل فنر مانند این ساختمان باعث می‌شود در قسمت‌های فوقانی حجم بنا کمتر شده و در نتیجه استحکام آن بیشتر شود. این برج موارد استفادهٔ اداری، تجاری و تفریحی دارد.

دبی لند بزرگ‌ترین پارک تفریحی در جهان

این مجموعه با وسعتی دو برابر دیزنی لند، بزرگ‌ترین مجموعهٔ تفریحی در جهان خواهد بود. این پارک یک شهر کامل با 6 بخش موضوعی خواهد بود: دنیای جاذبه و تجربه در 13 کیلومتر مربع دنیای تفریح و سرگرمی در 4 کیلومتر مربع دنیای ورزش در 19 کیلومتر مربع دنیای تعطیلات و اوقات فراغت در 29 کیلومتر مربع دنیای گردشگری در 75 کیلومتر مربع بازار و مرکز شهر 1.8 کیلومتر مربع

هیدرو پلیس اولین اقامتگاه زیر دریایی در جهان

این اقامتگاه معنی تازه‌ای به مفهوم منظرهٔ اقیانوس بخشیده است. هیدرو پلیس که در عمق 66 فوتی خلیج فارس واقع شده دارای 220 سوئیت برای پذیرایی از مهمانان است. ساختمان این اقامتگاه با بتن و فولاد و دیوارهای آن از نوعی پلاستیک فشرده ساخته شده است؛ سقف گنبدی این سوئیت‌ها جلوهٔ زیبایی از ماهی‌های رنگارنگ و سایر موجودات آبزی را نمایش می‌دهد.

جزایر جهان جزایر مصنوعی به شکل نقشهٔ جهان

300 جزیرهٔ کوچک به شکل نقشهٔ زمین این مجموعهٔ مصنوعی را تشکیل می‌دهد. این مجموعه در اصل با استفاده از شن‌هایی که از دریا استخراج می‌شوند ساخته می‌شود و هر یک بین 23 تا 84 هزار متر مربع وسعت دارند و فاصلهٔ هر یک از هم بین 50 تا 100 متر است. این مجموعه 9 کیلومتر طول و 6 کیلومتر عرض دارد و با یک مرز شنی هم احاطه شده است. تنها وسیلهٔ حمل و نقل در این میان هلیکوپتر یا قایق است. میانگین قیمت هر یک از این جزیره‌ها 25 هزار دلار است.

جزیرهٔ نخل جزیره‌های دست ساز به شکل نخل

این جزیره‌ها بزرگ‌ترین جزیره‌های مصنوعی در جهان هستند. این پروژه توسط یک شرکت هلندی که در استخدام شرکت عربی نخل است انجام شده. این سه جزیره به نام‌های نخل جمیره، نخل جبل علی و نخل دیرا هستند. این پروژه کمی دورتر از ساحل کشور امارات و در خلیج فارس واقع شده و 520 کیلومتر به ساحل شهر دبی خواهد افزود.

برای ساخت دو جزیرهٔ اول از 100 ملیون متر مکعب و برای نخل دیرا از یک میلیارد متر مکعب سنگ و خاک استفاده می‌شود. همهٔ مواد ساختمانی از داخل امارات تأمین می‌شود و در پایان پروژه بیش از 100 هتل مجلل، ویلا و آپارتمان‌های ساحلی، اسکله‌های تفریحی، پارک‌های آبی، رستوران، مراکز خرید و باشگاه‌های ورزشی در این سه جزیره وجود خواهد داشت. این پروژه تا 10 سال آینده تکمیل خواهد شد.

انتشار: 15 اسفند 1396 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 51

به "شگفت انگیزترین سازه ها در دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین سازه ها در دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید