کاهش 71 درصدی مسافرت ها در ایام نوروز ؛ نقشه ماهواره ای مسیریاب نشان در دسترس مردم قرار گرفته است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، در این گزارش آمار کامل تردد درون شهری و برون شهری نشان توضیح داده شده است.

کاهش 71 درصدی مسافرت ها در ایام نوروز ؛ نقشه ماهواره ای مسیریاب نشان در دسترس مردم قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار ، شیوع ویروس کرونا در چند ماهه اخیر و تداخل آن با عید باستانی نوروز، باعث شد خانواده ها به جای سفر و گشت و گذار مجبور به خانه نشین شدن شوند و سفرهای درون شهری و برون شهری در این ایام تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرد. هر چند می توان گفت یکی از اصلی ترین عوامل در کاهش سفرها ایجاد طرح فاصله گذاری از سوی ریاست جمهوری بود تا از این طریق جلوی رشد بسیار سریع ویروس کرونا که تا پیش از نوروز به طور عجیبی در کشورافزایش داشت، گرفته گردد. اما مسیریاب نشان گزارشی کامل از شرایط سفرهای بین شهری و شرایط مراجعه مردم به امکان عمومی در کل کشور را منتشر نموده است که به طور کلی نشان می دهد مسافرت ها در نوروز 99 نسبت به نوروز 98 با کاهشی 71 درصدی در سطح کل کشور روبرو بوده اند.همچنین در این رابطه با حسین بخشائی مدیر استراتژی نشان گفت وگویی صورت گرفته است که به طور کامل شیوه اطلاعات بدست آمده و تحلیل آن ها را شرح می دهد.

طبق اعلام تیم نشان، با شیوع کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه، پیش بینی می شد که سطح سفرهای بین شهری کاهش عمیقی نسبت به سال گذشته داشته باشد اما راهی برای سنجش این کاهش وجود نداشت. در این میان، نشان آنالیز سفرهای بین شهری را از 23 اسفند شروع کرد. در این نمودار، مقایسه سفرهای بین شهری در نوروز 98 با نوروز 99 نمایش داده شده است.

داده های نشان، گویاست که 25 اسفند، روز اوج مسافرت ها بوده است و نسبت به سال گذشته، سفرهای بین شهری تنها 36 درصد کاهش یافته اند. اما از طرفی می توان دید که پس از ورود به سال 99 و نزدیک شدن به نیمه دوم تعطیلات، سفرها کمتر و کمتر می شوند؛ به گونه ای که در روز 13 فروردین، حجم سفرهای بین شهری 84 درصد کمتر از سال گذشته بوده است. شاید بتوان این مسئله را ناشی از تاثیر و هشدار رسانه های مختلف بر مردم جهت کاهش سفرها دانست.

موج دوم کاهش سفرها از هشتم فروردین شروع می گردد؛ جایی که برای اولین بار طرح فاصله گذاری اجتماعی مطرح و محدودیت های شدیدی برای ترددهای غیرضروری وضع شد. از سوی دیگر روز 13 فروردین، کم سفرترین روز در جاده های کشور بوده است. دلیل این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با تشدید محدودیت ها و اعمال جریمه 500 هزار تومانی داشت.

در مجموع، این آمار نشان می دهد که به شکل میانگین، سفرهای بین شهری 71 درصد کمتر از سال گذشته بوده اند.

تیم مسیریاب نشان در این رابطه گفت که میزان کاهش سفرهای بین شهری در بازه زمانی 23 اسفند تا 16 فروردین در 9 محور اصلی کشور را برای یافتن این پاسخ آنالیز نموده است.

طبق آنالیز های صورت گرفته از سوی نشان تعیین است که محور اصفهان-یزد با 89 درصد کاهش ترافیک، کرج-چالوس با 88 درصد کاهش ترافیک، اصفهان-شیراز با 86 درصد کاهش، 3 محوری بوده اند که بیشترین افت ترافیک را به نسبت تعطیلات سال گذشته تجربه نموده اند.

اما از طرف مقابل محور تهران-همدان فقط 59 درصد کاهش ترافیک داشته است و شلوغ ترین جاده کشور در این دوران لقب گرفته است. این احتمال مطرح است که انتشار آمارهای تفکیک شده استانی از سوی وزارت بهداشت، و وجود آمار کم از مبتلایان به کرونا در همدان، باعث شلوغی بیشتر در جاده این استان و سوق یافتن مسافرت ها به همدان شده باشد.

تیم نقشه و مسیریاب نشان در این باره گفتند، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در 8 شهر عظیم ایران آنالیز نموده است. این آنالیز شامل گستره حضور مردم در محل هایی مانند بانک، ایستگاه اتوبوس، داروخانه، پمپ بنزین، بیمارستان، مساجد، مراکز دولتی محلی، پارک و سوپرمارکت ها می گردد.

دیتا های موجود، میزان مراجعه به این مراکز در بازه زمانی 20 اسفندماه تا 20 فروردین را روی نمودار پیاده نموده است و میزان کاهش آن نسبت به میانگین مراجعه بهمن ماه که مردم زندگی عادی خود را داشته اند را محاسبه شده است. بر اساس این اطلاعات، مراجعه به صندلی های سوخت در سراسر ایران، کمترین کاهش را داشته است. در واقع تعداد مراجعه کاربران نشان به پمپ بنزین ها تنها 49 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر به علت شیوع کرونا، مساجد 79 درصد کاهش مراجعه داشته اند.

همچنین زمانی که صرفا به آمارهای مربوط به تهران توجه کنیم می بینیم که مساجد با 78 درصد و ادارات و سازمان ها با 77 درصد کاهش مراجعه، خلوت ترین نقاط شهر تهران بوده اند. اما از سوی مقابل مراکز خدمات درمانی تنها 46 درصد کاهش مراجعه داشته اند و شلوغ ترین نقاط پایتخت ایران بوده اند.

نقشه و مسیریاب نشان کوشش نموده است تا با آنالیز طرح فاصله گذاری اجتماعی، پیروز بودن یا نبودن آن را با روایت آمار آنالیز کند. به این شکل تصمیم گیران و مردم می توانند مطلعی بیشتری از پیروز بودن یا نبودن این تصمیمات و همچنین مکان های پرخطر و شلوغ داشته باشند.

در این رابطه جواد عامل، مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان درباره این داده ها، اعلام می کند که نشان از هفته های پایانی سال 98 با آشکار شدن شرایط ویژه کرونا، بخش زیادی از فعالیت های ویژه نوروزی خود رو متوقف کرد و سعی نمود در جهت یاری به شرایط گام بردارد. او در همین رابطه گفت: اولین کوشش ما برای مقابله با کرونا، ارایه لایه آنلاین محل های پرتردد روی نقشه نشان بود تا افراد بتوانند محل های پرخطر و شلوغ را تشخیص دهند.

به گفته عامل، گوگل مپس در روز های گذشته گزارشی از فرایند رشد یا کاهش تردد در برخی مکان ها را برای بیش از 130 کشور منتشر کرد که ایران به دلیل تحریم در بین این کشور ها جایی نداشت: به هر حال گزارش گوگل موارد خوبی برای یادگرفتن داشت. در گزارش گوگل فرایند های کلی هر کشور در کنار گزارش جزیی و تفکیکی شهر به شهر ارائه شده بود. بر همین اساس ما هم در کنار گزارش کلی سفر های نوروزی، فرایند های مراجعه کاربران به مکان های مختلف شهری در این مدت را هم گنجاندیم و البته مثل همواره سعی کردیم فقط کپی نکنیم، بلکه جزییات و ایده های متفاوت تری را هم ارائه بدیم.

مدیر عامل نشان در رابطه با این سوال گفت: مبدا و مقصد انتخابی کاربر، مهم ترین داده ای است که در اختیار یک مسیریاب واقع شده است. از سوی دیگر داده های مربوط به جستجو، به ما نشان می دهد که کاربران بیشتر به دنبال چه مواردی روی نقشه هستند. همچنین ما اخیرا به کاربران امکان داده ایم تا مکان های پرتردد را گزارش نمایند. ترکیب این داده ها و تحلیل فرایندها به ما یاری کرد تا اولین نقشه ای باشیم که نواحی پرتردد شهر را با داده کاوی و مشارکت کاربران خود ارائه می کنیم. ضمن آن که تنها نقشه ای هستیم که این محل ها را به صورت آنلاین و هر ساعت به روز می کنیم. در گزارش جدید خود نیز خروجی همین سرویس را برای پیدا کردن فرایند ها به کار گرفتیم.

عامل درباره چگونگی تحلیل داده های مربوط به سفرهای بین شهری نیز گفت: این گزارش بر اساس تعداد کاربرانی که با نشان در جاده ها مسیریابی کردند ارائه شده. این گزارش نکات جالبی را درباره سفرها آشکار می کند که برخی از آن ها را در خبرها دیده ایم. مطمئنم افراد خبره می توانند جزئیات و نتایج بیشتری را از این گزارش برای تصمیم گیری استخراج نمایند.

در ادامه برای کسب اطلاعاتی بیشتر درباره داده های منتشر شده از سوی نشان گفت وگویی با حسین بخشائی مدیر استراتژِی نشان صورت گرفته است که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

در رابطه با این موضوع حسین بخشائی مدیر استراتژِی نشان گفت: اگرچه تقریبا تمام تیم های نشان برای گردآوری این اطلاعات زحمت کشیدند اما در نهایت این گزارش محصول تیم ترافیک نشان است. در این گزارش، دو نفر از دیتاساینتیست های نشان با داده کاوی اطلاعات حدود 4.5 میلیون کاربر نقشه و مسیریاب نشان، به فرایند ها و ترندهای موجود، که در گزارش تعیین است، دست پیدا کردند.

این اطلاعات به شکل تعیین نشان می دهد که میزان سفرهای نوروزی در جاده های کشور چگونه بوده و همین طور محل های پرتردد در 8 شهر را نمایش می دهد. این گزارش منتشر شده تا هم کاربران بتوانند از محل های پرخطرتر مطلع شوند و هم مسئولین قادر باشند با استفاده از این اطلاعات، تصمیم های مفید تری برای کنترل شیوع کرونا اتخاذ نمایند.

مدیر استراتژی نشان در پاسخ به این سوال جواب داد: گزارش نشان، شامل 2 بخش است . بخش اول مربوط میزان کاهش سفرهای نوروزی و بین شهری است. این بخش از گزارش با توجه به افزایش همه ساله سفرهای نوروزی و ماهیت اپلیکیشن نشان، هدف اصلی تیم ما بود و پیش از شیوع کرونا نیز برای آن برنامه ریزی های مفصلی داشتیم. با شیوع کرونا تصمیم بر این شد که گزارش به شیوه ای که مشاهده کردید ارائه گردد.

اما بخش دوم گزارش مربوط به میزان کاهش مراجعه به نقاط پرتردد در 8 شهر کشور است. سایر اپلیکیشن ها در کشورهایی مانند چین و کره جنوبی در این زمینه پیش گام بودند و ما هم مثل همواره، فعالیت آن ها را رصد می کردیم. کوشش ما این بود تا از کارهای خوبی که به مهار بحران کرونا یاری نموده استفاده کنیم. به همین دلیل با تیم بایدو هم ارتباط گرفتیم و آن ها نیز تجربیات پیروز خودشان را در اختیار ما گذاشتند. معتقدیم با توجه به ابعاد و مختصات ناشناخته بیماری کورنا، باید به سهم خود از تمام تجربیات مثبت دیگران نیز استفاده کنیم تا به درستی با این بحران مقابله کنیم.

ما با استفاده از این تجربیات، لایهنواحی پرپیاده پیادهرا روی نقشه نشان پیاده سازی کردیم و اکنون تنها اپلیکیشنی هستیم که این اطلاعات را به صورت آنلاین، برای تمام ایران در اختیار قرار داده ایم.

از طرف دیگر، گوگل مپس که یکی از اصلی و کلیدی ترین بازیگران در حوزه نقشه و مسیریابی است، گزارش جامعی را بر اساس اطلاعات خود منتشر کرد اما متاسفانه در این گزارش که برای بیش از 130 کشور دنیا منتشر شده بود، ایران به دلیل تحریم ها جایی نداشت و اپلیکیشن نشان کاملا بر اساس اطلاعات 4.5 میلیون کاربر خود این تحلیل ها را ارائه داده است.

ما از همان ابتدا به وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات اعلام آمادگی کردیم که برای مقابله با این ویروس و یاری به برطرف بحران، از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد. به همین دلیل اطلاعات مراکز خدمات درمانی کرونا توسط وزارت ارتباطات در اختیار ما نهاده شد و بر اساس آن نشان، در کمترین زمان ممکن، این اطلاعات را در اختیار مردم قرار داد تا افراد بتوانند در صورت احتیاج به سادگی مراکز درمانی را پیدا نمایند.

پیشنهادهای دیگری نیز به دستگاه های مسئول ارائه شد که متاسفانه به دلایل مختلف، به خاتمه نرسید. نشان با تمام توان آمادگی خود را اعلام می کند و حاضر است برای مقابله با این بحران، سرویس هایی را ارائه دهد؛ یکی از نمونه های این خدمات اپلیکیشن ماسک است که در حال حاضر از وب سرویس های نقشه نشان استفاده می کند.

از سوی دیگر نشان از اولین استارت آپ هایی بود که به کمپین نفس که از طرف فعالان بخش خصوصی و با حمایت به اتاق بازرگانی ایران به منظور یاری به مقابله با بحران تشکیل گشت، پیوست. ما هم چنان آمادگی خود را برای هر نوع همکاری جهت یاری به کاهش بحران فعلی اعلام می کنیم.

نشان در اردیبهشت 98 برای همکاری با پلیس راهور، تفاهم نامه ای امضا نموده است اما برای سرویس های مرتبط با کرونا و یا گزارش جامع سفرهای نوروزی، از داده کاوی اطلاعات سفرها در نشان استفاده شده و پلیس راهور داده ای را در اختیار نشان قرار نداده است. امیدواریم در آینده همکاری های بیشتری داشته باشیم.

نشان در این مدت، قابلیت هایی مانند نقشه آفلاین، امکان جستجوی آفلاین در کل ایران و مسیریابی آفلاین را به اپلیکیشن خود اضافه نمود و از سوی دیگر امکان مسیریابی برای دوچرخه و عابرپیاده نیز فراهم گشته است. بر خلاف وسایل حمل و نقل عمومی که این روزها به دلیل بیماری کرونا باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند، تردد از طریق دوچرخه یکی از امن ترین شیوه های حمل و نقل در این ایام می باشد و مورد استقبال بسیاری از شهفرایندان نیز نهاده شده است. نشان در حالی مسیریابی پیاده و دوچرخه را به عنوان یک قابلیت جدید در اختیار کاربران قرار داده، که شهفرایندان در شهرهای مختلف ایران می توانند با استفاده از لایه نواحی پرتردد پیاده، با دیدن این مناطق تا حد امکان از عبور از این محل ها اجتناب نمایند.

در حال حاضر نقشه ماهواره ای اپلیکیشن نشان، در دسترس نهاده شده و کاربران می توانند تجربه کاربری جدیدی را با این مسیریاب تجربه نمایند.

از آنجا که اطلاعاتی مانند این گزارش در کشور های دیگر مبنای خیلی از پژوهش ها و تصمیم ها به عنوان یک پارامتر تاثیرگذار در مقابله با کرونا است، نشان گزارش دهی مستمر را برای ماه های آینده در برنامه خود قرار داده است تا بتواند قدمی در راه مقابله با کرونا بردارد.ما با تجربه ای که در طی این مدت، به عنوان محبوب ترین و پراستفاده ترین مسیریاب فارسی بدست آوردیم امیدواریم بتوانیم با یاری کاربران مون به زودی قابلیت های مفید بیشتری را هم در اختیار مردم قرار دهیم.

در کنار گزارشات منتشر شده فعلی نشان، وبسایت traffic.Neshan.Org به صورت آنلاین ترافیک شهرهای مختلف را نمایش می دهد و این اطلاعات به صورت آزادانه در اختیار همگان واقع شده است.

در خاتمه نیز مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان درباره حفظ حریم خصوصی کاربران در فرآیند جمع آوری داده ها برای تهیه این گزارش شرح داد: کاربران جهت استفاده از مسیریاب نشان، احتیاج به ارائه هیچ اطلاعات هویتی ندارند و بدون احتیاج به لاگین یا داشتن حساب کاربری می توانند از تمام قابلیت های نقشه و مسیریاب استفاده نمایند.

ساختن یک حساب کاربری و ورود به آن، کاملا اختیاری است و صرفا به کاربر یاری می کند تا بتواند نقشه را شخصی سازی و اطلاعات مورد نظر خود را برای آینده ذخیره سازی کند. با این حال باز هم برای لاگین کاربر را ملزم به ارائه شماره موبایل ننموده ایم و کاربر برای ثبت نام صرفا به یک آدرس ایمیل احتیاج دارد. نکته مهم تر اینکه در مجموع، کمتر از 10 درصد کاربران نشان وارد حساب کاربری می شوند و بیش از 90٪ به شکل کاملا ناشناس از سیستم استفاده می نمایند.

گزارش از علی زحمت کش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1123

به "کاهش 71 درصدی مسافرت ها در ایام نوروز ؛ نقشه ماهواره ای مسیریاب نشان در دسترس مردم قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 71 درصدی مسافرت ها در ایام نوروز ؛ نقشه ماهواره ای مسیریاب نشان در دسترس مردم قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید