انگشت کووید، نشانه عجیب پوستی عفونت با ویروس کرونا

به گزارش مجله سفرنامه دبی، متخصصان پوست به ناگهان با تصاویر بسیار از انگشتان پا روبرو شده اند که بیماران برایشان ارسال می کنند- نگرانی این بیماران درباره نشانه ای از بیماری کووید-19 است که در جای غیرمعمولی بروز می نماید.

انگشت کووید، نشانه عجیب پوستی عفونت با ویروس کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس انواع گوناگون دانه های پوستی یک علامت رایج در بسیار از بیماری های ویروسی هستند، اما یک علامت پوستی در میانه شیوع ویروس کرونا عامل بیماری کووید-19 جلب توجه نموده است که انگشت کووید نام گرفته است: تورم انگشتان پا که با قرمزی، دردناکی و گاهی خارش پوست همراه است و شبیه به سرمازدگی پوست که در دست ها و پاهای افرادی است که مدت طولانی در هوای سرد در بیرون از خانه هستند.

البته انجمن متخصصان پوست آمریکا می گوید اگر تنها مشکل بیماران این عارضه پوستی در انگشتان باشد، نیازی به مراجعه به بخش اورژانس نیست.

این انجمن توصیه می نماید افرادی که فکر می نمایند دچار انگشت کووید هستند و دلیلی دیگری برای مراجعه اضطراری ندارند، موضوع را از راه دور با پزشکشان در میان بگذارند. بعد پزشکان باید تصمیم بگیرند که آیا بیمار باید در خانه بماند یا به بیمارستان مراجعه کند و آزمایش کرونا بدهد.

گرچه شایع ترین علائم کرونا تب، سرفه خشک و تنگی نفس است- اما بعضی از افراد بدون اینکه این علائم را بروز دهند دچار عفونت با ویروس می شوند و آن را به دیگران هم سرایت می دهند.

اما با انتشار بیشتر این ویروس شگفتی ساز علائم کمتر شایع هم گزارش می شوند، از جمله از دست رفتن بویایی، استفراغ و اسهال و به طور فزاینده ای انواعی از مسائل پوستی.

متخصصان پوست در یک پژوهش 88 بیمار کووید-19 را در بیمارستان در ایتالیا آنالیز کردند و دریافتند از هر پنج نفر یک نفر علائم پوستی دارد که اغلب به صورت دانه های پوستی روی تنه بود. پزشکان اسپانیایی در یک آنالیز دیگر رشته ای از 375 بیمار با عفونت ثابت شده کرونا را گزارش کردند که انواعی از شکایات پوستی را داشتند از کهیر گرفته تا ضایعات پوستی شبیه آبله مرغان و تورم انگشتان پا.

تصاویر انگشتان قرمز پا و انواع دانه های پوستی از افراد مبتلا به کووید-19 در رسانه های اجتماعی در حال گردش است و گروه های گپ اینترنتی پزشکان امکان تشخیص سریع این نشانه های پوستی بوسیله متخصصان پوست را فراهم نموده است.

یک رجیستری بین المللی برای گزارش علائم پوستی احتمالی مرتبط با ویروس کرونا هم به وجود آمده است و از حدود 500 گزارشی که برای آن فرستاده شده است، حدود نیمی از آنها به صورت نقاط شبیه به سرمازدگی روی انگشتان پا بوده است.

این ضایعات پوستی شبیه سرمازدگی در واقع واکنشی التهابی هستند. اما اینکه چرا این ضایعات پوستی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا ایجاد می گردد، هنوز روشن نیست.

این علائم پوستی برای بعضی از بیماران اولین یا حتی تنها علامتی است که از بیماری بروز می نماید. در بیماران دیگر این عوارض پوستی روی انگشتان پا ممکن است همزمان یا حتی چند هفته پس از دچار شدن به علائم شایع تر و وخیم تر کووید-19 رخ می دهد.

این علائم پوستی در بچه ها هم بروز می نماید و متخصصان بچه ها نیز یک رجیستری برای گردآوری تصاویر انگشتان پای بچه ها مبتلا به کرونا ایجاد نموده اند.

هنوز دقیقا معلوم نیست که این ضایعات پوستی صرفا نتیجه واکنش التهابی هستند یا ویروس با تکثیر در پوشش درونی عروق پوست آنها را ایجاد می نماید یا لخته های خونی میکروسکوپی عامل ایجاد آنها هستند.

  • انگشت کووید | تازه ترین نشانه کرونا را بشناسید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1195

به "انگشت کووید، نشانه عجیب پوستی عفونت با ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگشت کووید، نشانه عجیب پوستی عفونت با ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید