حامی برجام: اروپا فقط بدعهدی می نماید باید از فرصت سوزی جلوگیری کنیم

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رئیس اسبق اتاق بازرگانی می گوید: اروپایی ها در یک سال و نیم گذشته فقط وعده دادند و کنار آمریکا ماندند بنابراین نباید به آن ها اعتماد کرد.

حامی برجام: اروپا فقط بدعهدی می نماید باید از فرصت سوزی جلوگیری کنیم

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، یحیی آل اسحاق که در زمان انعقاد و اجرای توافق برجام، از حامیان آن محسوب می گردد، تصریح نموده است: اروپایی ها از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، از ایران رفتند. آن ها دائما وعده دادند، اما چیزی عملی نشد.

به گزارش خبر آنلاین او اضافه نمود: اینستکس که به عنوان کانال مالی ایران و اروپا مطرح شده، در حد وعده باقی مانده است. با این حال، حتی اجرای آن نیز نمی تواند بار چندانی از دوش ما بردارد؛ چرا که محدودیت های فراوانی چه در خرید کالا ها و خدمات و چه در حجم آن اعمال شده که عملا احتیاج کشور را تامین نخواهد کرد.

باید توجه داشت که آرزو ها و آلام ما نیست که حقیقت را رقم می زند. ایران یک سال و نیم منتظر اروپایی ها ماند، ولی آن ها فقط وعده دادند و نهایتا کنار ایالات متحده که شریک بزرگشان است، ماندند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که کل مراودات ما با اروپا به دو میلیارد دلار می رسد که از این مقدار تنها 400 میلیون دلار صادرات است و مابقی واردات. حال آنکه مراوده مالی ایران و عراق در سال گذشته 13 میلیارد دلار و در امسال تا به امروز 9 میلیارد دلار بوده است. در نتیجه مراودات ایران و اروپا چندان مشخص کننده هم نیست. همان طور که گفتم اگر اروپایی ها به وعده های خود عمل می کردند، بهتر بود، ولی اکنون باید از فرصت سوزی جلوگیری کنیم.

ما باید قوی باشیم و همان طور که رهبری تاکید کردند، باید بر منابع داخلی و اطراف خود تکیه کنیم. در همسایگی ما بازار چندصد میلیون نفری وجود دارد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، ظرفیت بالقوه تجاری ایران با این کشور ها به 200 میلیارد دلار می رسد. این در حالی است که هم اکنون میان این کشور ها هزار میلیارد دلار مراودات تجاری انجام می گردد. این ظرفیت در اختیار ماست و عقل حکم می نماید اقتصاد ایران به این سمت برود تا منتظر اروپا بنشیند.

واقعیت این است که در سال گذشته صادرات غیرنفتی ایران به 400 میلیارد دلار رسید. این نشان می دهد که می گردد مسائل صادرات را حل کنیم؛ به شرط اینکه مسائل داخلی خود را کاهش دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 984

به "حامی برجام: اروپا فقط بدعهدی می نماید باید از فرصت سوزی جلوگیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حامی برجام: اروپا فقط بدعهدی می نماید باید از فرصت سوزی جلوگیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید