خواب تازه جانسون

به گزارش مجله سفرنامه دبی، ایرنا نوشت: نخست وزیر انگلیس قصد دارد تا پس از خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا تیم جدیدی را روی کار بیاورد که مسئول مذاکره بر سر آینده رابطه این کشور و قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا شود.

خواب تازه جانسون

به گزارش منابع انگلیسی، این گروه ویژه حدود یک ماه دیگر جایگزین وزارت برگزیت خواهد شد که در سال 2016 میلادی پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا توسط دولت ترزا می تشکیل شد. در واقع بوریس جانسون با انحلال وزارت برگزیت سعی دارد این تعبیر را هم در داخل و خارج القا کند که پفراینده خروج از اتحادیه اروپا بسته شده و عبارت برگزیت (مخفف انگلیسی Britain Exit) اعتباری نزد دولت ندارد.

کارگروه جدید موسوم به اروپا از ماه فوریه تحت نظارت مستقیم جانسون در داخل دفتر نخست وزیری آغاز به کار خواهد کرد. دیوید فراست که ژوئیه گذشته ریاست تیم مذاکره کننده اروپا را برعهده داشت به عنوان مسئول گروه اروپا معرفی شده است.

از سویی گفته می شود اتحادیه اروپا هم تیم مشابهی را تحت عنوان گروه روابط با انگلیس برای انجام مذاکرات مرحله بعدی برگزیت ایجاد کرده است.

یک منبع دولتی در این زمینه به نشریه تایمز چاپ لندن گفت: ما در سال 2020 به سمت ایجاد رابطه جدید و انجام توافق آزاد تجاری با اتحادیه اروپا حرکت خواهیم کرد. وی اضافه نمود: دولت پس از پیروزی در انتخابات سراسری، دستورکار روشنی را در این رابطه در پیش گرفته است.

با موافقت مجلس انگلیس درباره کلیات طرح دولت بوریس جانسون در خصوص چگونگی خروج از اتحادیه اروپا، این کشور در جهت اجرای برگزیت در 31 ژانویه 2020 (11 بهمن) واقع شده است.

دولت جانسون قصد دارد تا پیش از خاتمه سال آینده میلادی درباره آینده همکاری های تجاری با اتحادیه اروپا به توافق برسد. در واقع دو طرف پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا کمتر از 11 ماه فرصت خواهند داشت تا درباره مجموعه ای از همکاری های دوجانبه و چندجانبه که در طول 4 دهه گذشته شکل گرفته به توافق برسند.

با توجه به جدول زمان بندی اعلام شده، این مذاکرات از ماه مارس آغاز خواهد شد؛ بنابراین دو طرف عملا زیر 10 ماه برای مذاکره فرصت خواهند داشت.

میشل بارنیه کننده شورای اروپا در امور برگزیت تأکید دارد که امکان تکمیل مذاکرات درباره تمامی ابعاد آینده همکاری های اتحادیه اروپا و انگلیس تا پیش از خاتمه سال 2020 امکان پذیر نیست.

همچنین اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا هشدار داده است که مهلت تعیین شده چالشی جدی برای اتحادیه اروپاست.

وی به تازگی طی سخنانی در مجلس اروپا گفته بود: جدول زمانی تعیین شده از سوی بریتانیا زمان اندکی را برای ما باقی می گذارد. در صورتی که نتوانیم به توافقی تا خاتمه سال 2020 دست یابیم بار دیگر با شرایط سخت روبرو خواهیم شد.

فون درلاین اضافه نمود: این مساله آشکارا به منافع ما آسیب می زند اما بیشتر از ما، به منافع بریتانیا لطمه وارد خواهد کرد زیرا اتحادیه اروپا همچنان از منافع بازار مشترک، اتحادیه گمرکی و 70 توافق بین المللی امضا شده با شرکای تجاری اش بهره مند خواهد بود.

وی همچنین در گفت وگو با نشریه فرانسوی لزی کو که روز جمعه منتشر شد گفت: شاید معقول باشد که فرایند مذاکرات اواسط سال آینده میلادی ارزیابی و اگر لازم بود درباره تمدید آن توافق شود.

با این حال دفتر نخست وزیری انگلیس هفته پیش با صدور بیانیه ای، احتمال شکست توافق تجاری با اتحادیه اروپا را رد و تاکید کرده است که هر دو طرف به جدول زمان بندی مذاکرات متعهد هستند.

جانسون که در انتخابات اخیر مجلس پیروز شد اکثریت مطلق کرسی های مجلس را کسب کند، قصد دارد تا در راستای تقویت جایگاه انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، ساختار کابینه را متحول و به طور ویژه تغییراتی را در حوزه وزارت تجارت ایجاد کند.

نشریه تایمز چندی پیش در گزارشی، از این تغییرات به عنوان دولت انقلابی جانسون یاد کرد که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حداقل یک سوم کارگزاران دولت، جای خود را به کارشناسانی خواهند داد که قرار است اقتصاد این کشور را متحول کنند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 839

به "خواب تازه جانسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب تازه جانسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید