مجوز ساخت راکتورهای هسته ای نسل سوم در چین صادر شد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، دولت چین قرار است به طور آزمایشی و با استفاده از فناوری بومی، از نسل سوم راکتورهای هسته ای بومی خود موسوم بههوالونگ 1 استفاده کند.

مجوز ساخت راکتورهای هسته ای نسل سوم در چین صادر شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش ایرنا، این واحدها که از آن برای فراوری برق هسته ای استفاده خواهد شد، توسط متخصصان داخلی و با استفاده از دانش بومی این کشور راه اندازی می گردد.

نسل سوم فناروی برق هسته ای چین موسوم به ای سی پی 1000 در دسامبر (آذر - دی) سال 2014 در وین از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد رسیدگی نهاده شد و به تصویب رسید.

این نخستین بار بود که فناوری برق هسته چین مورد رسیدگی همکاران دنیای این کشور قرار می گرفت.

براساس گزارش رادیو بین المللی چین، این راکتور با استفاده از فناوری ای سی پی 1000 گروه صنعت هسته ای چین و فناوری ای سی پی آر 1000 گروه هسته ای گوان دونگ چین فراوری شده است.

تصمیم به استفاده از این فناوری توسط شورای اجرایی دولت این کشور به ریاست لی کچیانگ نخست وزیر اتخاذ شده است.

در بیانیه ای که پس از این نشست منتشر شده، آمده است: فناوری هوالونگ 1 حاصل بیش از 20 سال تجربه چین در زمینه فعالیت های هسته ای و یکی از بهترین نمونه ها در دنیا است.

در این بیانیه تاکید شده، مجوز صادرشده، در راستای احتیاج دنیای انرژی و بهبود ساختار شبکه انرژی چین است.

راکتور هوالونگ 1 که ساخت مشترک دو شرکت بزرگ هسته ای چین است، توانست در ماه آگوست 2014 (مرداد - شهریور ماه 93) آزمایشات ایمنی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

در نوامبر (آبان - آذر) سال 2014، سازمان ملی چین تصویب کرد دو عدد از این راکتور، در نیروگاه برق هسته ای استان فوجیان استفاده گردد.

در بیانیه شورای اجرایی دولت چین همچنین تاکید شده که استفاده از این راکتورهای بومی، قدرت رقابت پکن در بازارهای دنیای را نیز افزایش می دهد. همچنین دولت بر افزایش ضریب ایمنی این راکتورها نیز تاکید دارد.

دولت چین به دلیل معضل آلودگی هوا و احتیاج فزاینده کشور به انرژی، میخواهد وابستگی انرژی کشور به سوخت زغال سنگ را تا حد ممکن کاهش داده و منابع دیگری مانند انرژی هسته ای را جایگزین آن کند.

این کشور در حال حاضر 26 نیروگاه هسته ای در حال ساخت دارد که یک سوم نیروگاه های درحال ساخت دنیا را تشکیل می دهند.

با وجود شک و تردید درخصوص رشد انرژی هسته ای در سایر نقاط دنیا، چین گسترش نیروگاه های هسته ای را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داده و میخواهد ظرفیت هسته ای خود تا سال 2020 را تا سه برابر افزایش دهد.

ظرفیت کنونی نیروگاه های هسته ای چین در صورت از سرگیری کامل فعالیت آنها، به 58 هزار مگاوات در سال 2020 خواهد رسید و نیروگاه های در حال ساخت نیز 30 هزار مگاوات بر این ظرفیت خواهند اضافه نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 575

به "مجوز ساخت راکتورهای هسته ای نسل سوم در چین صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز ساخت راکتورهای هسته ای نسل سوم در چین صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید