هرآنچه که باید راجع به تست ورزش بدانیم

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تست ورزش که تست استرس ورزشی هم نامیده می گردد، نشان می دهد که قلب شما در هنگام فعالیت بدنی چگونه کار می نماید. از آنجا که ورزش ضربان قلب را بیشتر و تند تر می نماید، آزمایش استرس ورزش می تواند مسائل جریان خون درون قلب شما را نشان دهد. تست ورزش معمولاً شامل پیاده روی روی تردمیل یا دوچرخه ثابت است که همزمان ضربان قلب، فشار خون و تنفس را کنترل می نماید. یا ممکن است در طول تست ورزش دارویی به شما داده گردد که اثرات ورزش را ایجاد می نماید.

هرآنچه که باید راجع به تست ورزش بدانیم

تست ورزش چیست

تست تنش ، در واقع یک روش غربالگری جهت آنالیز تأثیر ورزش بر قلب می باشد. با انجام این روش ، تشخیصی یک آنالیز کلی از سلامت قلب به عمل می آید . یکی از دلایل مهم انجام تست ورزش آنالیز بیماری عروق کرونری قلب است . زمانیکه بیمار آغاز به ورزش میکند ، عضلات احتیاج بیشتری به خونرسانی دارند و بنابراین قلب مجبور است تند تر و قوی تر ضربان بزند .

تست تنش معمولا شامل راه رفتن بر روی یک تردمیل یا یک دوچرخه ثابت است که در آن بر ریتم قلب شما، فشار خون و تنفس شما نظارت می شود. امکان به جای انجام تست ورزش به شما یک داروی تزریق شود که اثر ورزش را تقلید میکند . ا

گر شما نشانه هایی از بیماری عروق کرونر یا ریتم قلب نامنظم قلبی را دارید می توانند دلایل انجام تست ورزش با شند و این عوامل امکان دارد پزشک را مجاب کند برای شما انجام تست ورزش یا آزمون استرس قلبی را تجویز کند . اگر قبلا بیماری قلبی بیمار تشخیص داده شده باشد، این آزمون بعلاوه می تواند تصمیمات مربوط به فرایند درمان را راهنمایی کند ، اثر بخشی درمان را اندازه گیری کند یا شدت داروها و روش درمان را معین کند.1

انواع تست ورزش

دو نوع تست ورزش وجود دارد:

** دوچرخه ثابت

** تردمیل که روش دوم در ایران معمولتر است.

در زمان تست ورزش بیمار بمدت (6 تا 15)دقیقه تحت فعالیت مداوم و پیشفراینده قرار میگیرد و پس از هر 3 دقیقه مورد ارزیابی قرار میگیرد.1

علل انجام تست قلب- تشخیص بیماری شریان کرونر

- تشخیص دلیل درد قفسه سینه

- آنالیز شرایط کار قلب بعد از انفارکتوس میوکارد

- آنالیز تاثیر دارو های ضد آریتمی و آنژین

- شناسایی دیس ریتمی ها حین ورزش

- تنظیم برنامه فیزیکی مناسب برای بیماران.2

کاربرد تست

ایسکمی زمانی ایجاد می شود که دیواره عروق کرونر (رگ های تغذیه نماینده قلب) در اثر رسوب چربی آغاز به ضخیم شدن ، سفت شدن و تجمع پلاک می نمایند ، پدیده ای که به آتروسکلروزیس معروف است. در طول زمان تنگی ایجاد شده پیشرفت نموده و در نهایت می تواند به سکته قلبی و سکته مغزی منجر شود.

مسئله ای که با تنگی عروق کرونر وجود دارد این است که در زمان انسداد نسبی و میانه عروق کرونر ، قلب می تواند در حالت استراحت بدون هیچ علامت و مسئله ای کار کند و تنها در حالتی که قلب تحت استرس و کار زیاد باشد ، علایم تنگی عروق کرونر آشکار شده و احساس شود.

تست ورزش شامل فاکتورهای متعددی است که هر کدام از آنها می تواند در تشخیص انسداد یاری نماینده باشد:

علایم بالینی بیمار
در حین انجام تست ورزش اگر استرس ورزشی موجب آغاز ایسکمی قلب شود ، علایم به صورت درد سینه و تنگی نفس به وسیله بیمار احساس می شود. این علایم در هر مرحله ای که آغاز شوند ، می توانند دلیلی بر اثبات وجود تنگی عروق کرونر و معین شدت آن باشند.
سطح اکسیژن خون
زمانی که ایسکمی مهم قلبی وجود داشته باشد ، اندازه اکسیژنی که به قلب می رسد کاهش خواهد یافت و سلول های قلبی احساس خفگی خواهند کرد. هم چنین اگر ایسکمی قلب منجر به اختلال عملکرد قلب شود ، اندازه مصرف اکسیژن و تحویل دی اکسیدکربن در بدن و ریه ها دچار اشکال می شود.
اندازه گیری تعداد ضربان قلب و فشارخون
به دو هدف صورت می گیرد. یکی برای معین اندازه استرس و فشار کاری که به قلب و سیستم گردش خون بدن وارد شده است. و دیگری برای معین سطحی از فعالیت که علایم و نشانه های تنگی عروق کرونر قلب ظاهر می شوند.
نوار قلب
در کنار علایم ناشی از تنگی عروق کرونر ، تغییرات نوار قلب و شدت این تغییرات هم در تشخیص تنگی عروق کرونر و هم در معین شدت و اندازه تنگی یاری نماینده است. در برخی از بیماران تغییرات نوار قلب بدون احساس علایم به وسیله بیمار یا فبل از احساس علایم ، ایجاد می شود و می تواند به تشخیص بیماری منجر شود.

تست ورزش علاوه بر تشخیص تنگی عروق کرونر می تواند در خصوص شدت بیماری هم یاری نماینده باشد. به عنوان مثال تغییر هر کدام از فاکتورهای ذکر شده در بالا ، اگر سریع تر یا با شدت بیشتری ایجاد شود ، نشانگر بیماری شدیدتر و گرفتگی عروق کرونر گسترده تر باشد.3

روش انجام تست ورزش

برای انجام این تست اول نبض و فشارخون اندازه گیری و ثبت می شوند به فرد الکترود های مربوط به نوار قلبی را متصل می نمایند و نوار قلب اولیه گرفته می شود سپس بیمار جهت ورزش (دویدن) بر روی دستگاه تردمیل قرار میگیرد. این دستگاه بصورت یک صفحه لاستیکی متحرک و غلطانی است (شبیه چرخ نقاله) که بیمار بر روی آن ایستاده و باید بر اساس سرعت آن بر روی آن راه برود یا بدود.

هر 3 دقیقه شیب نوار و سرعت حرکت آن براساس برنامه از پیش تعریف شده، افزایش خواهد یافت. ابتدا دستگاه آرام حرکت می نماید، اما بتدریج سرعت می گیرد و فرد باید روی تسمه نقاله متناسب با سرعت تسمه نقاله مخصوص بدود. بتدریج دستگاه شیب پیدا می نماید و حالتی ایجاد می شود که فرد در حال دویدن از سربالایی پیدا می نماید.

علائم حیاتی و نوار قلب بیمار در حالت های مختلف کنترل می شود تا تغییرات قطعات و امواج آن در حالت ورزش معین شود. بر اساس سن و جنس، حد معینی از ورزش و حداکثر ضربان قلب که بیمار باید به آن دست یابد، پیش از آغاز ورزش معین شده و دویدن تا آن موقع ادامه خواهد یافت.

در صورتی که طی آزمون ضربان قلب به حداقل 85% از حداکثر ضربان قلب مورد انتظار سن و جنس برسد نتایج آزمون قابل تفسیر خواهد بود. برترین و قابل اعتمادترین نتیجه مربوط به زمانی است که به حداکثر (100%) فعالیت پیش بینی شده بدون بروز درد سینه، تنگی نفس مفرط یا تغییرات نوار قلب نایل شود و این، حدودا به 12- 10 دقیقه ورزش احتیاج دارد.

در هر زمان که بیمار واقعا احساس کرد قادر به ادامه ورزش نیست یا چنانچه دچار برخی علائم بالینی نظیر درد سینه، تنگی نفس مفرط، سرگیجه و سردرد شدید شود، یا تغییرات غیر عادی در نوار قلب بروز کند یا فشار خون افت کند، آزمایش پیش از موعد باید قطع شود.

برخی افراد مسن یا کسانی که درد های مفصلی و عضلانی دارندو ناتوان از انجام تست ورز شی هستند نیز افرادی که بدلیل تغییرات نوار قلب پایه امکان تفسیر تغییرات نوار قلب نو وجود ندارد باید از روش های دیگر مثل اسکن رادیوایزوتوپ قلب با استرس دارویی (تست تالیوم) یا استرس اکوکاردیو گرافی بجای ورزش روی آن ها انجام گیرد. اسکن قلب و استرس اکوکاردیو گرافی نسبت به تست ورزش آسانتر و دقیقتر می باشد، اما هزینه بیشتری دارد.2

خطرات تست ورزش

تست ورزش به طور کلی بی خطر است و عوارض نادری دارد.

با این حال تست ورزش مانند هر روش پزشکی، احتمال عوارض وجود دارد، که در تست ورزش عبارتند از:

کاهش فشار خون
ممکن است فشار خون در حین یا بلافاصله بعد از ورزش کاهش یابد، احتمالاً باعث احساس سرگیجه یا ضعف می شود. بعد از قطع تمرین باید مشکل از بین برود.
ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی)
آریتمی هایی که به وسیله تست استرس ورزش به وجود آمده است، معمولاً خیلی زود بعد از قطع تمرین از بین می فرایند.
حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)
اگرچه بسیار نادر است، اما امکان دارد تست استرس ورزشی باعث حمله قلبی شود.4

پینوشتها

1.www.drnaderafshari.ir

2.www.yjc.ir

3.www.ghalbeman.ir

4.www.pezeshket.com

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2060

به "هرآنچه که باید راجع به تست ورزش بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به تست ورزش بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید