کرونای انگلیسی وارد ایران شده است؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس و بعضی کشورها این سوال را به وجود آورده است که آیا این ویروس در ایران وجود دارد؟، پیشتر بسیاری از مقامات بهداشتی کشور از جهش یافتن ویروس کرونا و تغییر ماهیت آن سخن گفته بودند. اما درباره وجود ویروسی شبیه به آنچه که در انگلیس دیده شده اختلاف نظر وجود دارد.

کرونای انگلیسی وارد ایران شده است؟

اخیرا مینو محرز از پزشکان مشهور مبارزه با کرونا در کشور در این باره گفته است: در جهش جدیدی که در انگلیس ایجاد شده، قدرت سرایت ویروس افزایش چشمگیری داشته است. البته این احتمال وجود دارد که در پیک اخیری که در کشور داشتیم و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم، شاید همین ویروس جهش یافته بوده و از قبل وارد کشور شده بود؛ چراکه در پیک اخیر قدرت سرایت بسیار بالا بود و میزان مراجعه بیماران آنقدر بالا بود که گاهی دیگر تخت برای بستری بیماران نداشتیم.

او اضافه کرد: بر این اساس باید ژنوتایپ ویروس را آنالیز کرد و در این صورت معین می گردد که در پیک اخیر، ویروس جهش یافته وارد کشور شده است یا خیر؟. بنابراین در حال حاضر هم در جهشی که در انگلیس رخ داده قدرت سرایت کرونا ده ها و صدها برابر شده است، اما شدت بیماری زایی آن تغییری نکرد است.

او درباره تاثیر واکسن بر روی ویروس جهش یافته کرونا، گفت: این جهش ها در حدی نیست که منجر به عدم تاثیر واکسن گردد، اما به هر صورت باید آنالیز گردد. زیرا اگر جهش خیلی مهم و شدید باشد، ممکن است واکسن هم دیگر موثر نباشد. در انگلیس باید این آنالیز را انجام دهند.

هنوز ردی از ویروس کرونای انگلیسی پیدا نکردیم

اما وزیر بهداشت و درمان حرف دیگری می زند. سعید نمکی در این باره گفته است: تمام مسافرانی که از انگلیس وارد کشور شده اند را رصد می کنیم و تا کنون ردی از ویروس کرونای انگلیسی پیدا نکردیم.

او اضافه کرد: انگلیس نوع جدید ویروی کرونا را با دو ماه تاخیر اعلام نمود و ما به محض اطلاع اقدامات لازم را انجام دادیم.

نمکی تاکید نمود تا کنون ردی از این ویروس پیدا نکردیم و اگر پیدا کردیم به اطلاع مردم خواهیم رساند.

از طرف دیگر دکتر حسین کیوانی استاد ویروس شناسی در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته است: خوشبختانه طی توالی یابی های موج اول و دوم منتهی به شهریور ماه و بعضاً در مهر ماه جهش های این کشورها را در ایران نداشتیم.

او با بیان اینکه این مطالعه به صورت مستمر و زیر نظر سازمان پدافند غیرعامل انجام می گیرد که در آن جهش ها رصد می شوند، تاکید نمود: این توالی یابی و آنالیز های بیشتر در موج سوم در حال ارزیابی است.

منبع: فرارو
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1582

به "کرونای انگلیسی وارد ایران شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونای انگلیسی وارد ایران شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید