کنگره آمریکا چین را به خاطر بدرفتاری با مسلمانان اویغور تحریم کرد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم چین به علت تبعیض شدید علیه مسلمانان اویغور و فرستادن صدها هزار تن از آن ها به اردوگاه های شست و شوی مغزی را تصویب نموده است.

کنگره آمریکا چین را به خاطر بدرفتاری با مسلمانان اویغور تحریم کرد

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این طرح روز چهارشنبه (27 مه) با 413 رای موافق در برابر یک رای مخالف به تصویب رسید و برای امضای رییس جمهوری به کاخ سفید ارسال می گردد. سنای آمریکا در اوایل ماه مه مصوبه ای مشابه را تصویب کرد. اقدام کنگره فشار بر دولت دونالد ترامپ برای تحریم حقوق بشری چین را تشدید می نماید.

بی بی سی در نوامبر 2019 به مدارکی دست پیدا کرد که نشان می داد چین به طور سیستماتیک صدها هزار تن از مسلمانان اویغور را در اردوگاه هایی، واقع در غرب منطقه سین کیانگ، شستشوی مغزی می دهد.

مصوبه مجلس نمایندگان دولت آمریکا را موظف نموده است که چن کوانگو، رئیس حزب کمونیست در سین کیانگ را تحریم کند.

این مصوبه همچنین رئیس اداره اطلاعات ملی ایالات متحده را موظف می نماید که فهرستی از شرکت هایی که در ساخت و ساز اردوگاه های مذکور نقش داشته اند، برای تحریم احتمالی تهیه و به کنگره بدهد.

دولت چین همیشه هرگونه بدرفتاری با اویغورها را تکذیب نموده و از جمله گفته است که اردوگاه هایی مورد بحث بر آموزش های فنی و حرفه ای برای آماده کردن ساکنان اردوگاه جهت اشتغال تمرکز دارند.

این در حالیست که سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشری می گویند، اویغورهای مسلمانی که تحت عنوان بازآموزی عقیدتی به این اردوگاه ها اعزام می شوند، مجبور هستند عقاید دینی خود را انکار نمایند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان چهارشنبه گفت: با این قانون قاطع فراجناحی، کنگره ایالات متحده قدم محکمی در راستای مقابله با نقض وحشتناک حقوق بشر در پکن علیه اویغورها برداشته است.

وزارت بازرگانی آمریکا در اکتبر 2019 چند شرکت و سازمان چینی را به اتهام آن که در عملیات تجسس و زیر نظر دریافت دسته جمعی اویغورها نقش داشته اند تحریم کرد.

این مصوبه در حالی به کاخ سفید فرستاده می گردد که تنش بین آمریکا و چین بر سر اپیدمی ویروس کرونا و هنگ کنگ بالا گرفته است.

انتظار می رود چین امروز پنجشنبه (28 مه) یک قانون امنیتی جدید را تصویب کند که آزادی های ساکنان منطقه نیمه خودمختار هنگ کنگ را محدود کند. این قانون هرگونه اعتراضی را که بتواند فتنه، براندازی یا تجزیه طلبی تعبیر گردد، ممنوع می نماید.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه با ارسال یادداشتی به کنگره ایالات متحده خاطرنشان کرد، واشنگتن دیگر هنگ کنگ را به عنوان منطقه ای خودمختار از چین به رسمیت نمی شناسد - تصمیمی که امتیازهای تجاری-مالی آمریکا به چین در هنگ کنگ را لغو و راه را برای تحریم های بیشتر علیه پکن هموار خواهد نمود.

بنا بر بعضی گزارش ها، دولت آمریکا در واکنش احتمالی به برنامه دولت چین برای اعمال مقررات امنیتی جدید در منطقه نیمه خودمختار هنگ کنگ، در حال آنالیز تحریم هایی علیه چین است. گفته می گردد که تحریم های احتمالی می تواند شماری از مقام ها، شرکت ها و نهادهای مالی چینی را هدف قرار بدهد.

از طرف دیگر، مجلس سنای آمریکا هفته پیش طرحی را تصویب کرد که می تواند بعضی شرکت های چینی را از حضور در بازار بورس نیویورک (وال استریت) منع کند. به موجب این مصوبه، شرکت های خارجی باید ثابت نمایند که در فرایند حسابرسی و سایر مقررات مالی، استانداردهای آمریکا را رعایت می نمایند. ناظران می گویند، لایحه مذکور در واقع شرکت های چینی را هدف قرار می دهد.

لایحه مذکور هنوز به تصویب مجلس نمایندگان و امضای رییس جمهوری نرسیده است؛ هرچند این مصوبه بسیاری از کارشناسان را نگران نموده است که جنگ مالی تازه ای بین دو غول مالی دنیا می تواند به زودی شروع گردد؛ نزاعی که می تواند برای ثبات بازارهای مالی و مالی دنیا پیامدهای منفی داشته باشد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1219

به "کنگره آمریکا چین را به خاطر بدرفتاری با مسلمانان اویغور تحریم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره آمریکا چین را به خاطر بدرفتاری با مسلمانان اویغور تحریم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید