گزارش ، ترور یک فرمانده سابق چچنی در آلمان؛ نگاه ها به سوی مسکو و گروزنی

به گزارش مجله سفرنامه دبی، اعتراضات مختلفی در چندین شهر اروپا در رابطه با قتل یک فرمانده سابق چچنی در برلین آلمان برگزار شده است.

گزارش ، ترور یک فرمانده سابق چچنی در آلمان؛ نگاه ها به سوی مسکو و گروزنی

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، زلیخان خانگوشویلی (40 ساله) فرمانده سابق چچنی در تاریخ 23 آگوست در یک پارک در شهر برلین آلمان به ضرب گلوله کشته شد. اعضای خانواده وی ادعا می نمایند که وی ممکن است از سوی سازمان های اطلاعاتی روسیه کشته شده باشد. خانگوشویلی آخرین قربانی از سلسله قتل های مرموز سال های اخیر است که تبعیدی های چچنی و روس هایی که با کرملین یا با سرویس های امنیتی روسیه درگیر بوده اند را هدف قرار داده است.

در تاریخ 23 آگوست، خانگوشویلی در حالی که در راه رفتن به سمت مسجد بوده است از سوی یک فرد دوچرخه سوار با شلیک یک گلوله به مغزش کشته شد. پس از انجام این ترور، پلیس آلمان یک مرد روس 49 ساله به ظن دست داشتن در این قتل بازداشت کرد. رسانه های آلمانی با استناد به منابع رسمی گفته اند که مقامات قضائی در حال آنالیز این مساله هستند این قتل آیا یک ترور سیاسی بوده است یا نه. پلیس آلمان معتقد است که خانگوشیویلی به دلیل فعالیت های حرفه ای اش ممکن است کشته شده باشد.

خانگووشویلی یک فرمانده چچنی بود که تابعیت کشور گرجستان را داشت. وی پیش از این در بخش ضد تروریسم وزارت کشور گرجستان مشغول به کار بود و در سال 2012 در یک عملیات نظامی علیه اسلامگرایان داغستانی در تنگه لوپوتا شرکت کرد. در آگوست 2012، در تنگه لوپوتا واقع در شمال شرق گرجستان، نیروهای امنیتی گرجستان یک عملیات ویژه علیه شبه نظامیان که گفته می شد از روسیه وارد شده اند، شروع کردند. این شبه نظامیان از داغستان وارد گرجستان شدهاقدام به گروگان گیری نموده بودند. در این عملیات ویژه، بیش از 200 مامور گرجستانی شرکت داشتند که در جریان آن حدود 11 نفر از مهاجمین کشته شدند. خانگوشویلی در سال 2015 در تفلیس ترور شد. افراد ناشناس در حالی که او رانندگی می کرد، هشت بار به او شلیک کردند. پس از این ترور، وی به همراه خانواده خود گرجستان را ترک کرد و به اوکراین رفت. در آنجا با سرویس های ویژه این کشور همکاری کرد و به مبارزه علیه روسیه ادامه داد. پس از آن که در اوکراین نیز مورد سوء قصد نهاده شد، به آلمان نقل مکان کرد.

خانگوشویلی یکی از فرماندهان میدانی در طول جنگ چچن و روسیه بود و به همین دلیل از سوی روسیه به اتهام تروریسم تحت تعقیب بود. وی طی دو سال اخیر در آلمان به دنبال پناهندگی سیاسی بود اما درخواست وی مورد موافقت سرویس مهاجرت این کشور قرار نگرفته بود. نزدیکان خانگوشویلی معتقدند که این قتل بی هیچ شکی یک ترور سیاسی بوده است. بعضی حتی دولت آلمان را به دلیل عدم تایید درخواست وی برای پناهندگی مورد انتقاد قرار داده اند.

یک سازمان چچنی مستقر در سوئد در تاریخ 27 آگوست اعلام نمود که کارزاری برای آنالیز سریع و دقیق قتل خانگوشویلی تشکیل داده است و از چچنی های ساکن در اروپا خواست که در این کمپین مشارکت داشته باشند.

طی روزهای 31 آگوست تا 4 سپتامبر، اعتراضات و تظاهرات هایی در مقابل سفارت روسیه در آلمان، مقابل سفارت آلمان در هلند و هم چنین دو تجمع در برلین و استکهلم برگزار گشت. در این تجمع ها، معترضین پوسترهایی در دست داشتند و خواهان حمایت از زندگی و حقوق پناهندگان شدند. این فعالان چچنی از مقامات آلمانی درخواست رسیدگی صادقانه و عادلانه این پرونده را داشتند. هم چنین از مقامات اروپایی خواستند تا اخراج پناهندگان چچنی را متوقف و از آن ها حمایت نمایند. جمعی از پناهندگان چچنی در فرانسه نیز در تاریخ 7 سپتامبر در مقابل سفارت آلمان در پاریس تجمع نموده و خواسته های مشابهی را مطرح کردند.

برادر زلیخان خانگوشویلی در مصاحبه ای از حمایت هایی اخیر از رسیدگی به پرونده ترور ابراز رضایت کرد. وی از فعالیت های اجرا شده در گرجستان از سوی چچنی ها و حتی گرجی ها تشکر نموده و اعلام نمود که افراد زیادی در مراسم خاک سپاری خانگوشویلی حضور داشتند که وی حتی بسیاری از آن ها را نمی شناخته است. وی هم چنین ابراز تاسف کرد که با درخواست پناهندگی دو پسرش در سوئد مخالفت شده است. پسران وی در حال حاضر در بازداشت پلیس سوئد هستند و مقدمات اخراج آن ها از این کشور فراهم شده است. وی درباره روند رسیدگی به پرونده ترور برادرش گفت که مقامات آلمانی از وی سوال ننموده اند که آیا در معرض خطر هست یا نه اما یک بازپرس به آن ها قول داده که تمامی اطلاعات در روند تحقیقات مربوط به قتل را در اختیارشان قرار خواهد داد.

در عین حال، یک سازمان حامی حقوق پناهندگان چچنی اعلام نمود که با درخواست پناهندگی سیاسی نماینده آن ها در آلمان موافقت نشده استو دیوان عالی اداری آلمان حکم داده که محمد عبدالرحمانوف می تواند در امنیت در روسیه زندگی کند و از این رو ظرف 30 روز باید خاک آلمان را ترک کند. وی برادر تومسو عبدالرحمانوف از وبلگنویسان مطرح چچنی است که در تبعید به سر می برد. یکی از مسئولان این سازمان که در زمینه حمایت از پناهندگان چچنی فعالیت دارد، گفت که حمایت از پناهجویانی که تحت تعقیب دولت روسیه هستند، کاری بسیار گران است که شامل پرداخت هزینه وکلا و ترجمه اسناد زیادی به زبان انگلیسی برای ارسال به پلیس اینترپل است.

این فعال چچنی خاطر نشان کرد که کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد در سال 2018 دستور داد که پناهندگان اپوزیسیون و اعضای سازمان های مبارز در روسیه نمی توانند امنیت خود را تامین نمایند اما بعضی از کشورهای اروپایی از این امر پیروی نمی نمایند. به گفته وی، بعضی دولت های اروپایی استدلال می نمایند که این افراد در خارج از چچن اما در داخل روسیه می توانند امنیت خود را تامین نمایند. وی تاکید نمود که نظر دادگاه حقوق بشر اروپا یا سازمان ملل می تواند سرنوشت پناهجویان را تغییر دهد اما همواره نیز جواب نمی دهد. آن چه که معین است این است که در سال های اخیر، پناهندگان چچنی وروسی ایام سختی را برای دریافت اقامت در کشورهای اروپایی داشته اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 451

به "گزارش ، ترور یک فرمانده سابق چچنی در آلمان؛ نگاه ها به سوی مسکو و گروزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، ترور یک فرمانده سابق چچنی در آلمان؛ نگاه ها به سوی مسکو و گروزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید