52 درصد مردم از یارانه بنزین محروم هستند

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران (پانا) - تصمیم دولت برای توزیع عادلانه یارانه بنزین از این جهت است که سالیانه حدود 365 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین فقط به 48 درصد از مردم بواسطه داشتن خودرو پرداخت می شود.

52 درصد مردم از یارانه بنزین محروم هستند

به گزارش ایرنا، ایران در سال 2020 میلادی، در مجموع 29.6 میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی پرداخت کرده که نشان می دهد بیش از 16 درصد از یارانه انرژی پرداخت شده در جهان سهم ایران است.

با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ایران در آن سال، سهم هر ایرانی از یارانه انرژی با دلار 26 هزار تومانی، 9.5 میلیون تومان بوده است. اگرچه بیشترین یارانه پرداخت شده در بخش انرژی ایران مربوط به گاز است اما سوخت های مایع نیز حجم بزرگی از یارانه ها را به صورت پنهان می بلعند.

در برخی موارد مانند گازوئیل یارانه پرداخت شده تقریبا به صورت مساوی بین مردم توزیع می شود اما در زمینه یارانه بنزین ماجرا بسیار فرق دارد. بررسی های از داده های هزینه-درآمد خانوار مرکز آمار نشان می دهد اکنون 18.5 میلیون خودروی سواری شخصی و عمومی در کشور وجود دارد. این بدان معنا است که از هر هزار ایرانی، 218 نفر مالک خودرو هستند.

اما مالکیت خودرو چندان عادلانه نیست. جمعیت ایران در حال حاضر کمی بیش از 84 میلیون نفر است. از این تعداد حدود 63 میلین نفر معادل 75 درصد جمعیت در شهرها و 21 میلیون نفر چیزی حدود 25 درصد نیز در روستاها ساکن هستند.

با توجه به اینکه 24 میلیون خانوار در کشور زندگی می کنند و جمعیت هر خانوار نیز به طور میانه 3.3 نفر (این نسبت در شهر و روستا تفاوت چندانی ندارد) است، بنابراین حدود 19 میلیون خانوار شهرنشین و 6.4 خانوار روستانشین در کشور حضور دارند.

اطلاعات مرکز آمار نشان از آن دارد که 34 درصد از خانوارهای روستایی و 53 درصد از خانوارهای شهری حداقل یک خودرو دارند.

بررسی های در خصوص شرایط جمعیتی خانوارهای شهری و روستایی و درصد مالکیت خودروی خانوارها نشان می دهد 10 میلیون خانوار شهری و تنها 2 میلیون خانوار روستایی در کشور مالک خودرو هستند و اگر درصد مالکیت کل جمعیت کشور را با توجه به این اعداد محاسبه کنیم، تنها 48 درصد از خانوارها حداقل مالک یک خودرو هستند.

ناعادلانه بودن توزیع خودرو در هیمن جای کار خودنمایی می کند. با توجه به وجود 18.5 میلیون خودرو در کشور و سکونت 25.5 میلیون خانوار، اگر هر خانوار تنها یک خودرو داشت، 72.5 درصد از خانوارهای کشور باید صاحب خودرو می بودند که در عمل اینگونه نیست.

بنابراین تا همین جای کار نیز یارانه بنزین توزیع شده در کشور با توجه به تعداد خودروها به جای آنکه به 72 درصد از خانوارها برسد تنها شامل حال 48 درصد می شود.

مشکل بزرگتر اما جای دیگری است.

نگاهی به قیمت بنزین با عدد اکتان 92 در معاملات خلیج فارس نشان می دهد هر بشکه بنزین که معادل حدود 159 لیتر است، با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به قیمت 78 دلار و 90 سنت معامله می شود.

یک محاسبه ساده نشان می دهد هر قیمت لیتر بنزین در خلیج فارس در سال جاری حدود 50 سنت بوده که با میانگین قیمت 26 هزار تومان برای هر دلار، هر لیتر بنزین در خلیج فارس 13 هزار تومان قیمت می خورد.

با توجه به قیمت هزار و 500 تومانی برای بنزین سهمیه ای و 3 هزار تومانی بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیه ای 11 هزار و 500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز 10 هزار تومان یارانه دریافت می کند تا به قیمت های امروز به دست مصرف کننده ایرانی برسد.

از سوی دیگر ایرانی ها به طور میانگین در سال جاری روزانه 85.5 مییلون لیتر بنزین مصرف کرده اند که از این مقدار 60 میلیون لیتر بنزین سهمیه ای و 35.5 میلیون لیتر نیز بنزین آزاد بوده است.

با توجه به پرداخت یارانه بنزین در هر دو مورد، روزانه 690 میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیه ای و 355 میلیارد تومان یارانه به بنزین آزاد تعلق می گیرد که نشان می دهد دولت هر روز بیش از هزار میلیارد تومان یارانه به بنزین می دهد.

با یک حسابی سرانگشتی یارانه پرداخت شده به بنزین در ماه 30 هزار میلیارد تومان و در سال 365 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

یارانه ای که 52 درصد از خانوارهای کشور از آن محروم هستند و این یارانه به مالکان خودرو تعلق می گیرد که در اغلب موارد جزو افراد ثروتمند هستند.

بنابراین با توجه به اینکه پرداخت یارانه در کشور به منظور حمایت از اقشار ضعیف تر انجام می شود و شکل فعلی پرداخت یارانه بنزین عملا حمایتی از این بخش نمی کند، دولت طرح تازه بنزین را در دستور کار دارد که قرار است به صورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شود.

بر اساس اسن طرح، یارانه بنزین به جای آنکه به خودرو تعلق بگیرد به تمام ایرانی هایی که حداقل یکسال از اقامت آنها در کشور میگذرد پرداخت خواهد شد.

آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده، به ازای هر کد ملی، 15 لیتر اعتبار بنزین هزار و 500 تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین با اجرای این طرح ندارد.

اگرچه هنوز جزئیات طرح تعیین نیست اما قرار است ساز و کاری راه اندازی شود تا یارانه پرداخت شده قابل خرید و فروش باشد و افرادی که خودرو ندارند این اعتبار را یا به بقیه مردم و یا به دولت واگذار کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2125

به "52 درصد مردم از یارانه بنزین محروم هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "52 درصد مردم از یارانه بنزین محروم هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید