بایدها و نبایدهای صادرات محصولات ایرانی به چین

به گزارش مجله سفرنامه دبی، موسسه خدمات فناوری تا بازار میزبان دوره آموزشی الزامات و چگونگی صادرات به چین بود.

بایدها و نبایدهای صادرات محصولات ایرانی به چین

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از سایت ستاد توسعه فناوری نانو، کارگاه آموزشی با موضوع الزامات و چگونگی صادرات به چین با حضور برخی شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو درموسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار گردید. امیر قربانعلی، مدیر مرکز نانو ایران و چین سرفصل های مربوط به صادرات محصولات ایرانی به چین را برای برخی نمایندگان شرکت های فناور تشریح کرد.

قربانعلی در ابتدای دوره به معرفی کشور چین و فرصت های موجود در فضای کسب و کار این کشور پرداخت و گفت: کشورهای صنعتی و قدرتمند دنیا در چین فعالیت دارند و با این حال هنوز فضای زیادی برای همکاری با چین وجود دارد. در حال حاضر برای صادرات محصولات ایرانی به چین یک مانع ذهنی در فراورینمایندگان ایرانی وجود دارد که باید از بین برود. این مانع ذهنی موجب می گردد تا فراورینماینده ایرانی تصور کند با حضور شرکت های اروپایی و آمریکایی، جایی برای شرکت های ایرانی نیست در حالی در عمل چنین نیست. هر چند باید برای صادرات به چین، با صنعت چین ارتباط ایجاد کرد که این موضوع به دلیل تفاوت زبانی با دشواری هایی همراه است. از سوی دیگر برخی از اطلاعات ممکن در سایت ها به زبان چینی باشد که فراورینماینده ایرانی برای درک آنها با چالش روبرو است.

سفر با تور چین را توصیه میکنیم.

قربانعلی مزیت چینی ها را در آشنایی آنها با کسب و کار واقعی (Real Business) می داند در واقع اگر یک شرکت چینی 100 حق انتخاب برای همکاری مشترک پیش رو داشته باشد به آنالیز گزینه 101 نیز خواهد پرداخت، بنابراین در فضایی که اروپایی ها و آمریکایی ها حضور دارند، چینی ها به شرکت های ایرانی نیز فرصت ارائه توانمندی ها را می دهند. هر چند چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است اما سهم فناوری های پیشرفته و نوآوری از کل فراوریات چین هنوز کم است بنابراین چینی ها برای رقابت پذیر شدن باید اولویت بیشتری به فناوری های پیشرفته و نوآوری بدهند به همین دلیل در این دو موضوع علاقه مند به همکاری مشترک هستند. اینجاست که فرصت برای شرکت های دانش بنیان و فناور ایرانی ایجاد می گردد.

برای صادرات به چین، از کجا آغاز کنیم؟

این سوال همه فراورینمایندگان است، به اعتقاد امیر قربانعلی معرفی محصول اولین گام در مسیر صادرات است که برای این کار نمایشگاه های تخصصی، نشست های مچ میکینگ و معرفی آنلاین ابزارهای مناسبی هستند. در حال حاضر در چین پلتفورم های آنلاین زیادی هستند که همانند علی بابا می توانند برای معرفی محصول استفاده شوند. گام دوم، مذاکره و تفاهم نامه همکاری است که در اینجا می توان از تجربه مرکز فناوری نانو ایران و چین نیز استفاده کرد. در قدم بعد بحث قرارداد است که یکی از زمان برترین بخش های این فرآیند محسوب می گردد چرا که تدوین یک قرارداد مناسب احتیاجمند ملزومات زیادی است.

مدیر مرکز تجهیزات پزشکی ایران و چین معتقد است که قیمت گذاری از جمله مسائل بسیار مهم در بحث صادرات است. هزینه های پنهان بسیاری در سر راه صادرات یک محصول وجود دارد که فراورینماینده ضروری است پیش از قیمت گذاری این هزینه ها را شناسایی و آنالیز کند و در نهایت با علم به این هزینه های پنهان اقدام به برآورد قیمت نهایی نماید.

امیر قربانعلی اطلاع از HS Code را برای صادرنمایندگان بسیار مهم می داند. این کد معین نماینده میزان تعرفه های گمرگی درچین است.

به اعتقاد قربانعلی اگر تعرفه زیر ده درصد باشد فراوری در ایران و صادرات به چین به صرفه خواهد بود اما تعرفه های بالای 30 درصد برای صادرنماینده ای که در ایران فراوری می نماید احتمالا زیاد مقرون به صرفه نیست و باید نحوه همکاری با چینی ها را تغییر دارد که انتقال فناوری یکی از گزینه های احتمالی است. از جمله موارد مهم در صادرات محصولات به چین، داشتن گواهینامه ها و مجوزهای ضروری است که این اطلاعات برای هر محصول توسط فراورینماینده باید از قبل تهیه گردد تا پیش از رسیدن به مرحله مذاکره این ملزومات تهیه شده باشد چرا که فقدان یک استاندارد یا مجوز می تواند مذاکره را به شکست تبدیل کند. در بحث قراردادها نیز مدیر مرکز تجهیزات پزشکی ایران و چین معتقد است که باید قرارداد را به گونه ای تنظیم کرد که گویی قرار است کار به دادگاه کشیده گردد! در واقع طرفین باید قرارداد را به گونه ای دقیق تنظیم نمایند که تمام تنگناها و چالش های آتی در آن دیده شده باشد.

قربانعلی زمان مورد احتیاج برای برخی قراردادها را تا دو سال برای موارد پیشین بیان کرد و گفت: پتنت از جمله برگ های برنده در بحث صادرات بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. قربانعلی به فراورینمایندگان پیشنهاد می نماید پیش از صادرات، پتنت مربوط به فناوری خود را در چین ثبت نمایند تا از حفظ مالکیت فکری خود مطمئن شوند.

از جمله مسائل بسیار مهم در موفقیت صادرنمایندگان، خدمات پس از فروش است که این موضوع موجب موفقیت برخی از شرکت های ایرانی در چین شده است. قربانعلی فروش را تنها در تحویل کالا و دریافت پول نمی داند و تداوم صادرات را منوط به خدمات خوب پس از فروش می داند. بنابراین فراورینمایندگان باید پیش از صادرات، برای ارائه خدمات پس از فروش تدابیر لازم را اتخاذ نموده باشند.

قربانعلی به شرکت ها پیشنهاد می نماید که حتما یک نسخه دمو (Demo) از محصول یا فرآیند خود داشته باشند چون در مسیر مذاکره یا معرفی محصول، مشتری تمایل دارد به صورت ملموس کالا یا فرآیند را از نزدیک ببیند.

مدیر مرکز فناوری نانو ایران و چین، صادرات را تنها محدود به صادرات محصول نمی بینید و معتقد است که می توان تحقیق و توسعه را نیز صادر کرد. به اعتقاد وی هزینه نیروی انسانی در ایران نسبت به چین کمتر است بنابراین شرکت های چینی مایل هستند که برخی از فرآیندهای تحقیق و توسعه را نیز برون سپاری نمایند که شرکت های دانش بنیان می توانند در این حوزه فعالیت نمایند.

قربانعلی در بخش خاتمه دوره به تشریح مثال هایی از موارد موفق و ناموفق صادرات به چین پرداخت و در ادامه توانمندی های و زیرساخت های موجود در مرکز نانوی ایران و چین برای ارائه خدمات به شرکت های صادرنماینده محصول را تبیین کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 191

به "بایدها و نبایدهای صادرات محصولات ایرانی به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای صادرات محصولات ایرانی به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید