آتشگاه باکو آذربایجان ؛ جاذبه تاریخی و زیبای شهر، عکس

به گزارش مجله سفرنامه دبی، کشور آذربایجان در جنوب رشته کوه های قفقاز و شمال رودخانه ارس و در کرانه غربی دریایی خزر قرار گرفته است و بعلاوه آذربایجان را می توان کشور تضادها دانست ، کشوری که در زمان امپراتوری های هخامنشیان و ساسانیان مرکز دین زرتشت بوده است جالب است بدانید آذربایجان از یک واژه فارسی به نام آذر آپادگان گرفته شده است که در لغت به معنای سرزمین آتش می باشد .

آتشگاه باکو آذربایجان ؛ جاذبه تاریخی و زیبای شهر، عکس

گردشگران می توانند در این کشور زیبا و شگرف هم نظاره گر نشانه و نمادهایی از سلطنت های کهن باشند که در آن موقع متعلق به ایران بوده و هم می توانند زندگی مدرن و امروزی این کشور را از نزدیک مشاهده نمایند که البته ناگفته نماد همین تضادها و دوگانگی در آثار و منطقه ها گردشگری آذربایجان سبب شده تا این کشور سرسبز هر ساله گردشگران و علاقه مندان بی شماری را به سوی خود روانه سازد.

بعلاوه اگر علاقه مند به بازید از کشوری با رنگ و بوی تاریخ و مدرنیته هستید و از تماشای ابنیه های تاریخی و باستانی بی نظیر و بی همتا مانند آتشگاه تاریخی لذت می برید.

آتشگاه باکو در سال 1998 میلادی نامزد قرار گیری در لیست میراث جهانی یونسکو شد

معرفی آتشگاه باکو آذربایجان

یکی از زیباترین و تماشایی ترین منطقه ها گردشگری آذربایجان که هر ساله مورد بازدید مسافران و گردشگران بی شماری قرار می گیرد آتشگاه باکو آذربایجان می باشد ، این آتشگاه که به صورت یک ساختمان قلعه مانند می باشد در 30 کیلومتری شهر زیبای باکو در مجاورت شهر باستانی سوارخانی و در جنوب شرقی شبه جزیره آبشوران واقع شده است و بعلاوه آتشگاه باکو آذربایجان به علت قدمت تاریخی طولانی توانسته به یکی از قدیمی ترین و زیباترین آتشگاه های موجود در آذربایجان تبدیل گردد ناگفته نماند که طبق تحقیقات باستان شناسان این آتشگاه متعلق به قرن های هفدهم و هجدهم میلادی می باشد و البته به سبب همین امر است که آتشگاه باکو هر ساله آماده استقبال 15000 بازدید نماینده و علاقه مند به خود می باشد .

جالب است بدانید که آتشگاه باکو تا قبل از سال 1883 از گاز طبیعی برخوردار بوده است به طوری که این گاز از حفره های موجود در سطح اولیه زمین بیرون می زده و به شعله های آتش تبدیل می شده است اما با قطع این گاز طبیعی در سال 1883 حفره های موجود در آتشکده خاموش می شوند و در نتیجه آتشکده مهم و ارزشمند آذربایجان به یک ساختمان متروکه تبدیل می گردد اما به علت بنای فوق العاده زیبا و تماشای این ساختمان و آثار موجود در آن آتشگاه آذربایجان در سال 1975 تغییر کاربری می دهد و به یک موزه زیبا و تماشایی تبدیل می گردد.

درست در همان زمان به علت استقبال فراوان مردم محلی و گردشگران از این اثر تاریخی و باستانی لوله های گاز به درون حفره ها و ساختمان آتشگاه آورده می گردد و مجدد این آتشگاه به وسیله شعله های آتش روشن می گردد.

نکته جالب توجه دیگر آتشگاه باکو آذربایجان این است که به علت بازسازی این بنا در طی این سال ها آتشگاه باکو به صورت کاملا سالم به جای مانده است البته نا گفته نماند که در سال 1985 آتشگاه باکو آذربایجان برای آخرین بار مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است .

بعلاوه گفتنی است که آتشگاه باکو در سال 1998 نامزد قرار گیری در لیست میراث جهانی یونسکو شد و ضمناً گردشگران و علاقه مندان به بازدید از این آتشگاه توجه داشته باشند که ورود به این مکان تاریخی تنها به وسیله پرداخت هزینه آن که 2 منات می باشد امکان پذیر است .

همان طور که می دانید کشور آذربایجان که به سرزمین آتش هم معروف می باشد در گذشته کانون اصلی زرتشت گری بوده است به طوری که در سال های قبل از ساخت آتشگاه باکو یعنی در قرن های سوم و چهارم قبل از میلاد مسیح دین مردم آذربایجان زرتشت بوده است.

در اواخر قرن 17 مردم در کحل فعلی آتشگاه به عبادت می پرداختند و علت این امر هم آن بوده که این مکان بر روی یک میدان گازی طبیعی قرار داشته است پس در نتیجه گاز طبیعی از هفت حفره موجود در آن محل بیرون می زده و به هفت سوراخ آتشین تبدیل می شده است و مردم محلی هم که از این امر بی اطلاع بوده اند از این مکان به اسم مکانی مقدس نام می برند و موجب ساخته شدن آتشگاه باکو می شوند.

جالب است بدانید که شبه جزیره آبشوران که آتشگاه در آن واقع شده است در غرب دریای خزر بر روی یک میدان وسیع گازی قرار گرفته است و همین امر سبب به وجود آمدن حفره ها و دریچه های آتش طبیعی می گردد .

علت به وجود آمدن آتشگاه باکو آذربایجان

آتشگاه باکو آذربایجان در زمان خود جزی از سرزمین ایران بوده است که بعد از حمله اعراب به ایران نابود می گردد و در طی چند سال بعد از این حمله مجدد مورد بازسازی قرار می گیرد البته نا گفته نماند که به علت قرار گیری این آتشگاه در جاده ابریشم بازرگانان هندی از این منطقه عبور می کردند و متوجه شعله های طبیعی آتش و بنای تخریب شده آتشگاه هم می شوند و چون خود هم آتش پرست بوده اند اقدام به بازسازی و بازسازی بنای تخریب شده آتشگاه باکو می نمایند و با گذشت زمان دوباره این آتشگاه به محلی برای عبادت تبدیل می گردد و موبدان بسیاری از هند و ایران به سمت آتشگاه روانه می شوند و در آنجا اقامت می نمایند به طوری که آخرین موبد هندی بعد از انتقال لوله های گاز به حفره های آتشگاه آنجا را ترک می کند .

معماری آتشگاه باکو آذربایجان

آتشگاه باکو آذربایجان که به صورت یک بنای قلعه مانند است دارای ظاهری به شکل پنج ظلعی می باشد که دیوارهایی در اطراف آن وجود دارد دقیقا مانند یک قلعه و بعلاوه از یک حیاط بسیار عظیم هم برخوردار است که در دور تا دور آن خانه های موبدان زرتشتی می باشد و در وسط این حیاط محرابی وجود دارد که محل پرستش موبدان بوده است که البته گردشگران به محض ورود به این قلعه می توانند مجسمه مویی موبدان را هم مشاهده نمایند.

بعلاوه این محراب که به صورت چهار گوش ساخته شده است دارای یک گنبد می باشد که در چهار طرف این گنبد آتش روشن می گردد ، بعد از گذر از این محراب گردشگران می توانند گودال های دایره شکلی را مشاهده نمایند که برای سوزاندن اجساد از آن استفاده می شده است ناگفته نماند که این گودال دایره ای شکل 25 سانتی متر از سطح زمین فاصله دارد و هم اکنون هم به وسیله لوله های گاز دارای شعله های آتش می باشد .

در اطراف حیاط آتشگاه باکو آذربایجان اتاق های در درون دیواره ها ساخته شده است که در گذشته موبدان دین زرتشت در آن زندگی می نموده اند که امروزه گردشگران می توانند به صورت موزه از آن تماشا نمایند ، ساختمان آتشگاه باکو آذربایجان دارای یک ورودی مرکزی است که در طبقه بالای آن می توان اتاقی را که برای پذیرای و اقامت مهمانان و عبادت نماینده ها بوده را دید که به نام بالاخانه از آن یاد می گردد البته جالب است بدانید که در بالای ساختمان مرکزی آتشگاه یک کتیبه سنگی منقوش به خط سانسکریت هم وجود دارد که بر روی آن جمله آتشی صف کشیده همانند دک ، جیی بِوانی رسیده تا بادک ، سال نو نُزل مبارک باد گفت ، خانۀ شد رو سنامد حک شده است .

راه های دسترسی به آتشگاه باکو آذربایجان

گردشگران می توانند برای بازدید از آتشگاه باکو که در 30 کیلومتری از شهر بی نظیر باکو واقع شده است از وسایل حمل و نقل عممومی مانند تاکسی و اتوبوس استفاده نمایند.

گفتنی است که هزینه اتوبوس در کشور آذربایجان 2 منات می باشد که این مبلغ تنها با کارت قرمز رنگ مخصوص اتوبوس قابل پرداخت است و اگر مایل به استفاده از تاکسی هستید گفتنی است که اغلب تاکسی ها در کنار خیابان های باکو قرار دارند و اغلب هم تاکسی متر ندارند و هزینه کرایه آنان از 5 منات آغاز می گردد.

البته برای بازدید از آتشگاه باکو شما باید از تاکسی های 189 باکو استفاده نماید که به ازای هر کیلومتر 3 منات به مبلغ مذکور می افزاید اما برترین وسیله برای انتقال از باکو به آتشگاه استفاده از اتوبوس می باشد برای این امر تنها کافی است که ابتدا به ایستگاه مترو Q.qaayev بروید و از آنجا سوار اتوبوس های روستای بهار شوید چرا که آتشگاه در نزدیکی روستای سرسبز بهار واقع شده است اما نا گفته نماند که هزینه کرایه این اتوبوس بیست قپک خواهد شد .

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1934

به "آتشگاه باکو آذربایجان ؛ جاذبه تاریخی و زیبای شهر، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشگاه باکو آذربایجان ؛ جاذبه تاریخی و زیبای شهر، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید