آشنایی با کویر ورزنه

به گزارش مجله سفرنامه دبی، ورزنه، شهر زنان سفید پوش با وجود کوچکی دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است. کویر ورزنه یکی از این جذابیت هاست که بسیاری از ایرانیان و حتی جهانگردان برای تجربه سکوت و آرامش به آنجا سفر می نمایند.

آشنایی با کویر ورزنه
استان اصفهان جاذبه های گردشگری زیاد و متنوعی از جمله کویر مصر و کویر ورزنه را دارد. کویر ورزنه یا کویر خارا در فاصله 100 کیلومتری شهر اصفهان و 150 کیلومتری یزد واقع شده است. کویر ورزنه یکی از زیباترین صحرا های ایران برای لذت بردن از زیبایی و شکوه شبانه در صحرا و بازدید از مکان ها منحصر به فرد است.

ماسه های روان کویر ورزنهتپه های ماسه ای روان معمولا به صورت قابل توجهی حرکت نمی نمایند، اما اگر چند شب در کویر ورزنه اقامت کنید، خواهید دید که تپه ها جابه جا می شوند! دقت داشته باشید که به جز در اواخر بهار و تابستان، شب ها دمای هوا در کویر ورزنه به منفی ده درجه نیز می رسد و احتیاج به تجهیزات زمستانه برای اقامت خواهید داشت. کویر ورزنه حدود 45 کیلومتر طول دارد.

کویر ورزنه به علت فاصله کم با تالاب گاوخونی، پوشش گیاهی متنوعی دارد. این کویر حدود 17 هزار هکتار ریگزار دارد و عمده گیاهان آن درختچه های تاغ، اسکمبیل، تق تقو و بوته های نسی هستند. جانورانی که در این کویر هستند این روز ها به علت خشک شدن تالاب کمتر شده اند، اما می توانید در کویر ورزنه خرگوش، شاهین، افعی، مار شتری و ... را همچنان ببینید.

سایر دیدنی های ورزنه

1. تالاب گاوخونیگاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که بین یزد و اصفهان قرار گرفته است. حیوانات و گیاهان زیادی مثل اردک، فلامینگو، آهو و ... در این محل زیست می نمایند که این منطقه را بسیار دیدنی می نماید.

2. چاه گاو ورزنهشما می توانید در چاه گاو ورزنه، یکی از سنتی ترین و ابتدایی ترین روش های برداشت آب از چاه را ببینید. این چاه با یک گاو بزرگ کار می نماید که با حرکت خود، چرخ چاه را می چرخاند و آب را به بالا می کشد. جالبی این گاو این است که هرگز حرکت نمی نماید مگر با شنیدن آواز پیرمرد صاحبش!

3. آسیاب شتراینجا محل آسیاب کردن گندم است. یک شتر در این آسیاب هست که با حرکت خود میله آسیاب را می گرداند و آرد فراوری می نماید.

4. کارگاه کاربافیکاربافی؛ نساجی به روش سنتی است. در ورزنه و اطراف آن این فن رایج است. این کار دستباف، به وسیله زنان ورزنه با طرح ها و رنگ های مختلف بافته می گردد که در اینجا معمولا به صورت راه راه آبی هستند.

5. ارگ قورتانارگ قدیمی قورتان در 12 کیلومتری غرب ورزنه قرار گرفته است و شما می توانید مستقیما از شهر اصفهان به آنجا بروید، (90 کیلومتری شرق اصفهان). این شهر در ساحل رودخانه زاینده رود واقع شده و از بلایای طبیعی و جنگ های بسیاری به مدت 100 سال جان سالم به در برده است. دیوار های ضخیم ساخته شده از خشت سالهاست که از مردمانش محافظت می نماید. ضخامت دیوار ها از 3 تا 4 متر متغیر است و حدود 9 متر ارتفاع دارند.

مساحت ارگ قورتان 40000 متر مربع است و امروزه تنها 4 خانوار در آن زندگی می نمایند. این ارگ شامل چهار مسجد، یک خانه کبوتر، یک آب انبار و یک آسیاب و چندین خانه مسکونی، اما خالی از سکنه است و به وسیله چهار برج و دو دروازه احاطه شده است.

اقامت در ورزنهدر ورزنه می توانید در مهمان خانه های بومی و سنتی سکونت کنید. مهمان های زیادی در ورزنه شب را می مانند و از اتاق های راحت و غذای سنتی لذت می برند. اگر در پی یک تجربه صحرایی واقعی هستید، ما به شدت مهمانخانه های ورزنه را به شما توصیه می کنیم.

برترین زمان برای سفر به ورزنهبرترین زمان برای سفر به کویر ورزنه اواخر تابستان، اوایل پاییز و بهار است.

چگونه می توان به کویر ورزنه رفت؟از اصفهان می توانید به ترمینال جی بروید و اتوبوس های ورزنه را سوار شوید. قیمت بلیت این اتوبوس ها 20 هزار تومان است و احتیاجی به رزرو ندارید. این اتوبوس ها در کمتر از 2 ساعت شما را به ورزنه می رسانند و سپس از ترمینال ورزنه می توانید با تاکسی به کویر بروید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2115

به "آشنایی با کویر ورزنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با کویر ورزنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید