ترک های کفپوش نانویی در مقابل نورآفتاب ترمیم می شود

به گزارش مجله سفرنامه دبی، یک شرکت دانش بنیان ایرانی به تازگی پوشش پایه آب با قابلیت خودترمیم شوندگی تولید و به بازار عرضه کرده که در اثر گرمای حاصل از نور خورشید، می تواند آسیب ها و ترک های خود را ترمیم کند.

ترک های کفپوش نانویی در مقابل نورآفتاب ترمیم می شود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یک شرکت دانش بنیان ایرانی پیروز به ساخت پوشش های نانویی با قابلیت خود ترمیم شوندگی شده است. این پوشش ها از جنس پلی یورتان پایه آب بوده که در مجاورت گرما می تواند ترک ها و آسیب های وارد شده به خود را ترمیم کند.

محمد رونق باغبانی از مدیران این شرکت می گوید: معمولا در پوشش های پلیمری از حلال های آلی استفاده می شود که برای محیط زیست و سلامت جامعه خطرآفرین است. ما در این محصول، فناوری ارایه کرده ایم که عاری از حلال آلی بوده و پایه آب است؛ بنابراین برای محیط زیست و انسان خطر نداشته و می تواند استاندارد های سخت گیرانه برخی کشور ها را دریافت کند.

رونق باغبانی درباره مزیت های دیگر این محصول می گوید: این محصول را می توان در ضخامت های کمتر از نمونه های موجود در بازار تولید کرد و همچنین می توان آن را روی زیرلایه های مختلف نظیر پلاستیک قرار داد. از دیگر مزیت های این فناوری قابلیت خودترمیم شوندگی آن است به طوری که در اثر گرما ساختار آن ترمیم می شود؛ بنابراین این محصول اگر در مقابل نور خورشید قرار داده شود، آسیب های خود را ترمیم می کند.

عضو هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان می گوید: در حال حاضر ظرفیت تولید این محصول تا یک تن در ماه است. از آنجایی که برای پوشش دهی هر مترمربع نیاز به تنها 100 گرم از این ماده است بنابراین با این حجم می توان فضای بسیار زیادی را پوشش دهی کرد.

کف پوش های نانویی تولیدی شرکت بساپلیمر تا کنون به مراکز و شرکت های بسیاری عرضه شده است. از مهم ترین آن ها می توان به صنایع تولید دارو از قبیل: شرکت تولیدارو و داروسازی دکتر عبیدی، بیمارستان هایی نظیر بیمارستان شهدای کرمانشاه، بیمارستان آتیه همدان، بیمارستان فیروزآبادی، بیمارستان اکبرآبادی، بیمارستان شهیدبهشتی شیراز، بیمارستان دکتر غرضی ملایر و بیمارستان سلمان فارسی بوشهر و مراکز صنعتی مهمی از جمله شرکت بهره برداری نفت و گاز، گروه صنعتی کرمان موتور و شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو، اشاره کرد.

این شرکت دانش بنیان اپوکسی- سیلیکا را به عنوان کفپوش با مقاومت بسیار بالاتر از کفپوش های رایج ارائه کرده است که منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می شود. حضور نانوذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. همچنین نتایج آزمون سایش اجرا شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات سیلیس) نشان دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 856

به "ترک های کفپوش نانویی در مقابل نورآفتاب ترمیم می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک های کفپوش نانویی در مقابل نورآفتاب ترمیم می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید