رجیستری تلفن همراه غیرحضوری شد

به گزارش مجله سفرنامه دبی، معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: رجیستری تلفن های همراه به دلیل کنترل شیوع ویروس کرونا از این پس به شکل غیرحضوری انجام می گردد.

رجیستری تلفن همراه غیرحضوری شد

به گزارش خبرنگاران از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی طی نامه ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا گزارشی از شرایط نامناسب در مبادی ورودی گمرک به دلیل الزام به رجیستری حضوری گوشی تلفن همراه علام کرد: تشکیل صف های طولانی مسافران و نبود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در شرایط موجود پدید آمده است.

وی افزوده است: براین اساس از ستاد مبازره با قاچاق کالا و ارز درخواست می گردد که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در چارچوب رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن فرآیند، اجرای طرح رجیستری گوشی به شکل غیرحضوری و پس از انجام استعلام سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام گردد تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید 19 پرهیز و موجب قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا گردد.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران بعد از پیگیری های انجام گرفته، مقررشد که از ابتدای دی ماه سال جاری رجیستری گوشی تلفن همراه به شکل غیرحضوری انجام گردد و مدت زمان انجام فرآیند حضوری به کمتر از یک دقیقه کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اقدام هایی که در جریان تغییر فرایند رجیستری و ثبت غیر حضوری آن در دستور کار واقع شده است، توضیح داد: پیش بینی شده که اظهارنامه مسافری توسط آژانس ها در هواپیما توزیع و تکمیل می گردد، در غیر این صورت تا قبل از گذرنامه یا در سالن گمرک تکمیل گردد. در این اظهارنامه مشخصات گوشی تلفن همراه از جمله شماره IMEI باید درج گردد.

معاون فنی گمرک ایران گفت: گوشی تلفن همراه توسط ارزیاب گمرک رؤیت و به واسطه بارکدخوان شماره IMEI و بارکد پاسپورت در سیستم درج خواهد شد و بعد از ثبت مشخصات گوشی و احراز مسافر در مبادی ورودی، فرد یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه گمرک (EPL) ادامه فرآیند رجیستری را انجام دهد.

وی تاکید نمود: برای گوشی های تلفن همراهی که تاریخ ورود آن از 12 تیرماه سال جاری تا 30 آبان ماه می توانند طبق روال قبلی و با استعلام سیستمی از سامانه نیروی انتظامی احراز مسافر بودن، عملیات ترخیص در EPL بدون مراجعه حضوری انجام گردد.

طی بخشنامه ای در چارچوب جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات مسافران ورودی برای رجیستری گوشی تلفن همراه، مقرر شده تا اظهار و ثبت تلفن همراه مسافران فقط در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام گردد.

همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که پس از این تاریخ از هرگونه ثبت غیرحضوری تلفن همراه مسافری بعد از خروج از گمرکات اجرایی در مبادی ورودی کشور ممانعت می گردد.

پیش از این نیز انجمن وارد کنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام نموده بود که با گذشت بیش از دو سال از اجرای طرح رجیستری که قرار بود جلوی واردات قاچاق تلفن همراه را بگیرد، اما همچنان سو استفاده سوداگران از خلاءهای قانونی این طرح مشاهده می گردد.

بر این اساس، طی دوسال گذشته صدها هزار دستگاه تلفن همراه قاچاق که عمدتاً موبایل هایی با ارزش بیشتر از 300 یورو بوده اند، با سوءاستفاده از رویه مسافری وارد کشور شده است.

این اتفاق، صدمات جبران ناپذیری را با خروج صدها میلیون دلار بر بدنه مالی کشور وارد نموده و بسیاری از خریداران این دستگاه ها را با مسائل عدیده ای از جمله پشتیبانی نداشتن روبرو نموده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1576

به "رجیستری تلفن همراه غیرحضوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجیستری تلفن همراه غیرحضوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید