سنگر ماهیگیر بوداپست، برآمده از دل قصه های پریان، عکس

به گزارش مجله سفرنامه دبی، باستیون ماهیگیر (نوعی از استحکامات نظامی جلوی دژها) که به سنگر ماهیگیر معروف است، به سبک نئو رمانسک و در انتهای قرن 19، یعنی دوران اوج طراحی شهری مجدد بوداپست ساخته شد.

سنگر ماهیگیر بوداپست، برآمده از دل قصه های پریان، عکس

بسیاری از نقاط معروف شهر مانند میدان قهرمانان و قلعه وایداهونیاد (Vajdahunyad) در همین دوران و به مناسبت تولد هزارمین سالگرد دولت مجارستان پی ریزی شدند. باستیون ماهیگیر درست در پشت کلیسای ماتیاس (Matthias) در منطقه قلعه قرار گرفته است.

این مکان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهر به شمار رفته و بیشتر شبیه به یک تراس مخصوص تماشای شهر عمل می نماید.

این باستیون در محوطه سابق یک باروی قدیمی در قرون وسطی ساخته شد و صنف ماهیگیران که در منطقه ای در همان نزدیکی زندگی می کردند از آن حفاظت می کرد.

سنگر ماهیگیر توسط معماری به نام فریگس شولک (Frigyes Schulek) طراحی و در بین سال های 1899 تا 1905 ساخته شد.

این سازه سنگی سفید، ترکیبی از سبک های معماری نئو گوتیک و نئو رمانسک بوده و منارهای کوچکی به همراه نرده ها و پلکان های متعدد دارد. در این باستیون 7 برج دیده می گردد که هر کدام نمادی از هفت طایفه مجار هستند که در سال 896 در این محوطه که امروزه به نام مجارستان می شناسیم ساکن شدند.

این بنای تاریخی شبیه به ساختمانی از داستان های افسانه ای سیندرلا و زیبای خفته بوده و به نظر می رسد در طراحی آن هماهنگی خاصی با معماری کلیسای بانوی ما وجود دارد که به خوبی آن را کامل می نماید. یک پلکان دوتایی زیبا با طرح هایی از نقش برجسته نشان سلطنتی و الگوهای متنوع، باستیون را به خیابان های پایینی پیوند می دهد.

زندان ماهیگیر بوداپست

بیشتر بازدیدکنندگان اعتقاد دارند که نماهایی که می توان از بالای باستیون ماهیگیر تماشا کرد بهترین مناظر شهر هستند که می توان آن ها را با نماهای تپه گلِرت و قلعه بودا برابر دانست. از بالای این سازه عظیم و باشکوه می توانید نماهای بی بدیلی از رودخانه دانوب و پِست را تماشا کنید. همچنین جزیره مارگارت و ساختمان های بلندی چون کلیسای سنت استفان، مجلس، آموزشگاه علوم، کاخ گرشام (Gresham)، پل مارگارت و پل زنجیری معروف را نیز خواهید دید. کاوش در بسیاری از راهروهای مسقف و بالکونی های این باستیون رایگان بوده و می توانید بهترین عکس ها از شهر بوداپست را در آنجا بگیرید. شب ها ساختمان با سیلی از نورهای ویژه، بسیار زیباتر و دیدنی تر هم می گردد. این محوطه شاید به لحاظ تاریخی خیلی ارزش ویژه ای نداشته باشد، اما آن را جزو زیباترین میراث جهانی یونسکو در مجارستان نام برده اند. این زیبایی شما را متوجه علت نام گذاری بوداپست به عنوان مروارید دانوب خواهد نمود.

بین کلیسای ماتیاس و باستیون ماهیگیر تندیسی از اولین پادشاه مجارستان، یعنی استفان مقدس وجود دارد. در این مجسمه وی را سوار بر اسبی قرار گرفته بر روی یک پایه ستون تزئین شده با نقش برجسته نشان داده اند.

بعضی از سایر جاذبه های نزدیک باستیون ماهیگیر:

کلیسای ماتیاس (کلیسای جامع تاجگذاری)

کاخ سلطنتی قلعه بودا

بیمارستان صخره ای (یک پناهگاه زیرزمینی هسته ای و یک بیمارستان اورژانسی)

موزه تاریخ بوداپست و باغ های قلعه

نمازخانه یهودیان

کافه روس ورم (Ruszwurm) یک شیرینی پزی و کافه قرن هجدهمی تاریخی

منبع: گردشبان
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1167

به "سنگر ماهیگیر بوداپست، برآمده از دل قصه های پریان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگر ماهیگیر بوداپست، برآمده از دل قصه های پریان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید