طرح تازه برای ساماندهی پیامک های انبوه ، فیشینگ ها قابل رصد هستند

به گزارش مجله سفرنامه دبی، به زودی از فعالیت شرکت های فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پیامک انبوه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری می گردد.

طرح تازه برای ساماندهی پیامک های انبوه ، فیشینگ ها قابل رصد هستند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، رئیس این مرکز روز گذشته با اعلام این مطلب در سی و هفتمین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیغامکی ارزش افزوده و پیغامک انبوه در شبکه های ارتباطی گفت: ضمن آنالیز گزارش تخلفات شرکت های ارسال پیغامک انبوه و انتقادهایی که به رویه فعالیت بعضی از آنان وارد است به زودی از فعالیت شرکت های فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه پیغامک انبوه با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری می گردد.

حامد حاجی ملامیرزایی بر ضرورت ساماندهی تبلیغات در حوزه پیغامک انبوه تأکید کرد و گفت: هر چند شرکت های رسمی و دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، براساس ضوابط و قوانین جاری کشور در حوزه پیغامک انبوه فعالیت می نمایند اما ضروری است این شرکت ها بیش از پیش بر رعایت قوانین حوزه تبلیغات دقت نمایند. به گزارش خبرنگاران، بخشی از این پیغامک ها با محتوای کلاهبرداری برای بسیاری از کاربران ارسال می گردد و قربانیان زیادی می گیرد. اگرچه پلیس فتا به صورت مستمر پیغام های هشدار را درباره این پیغامک ها برای کاربران ارسال می نماید، اما بعضی کاربران گاهی از سر بی توجهی و گاهی به دلیل کنجکاوی یا دلایل دیگر در دام کلاهبرداران می افتند. دریافت مجوز از سوی شرکت ها می تواند تا حدودی مانع از این اتفاقات گردد، با این حال، بسیاری از کارشناسان حوزه امنیت سایبری معتقدند که فیشینگ نابود نمی گردد، بلکه از شکلی به شکل دیگر در می آید. بنابراین مهم ترین کاری که در این حوزه می توان انجام داد، آگاهی رسانی است.

پیغامک های فیشینگ قابل رصد هستند

چندی پیش بهناز آریا، کارشناس مدیریت فناوری و امنیت اطلاعات در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه کسانی که این پیغامک ها را می فرستند از جایی سرویس می گیرند و بستر ارسال این پیغامک ها زیرساخت و مخابرات و زیرمجموعه رگولاتوری است، می گوید: این پیغامک ها قابلیت رصد و پیگیری دارند و می توان تعیین کرد که چه کسی، چه سرویسی گرفته و چه کاری به وسیله این بستر انجام می دهد. آریا مسئله VAS در دولت قبلی را یادآوری می نماید و معتقد است، از آنجا که در این حوزه ها شاهد گردش مالی بالایی هستیم، اجازه داده نمی گردد که این شریان مالی به راحتی بسته گردد. به گفته او احتیاج به کوشش زیاد و همت مضاعف در این حوزه داریم تا جلوی این پیغامک ها گرفته گردد و ذی نفعان جریمه شوند.

گستردگی حوزه فیشینگ

کارشناس مدیریت فناوری و امنیت اطلاعات با اشاره به اینکه این افراد هر روز از یک سرشماره یا سیم کارت پیغامک های فیشینگ را ارسال می نمایند و این کار به حدی گسترده است که با بلاک کردن یک شماره یا چند شماره متوقف نمی گردد، تأکید می نماید که باید به سراغ ریشه این کار رفت و آن شخص یا مجموعه ای که این کار را انجام می دهد پیدا کرد.

آریا بعلاوه این پیغامک ها را قابل ردیابی می داند و می گوید: به عنوان مثال، پلیس فتا می تواند با روش های پیگیری جرم در جلوگیری از این اتفاق سهیم باشد. به عبارت دیگر، متوقف کردن این پیغامک ها به یک کار اشتراکی با همکاری پلیس فتا، مخابرات و رگولاتوری احتیاج دارد. به گفته او حوزه فیشینگ به مقدار ای خطرناک است که پای کار آمدن همه دستگاه های مرتبط ناگزیر است، هرچند که متأسفانه تا به امروز شاهد این هم افزایی بین دستگاهی نبوده ایم.

اصل اول: آگاهی رسانی

کارشناس مدیریت فناوری و امنیت اطلاعات با اشاره به اینکه در زمینه ارسال این نوع پیغامک ها قطعا ذینفعانی وجود دارند و هر روز با روش ها و فناوری های جدیدی روبه رو هستیم، می گوید: مسئله مهمی که در این میان وجود دارد این است که شاید امروز به نحوی بتوانیم این نوع پیغامک ها را مسدود کنیم، اما روز بعد فیشینگ به شکلی دیگر خود را نشان می دهد. آریا معتقد است با مسدود شدن این پیغامک ها فیشینگ سرانجام نمی یابد و تأکید می نماید در موضوعی مانند فیشینگ که به نوعی با حوزه مهندسی اجتماعی مرتبط است، مهم ترین راه چاره آگاهی رسانی است.

وظایف حاکمیت

با این اوصاف، از آنجا که یکی از وظایف ذاتی حاکمیت، ایجاد امنیت در حوزه های مختلف برای شهروندان است، بیکار ننشسته. ازجمله راه اندازی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی که به عنوان واحدی مستقل در دومین سطح سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (هم تراز با سطح سازمانی معاونت های تخصصی این وزارتخانه)، علاوه بر مأموریت توسعه و تصدی کاربری ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات در حوزه ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظایف و مسئولیت هایی را برعهده دارد که ازجمله مجوزدار کردن شرکت های ارسال پیغامک انبوه است. بعلاوه مطالعه و تدوین مستندات راهبردی در حوزه رسانه های دیجیتال و بعلاوه کاربری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ کشور، حمایت از انجام فعالیت های پژوهشی، در حوزه رسانه های دیجیتال و تعامل فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات و انجام یا حمایت از انجام فعالیت های تبلیغی، ترویجی، فرهنگسازی و ارتقای دانش و مهارت های تخصصی در حوزه رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و هنر بخشی دیگر از این وظایف است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2419

به "طرح تازه برای ساماندهی پیامک های انبوه ، فیشینگ ها قابل رصد هستند" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرح تازه برای ساماندهی پیامک های انبوه ، فیشینگ ها قابل رصد هستند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تازه برای ساماندهی پیامک های انبوه ، فیشینگ ها قابل رصد هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید