قیمت دیسک و صفحه کلاچ در بازار چقدر است؟
به گزارش مجله سفرنامه دبی، قیمت دیسک و صفحه کلاچ با توجه به کیفیت پایین اغلب نمونه های موجود در بازار موضوع مهمی است. چرا که دیگر مانند قدیم قرار نیست این قطعه هر 100 هزار کیلومتر یک بار تعویض گردد. قیمت دیسک و صفحه کلاچ با توجه به کیفیت و نوع آن معین می گردد. هر چند که بازار امروز دیسک و صفحه کلاچ کشور مملو از محصولات تقلبی برند والئو، دایکن و… است. در ادامه گزارش به آنالیز قیمت این قطعه بسیار مهم و حساس می پردازیم.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: اگر خودرو دنده دستی شما از برترین موتور و گیربکس هم استفاده کند تنها با یک دیسک و صفحه کلاچ مناسب می تواند به بازدهی تعریف شده برسد. متاسفانه در آشفته بازار لوازم یدکی خودرو، خریدن یک دیسک و صفحه کلاچ با کیفیت حتی صرف نظر از قیمت دیسک و صفحه کلاچ، به امری بسیار سخت تبدیل شده است.
کمی پیشتر دیسک و صفحه کلاچ خودروهای ایرانی تا حدود 100 هزار کیلومتر به خوبی کار می کردند. اما امروزه دیسک و صفحه ای که تا 30 هزار کیلومتر بدون مشکل روی خودرو کار کند هم کمیاب است. در نتیجه آنالیز قیمت دیسک و صفحه در بحث هزینه های نگهداری یک خودرو به موضوع مهمی تبدیل شده است.
نقش دیسک و صفحه کلاچ در عملکرد خودرو
با هر بار فشار دادن کلاچ خودرو در خودروهای دنده دستی، چند قطعه با هم درگیر می شوند تا بتوانند قدرت موتور را به چرخ انتقال دهند و باعث حرکت شما شوند. این قطعات در واقع همان دیسک و صفحه کلاچ هستند. دیسک و صفحه کلاچ هنگام فشردن پدال کلاچ، اتصال موتور و گیربکس را به صورت موقت قطع می نماید تا فرصت تعویض دنده برای گیربکس فراهم گردد.
هنگام فشردن پدال کلاچ به وسیله راننده، یک دیسک و صفحه کلاچ با کیفیت بدون فوت وقت و سایش اضافی گیربکس را خلاص می نماید و پس از تعویض دنده نیز نیرو را به خوبی منتقل می نماید. اما یک دیسک و صفحه کلاچ بی کیفیت این کار را همراه با لرزش و لغزش (سُر خوردن دیسک روی فلایویل) بیش از حد انجام می دهد. افزایش مصرف سوخت، لرزش خودرو در انتقال نیروی پس از تعویض هر دنده و کاهش شتاب از جمله معایب دیسک و صفحه کلاچ بی کیفیت هستند.
قیمت دیسک و صفحه کلاچ با توجه به برند، نوع و کیفیت این قطعه مشخص می گردد. در ادامه به آنالیز قیمت انواع دیسک و صفحه کلاچ خودروهای ایرانی می پردازیم.
لازم به ذکر است که برای خرید دیسک و صفحه کلاچ خودرو هرگز مرعوب نام شرکت ها یا برندها نشوید. چرا که اغلب قطعات یدکی تقلبی خودرو با نام برندهای معروف مانند والئو، دایکن و… فروخته می شوند.
قیمت دیسک و صفحه کلاچ پراید
دیسک و صفحه کلاچ پراید با برندهای مانند Seco و والئو آبی در بازار موجود است. قیمت دیسک و صفحه کلاچ پراید سکو از حدود 850 هزار تومان شروع می گردد. دیسک و صفحه والئو آبی پراید نیز قیمتی در حدود دو میلیون و 300 هزار تومان دارد.
قیمت دیسک و صفحه کلاچ کوییک و تیبا
دیسک و صفحه کلاچ تیبا دارای قطرهای 200 و 215 میلی متر است که عمدتا به وسیله شرکت عظام فراوری می گردد. قیمت دیسک و صفحه کلاچ تیبا از دو میلیون و 400 هزار تومان شروع می گردد و به سه میلیون و 400 هزار تومان می رسد. اما کوییک و ساینا باید از دیسک و صفحه کلاچ قطر 215 میلی متری استفاده نمایند. قیمت این نوع دیسک و صفحه کلاچ نیز از سه میلیون تومان شروع و به چهار میلیون و 500 هزار تومان می رسد.
قیمت دیسک و صفحه پژو 405 و پارس
دیسک و صفحه کلاچ پژو 405 و پارس با برندهایی مانند لوک، والئو، دایکن، عظام و… در بازار موجود است. مقرون به صرفه ترین قیمت دیسک و صفحه کلاچ پژو 405 و پارس حدود دو و نیم میلیون تومان است. دیسک و صفحه پژو 405 و پارس تا قیمت پنج میلیون و 500 هزار تومان هم در بازار موجود است.
دیسک و صفحه دنا و سمند EF7
قیمت دیسک و صفحه دنا و سمند EF7 از حدود دو میلیون تومان شروع می گردد و به هفت میلیون تومان هم می رسد. در نظر داشته باشید که نمونه های مقرون به صرفه دیسک و صفحه دنا به هیچ عنوان کیفیت لازم برای به حرکت در آوردن این خودرو را ندارند. بنابراین اگر صاحب خودروهایی که از موتور EF7 استفاده می نمایند هستید، باید برای خرید دیسک و صفحه کلاچ آن حساسیت بیشتری به خرج دهید.
دیسک و صفحه دنا توربو
دنا پلاس توربو به دلیل قدرت بیشتر موتورش نسبت به سایر محصولات داخلی باید از دیسک و صفحه هایی با کیفیت بسیار خوب استفاده کند. قیمت دیسک و صفحه دنا پلاس توربو از 6 میلیون تومان شروع و به 9 میلیون تومان می رسد.
دیسک و صفحه پژو 206 تیپ پنج و رانا
برای خرید دیسک و صفحه کلاچ خودروهای پژو 206 تیپ پنج، پژو 207 و رانا باید از حدود دو میلیون تا 6 میلیون تومان هزینه کرد. لازم به ذکر است که نمونه های مقرون به صرفه قیمت کارایی و دوام مناسبی ندارند.
منبع: بیت ران