معرفی اسفناج و خواص درمانی آن

به گزارش مجله سفرنامه دبی، گیاهی است علفی، یک ساله تا دوساله و دو پایه با ساقه ای راست و شیاردار به ارتفاع حدود 60 سانتی متر، پربرگ، برگ های آن با پهنکِ مثلثی شکل، گوشتی، پهن، نرم، به رنگ سبز تیره و منتهی به دمبرگ معین

معرفی اسفناج و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Spinacia Oleracea L، نام فرانسه Epinard و نام انگلیسی آن Spinach می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، اسفناج، اسفاناخ، اسفاناج، اسبانخ و اسپناج نامیده شده است.

تیره گیاه:

اسفناج chenopodiaceae

نوع گیاه:

بوته

معینات ظاهری:

گیاهی است علفی، یک ساله تا دوساله و دو پایه با ساقه ای راست و شیاردار به ارتفاع حدود 60 سانتی متر، پربرگ، برگ های آن با پهنکِ مثلثی شکل، گوشتی، پهن، نرم، به رنگ سبز تیره و منتهی به دمبرگ معین می باشند. گلهایش تک جنس در هر پایه، گل آذین ماده به صورت سنبله انتهایی و گل آذین نرمحوری است و رنگ گل ها مایل به سبز می باشد. میوه اش دایره ایِ تخم مرغی شکل، تخت و تقریباً صاف یا مدور، با شاخ های خیلی نازک و محتوی تخم های گرد و خاکستری رنگ است.

طبیعت اسفناج:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن معتدل است.

رویش جغرافیایی:

به طور وسیع در نواحی معتدله و تقریباً گرم و مرطوب سراسر کشورها و در ایران بیشتر در استان های اصفهان، خوزستان و تهران کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

پروتئین، چربی، سکرتین، لسییتین ساکارید، ساپونین ها، کلروفیل، نیاسین، آرسینیک، رایبوفلاوین، اکسالیک اسید، هیدرات کربن، تیامین، انواع ویتامین ها، آهن، فسفر، آب، خاکستر، سدیم، کلسیم و پتاسیم در آن معین شده است.

بیشتر بخوانید:اسفناج؛ یک برگ و هزار خاصیت

بخش مورد استفاده:

برگ، ساقه و تخم

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و ساقه را به صورت خام یا پخته استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

تمیز نماینده قوی روده ها و افزاینده حجم خون، سریع الهضم و بادشکن، سرشار از آهن و ویتامین ها و خون ساز، افزاینده گلبول های قرمز خون و شیرافزا، ضد یرقان و کاهنده قند و کلسترول خون، ضد سرطان و مسکن سردردهای ناشی از اختلالات صفراوی یا گوارشی، ضد ورم ریه و باز نماینده گرفتگی صدا، کاهنده فشار خون و تحلیل برنده ورم روده کوچک، لاغر نماینده و رفع نماینده یبوست، محرک کلیه و خنک نماینده، ادرارآور و صفرابر، آرام بخش و تحریک و تقویت نماینده عضله قلب می باشد. ضمناً برای سرفه های خشک، ورم و درد گلو، درد سینه، حبس البول، بزرگی غده تیروئید، روماتیسم، نقرس و آسم هم مفید است.

نکته:

آب اسفناج را دور نریزید با شکر مخلوط نموده برای افرادی که کمبود آهن یا کم خونی دارند بسیار نافع است. اسفناج برترین غذا برای خانم های باردار و بچه ها کم اشتها و کم رشد است.

تذکر:

زیاده روی در مصرف اسفناج برای اشخاص مبتلا به ورم مفاصل و سنگ های کلیه و مثانه مضر است. منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول. نایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: حافظ نوین، اول.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2025

به "معرفی اسفناج و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اسفناج و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید