منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش ، تکه ای بر جای مانده از سادگی زندگی روستایی

به گزارش مجله سفرنامه دبی، زمانی که وارد خطه سرسبز گیلان می شوید و زیبایی های طبیعی و مردم دوست داشتنی آن منطقه را می بینید، به این نتیجه خواهید رسید که جهان هنوز هم زیبایی های خودش را دارد. مهم نیست ساکن کدام شهر یا روستا باشی، اهل هر جایی هم که باشی، باز هم گیلان برای شما تازگی خواهد داشت و روح شما را شاد می نماید. مناظری زیبا، طبیعتی بکر و مردمانی مهمان نواز و دوست داشتنی، همه جا رنگارنگ و آسمانی تا چشم کار می نماید آبی و پاک، همه چیز به شکلی است که انگار بهشت را به تصویر می کشند. حال تصور کنید که در طبیعت بکر شهرستان تالش واقع در استان گیلان، منطقه ای سبز با نام منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش وجود دارد. برای ترتیب دادن یک بوم گردی عالی در دل طبیعت سرسبز استان گیلان، با خبرنگاران همراه شوید و سری به منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش بزنید.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش ، تکه ای بر جای مانده از سادگی زندگی روستایی

تالش ، نماد اقلیمی از دست رفته

از حدود چهار هزار و پانصد سال پیش، مردمانی دوست داشتنی از اقوام کادوس در منطقه ای با نام تالش زندگی می کردند. در حقیقت نام این اقوام تالش بوده و منطقه را نیز بر اساس نام آنها نام گذاری نموده اند. اما شاید از خودتان بپرسید که چرا تالش را باید نماد اقلیمی از دست رفته دانست؟

بومیان منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

تالش فعلی منطقه بسیار بزرگی در استان گیلان است. مساحت تالش حدود 2373 کیلومتر مربع بوده و حدود یک سوم از خاک استان گیلان را به خود اختصاص داده است. با این وجود تالش بسیار بزرگ تر از این بوده و قسمت اعظم آن در طی عهدنامه ننگین گلستان و ترکمنچای از ایران جدا شد. پس از عقد این عهدنامه، بخش بزرگی از تالش به روسیه کنونی پیوست و در حال حاضر نیز تحت اشتغال دولت جمهوری آذربایجان است.

اما با این وجود هنوز هم ما می توانیم از طبیعت بکر و دیدنی آن لذت ببریم. طبیعتی که ما را مات و مبهوت خود می کند و همیشه مسافران زیادی را در سال جذب خود می کند.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش ، یکی از جاذبه های دیدنی گیلان

شهر اصلی تالش دیگر مثل گذشته بکر نیست. مردمان این منطقه نیز همگان تکنولوژی پیشرفت نموده اند و خانه های بومی جای خود را به خانه های آجری داده اند. بافت کلی تالش شهری شده و دیگر خبری از پرورش حیوانات و گل و گیاه در مزارع نیست. البته این محدود به فضای داخل شهر است و فضای حاشیه آن هنوز زیبایی های خود را دارد.

زندگی ساده در منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

در این بین منطقه ای زیبا، بکر و دور از دسترسی عموم مردم با نام منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش وجود دارد که واقعا روح انسان را طراوت می بخشد. اگر قصد دارید طعم واقعی زندگی مردم گیلان را تجربه کنید و در پی حس و حال روستایی و ساده آنجا هستید، منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش برترین گزینه برای شما خواهد بود.

چرا منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش؟

در اینجا خبری از دود و صدای خودرو ها نیست. حتی برای گشت و گذار در این نواحی باید وسیله نقلیه خود را در جایی رها کنید و با پای پیاده در راستاهای مال رو قدم بزنید. انسان برای زندگی شهری ساخته نشده. ما هم همچون سایر موجودات حیوان هستیم اما تنها به علت قدرت تکمل و تعقل، خودمان را درگیر زندگی شهری امروزی کردیم.

با وجود اینکه زندگی شهری نمادی از پیشرفت بشریت به شمار میرود، اما با این حال بسیاری از ما زندگی روستایی را ترجیح می دهیم. بوی چوب و سبزه، پخت غذا روی آتش، سرای چرق چرق سوختن چوب در یک منقل ذغالی که قوری چای لاهیجان را روی آن قرار داده ایم قطعا هوش از سر هر کسی می پرداند.

هوایی عالی در منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

حتی کافیست چشمان خود را ببندید و به اقامت داخل یک کلبه چوبی در دل جنگل های گیلان فکر کنید. جایی که شب ها با صدای شر شر آب رودخانه و جیرجیرک ها می خوابید و صبح هنگام با صدای پرندگان بیدار می شوید. نور از لای پرده های ساده پنجره چوبی به داخل کلبه راه پیدا می کند. پنجره را باز می کنید و نسیم خنک جنگل صورت شما را نوازش می دهد. این حس را با هیچ چیز نمی توان عوض کرد.

اینکه خبری از موبایل و صدای زنگ و جر و بحث نیست. اینکه نگران قسط و قرض و رفت و آمد نیستید. تنها صدای باد در گوش شما طنین انداز می گردد و شما را آرام می کند.

امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

خوشبختانه منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش هنوز بکر و دست نخورده است. این یعنی هیچ گونه امکانات رفاهی، خدماتی و یا تفریحی برای گردشگران در نظر گرفته نشده است. شاید این مساله کمی گردش شما را سخت کند اما باور کنید که ارزشش را دارد.

برای طول روز همراه خودتان به اندازه کافی آب و مواد غذایی بیاورید. بهتر است دارو و یا تجهیزات یاری های اولیه نیز همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل خیالتان راحت باشد. زیر انداز، چادر و یا کیسه خواب در صورتی که قصد یک شب اقامت در اینجا را دارید قطعا لازمتان خواهد شد.

فقط زمانی که قصد بازدید از منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش را داشتید، دوربین را نباید فراموش کنید. در هنگام بازگشت با حافظه ای انباشته از عکس های زیبا و دیدنی باز خواهید گشت.

چه تفریحاتی می توان در منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش انجام داد؟

طبیعت گردی تنها تفریحی است که در این منطقه وجود دارد. شما می توانید یک سفر بوم گردی در دل مردم اصیل تالش داشته باشید و از طبیعت بکر و سادگی زندگی روستایی لذت ببرید. البته اگر به دوچرخه سواری علاقه دارید، می توانید با یک دوچرخه مخصوص این مراتع حسابی در دل طبیعت رکاب بزنید و از این کار لذت ببرید.

زندگی سنتی در منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

از طرفی به علت وجود روستایان، لازم نیست که نگران امنیت خانواده خود باشید. به این ترتیب منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش تبدیل به یک مکان عالی برای پیک نیک خانوادگی نیز خواهد بود. اما برای اقامت ترجیحا به علت وجود حیوانات مختلف بهتر است در تالش یک خانه کرایه کنید. البته گاهی بعضی از روستایان اتاقی از خانه دل نوازشان را به شما کرایه می دهند تا شبی لذت بخش را در آنجا تجربه کنید.

چه فصلی به منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش بیاییم؟

خب همانطور که از نامش تعیین است، اینجا منطقه ای با هوای خنک به شمار می آید. بنابراین شش ماه اول سال برترین زمان برای بازدید از منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش خواهد بود. در فصل تابستان اگر از گرمای هوا حسابی کلافه شده اید، کوله بار سفر خود را ببندید و راهی اینجا شوید.

البته در فصل بهار و اردیبهشت ماه به علت حجم زیاد بارندگی ها، هوا بسیار مطبوع است و بوی گل های مختلف در فضا پیچیده. از طرف دیگر اردیبهشت ماه همه جا سرسبز است و واقعا مبهوت این همه زیبایی خواهید شد.

دسترسی به منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

برای اینکه خودتان را به منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش برسانید، کافیست در ابتدا وارد شهرستان تالش شوید. راستا ورودی تالش در جاده رشت آستارا واقع شده است. در نتیجه شما می توانید خودتان را به رشت برسانید و از آنجا به سمت آستارا بروید. تابلو های راهنما شما را به سمت تالش هدایت خواهند کرد.

زمانی که وارد شهر شدید باید دهان به دهان از محلی های تالش سراغ آدرس منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش را بگیرید. آنها شما را به صورت کامل هدایت خواهند کرد.

خب خبرنگاران ی عزیز، نظر شما در خصوص یک شب بوم گردی در منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش چیست؟ آیا به نظر شما اقامت در چنین فضایی روی روحیه ما تاثیر دارد؟ آیا تا به حال چنین تجربه ای داشته اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید! ما عاشق شنیدن نظرات شما هستیم!

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2289

به "منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش ، تکه ای بر جای مانده از سادگی زندگی روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش ، تکه ای بر جای مانده از سادگی زندگی روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید