تور هند: موزه ملی دهلی نو، بزرگ ترین مجموعه تاریخی هند

به گزارش مجله سفرنامه دبی، با یکی از بزرگ ترین مجموعه های تاریخی هند آشنا شوید؛ موزه ملی هند در دهلی نو! این مجموعه نزدیک به 70 سال پیش در دهلی افتتاح شد و از آن موقع تا به الان یکی از مهم ترین مجموعه های تاریخی در هند است. موزه ملی دهلی نو (New Delhi National Museum) آثار بسیاری را در خود نگهداری نموده و به نمایش گذاشته است.

تور هند: موزه ملی دهلی نو، بزرگ ترین مجموعه تاریخی هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

ما امروز می خواهیم همه چیز را درباره تاریخچه این موزه، بخش های مختلف آن، شرایط بازدید از آن و اطلاعات دیگر درباره آن را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم.

بازدید از موزه های بزرگ و مهم یکی از جاذبه گردی هایی است که هر مسافر مقصد تفریحی باید آن را انجام بدهد. موزه ملی دهلی نو دقیقا یکی از جاهایی است که در سفر به دهلی باید از آن تماشا کنید. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، این مجموعه بزرگ هندی را مورد آنالیز قرار دهیم.

همه چیز درباره موزه بزرگ ملی در دهلی

این موزه در سال 1949 به وسیله دولت هند تاسیس شد و از ابتدا به قصد این که یکی از بزرگ ترین و کامل ترین مجموعه های تاریخی هند باشد، ساخته شد. با این که در حال حاضر مسئولیت این موزه بر عهده سازمان وزارت فرهنگ و گردشگری کشور هند است اما، بودجه آن مستقیما به وسیله دولت این کشور تامین می شود.

ایده ساخت و تاسیس این موزه زمانی به وجود آمد که در زمستان سال 1948-1947 در لندن یک نمایشگاه هنری با موضوع نمایش آثاری هنری و باستانی از هند برگزار گردید. بعد از آن بود که احتیاج به وجود همچین موزه ای در هند احساس شد و در نتیجه آن موزه داران حاضر در نمایشگاه تصمیم بر این گرفتند که نمایشگاهی را به وجود بیاورند که آثار کشور خود را در آن گرد هم آورده و به نمایش بگذارند. راستی در مطلب معرفی کامل جاذبه های دهلی + آدرس می توانید با دیگر جاذبه های تماشای دهلی آشنا شوید.

سال بعد یک نمایشگاه به نام Rashtrapati Bhawan در شهر دهلی با سیاست نمایش آثار تاریخی هند برپا شد که طبق پیش بینی مجموعه داران، با موفقیت چشمگیری روبرو شد. بعد از این نمایشگاه، آن ها تصمیم گرفتند که این بار تمرکزشان را بر روی تاسیس یک موزه بگذارند. در همان سال بود که با حضور فرمانداری کل کشور هند، موزه ملی دهلی نو در همان مکان نمایشگاه راشتراپاتی بهاوان افتتاح شود و تا زمانی که مکانی مناسب برای برپایی ساختمان موزه نو پیدا نکردند، این مجموعه در همین مکان باقی بماند.

پس از مذاکرات فراوان، شخصیت سیاسی معروف هندی ها؛ مهماتما گاندی در محل فعلی موزه به عنوان یک حرکت نمادین اولین سنگ برای ساخت و ایجاد این بنا را می گذارد و موزه اصلی در تاریخ 18 دسامبر سال 1960 میلادی تاسیس می شود.

سال 1989 میلادی بود که در این موزه یک بخش نو به عنوان مجموعه موزه شناسی افتتاح شد. دستورالعمل مسئولین موزه برای این قسمت از مجموعه این بود که کار آن بیشتر آموزشی باشد. مجموعه موزه شناسی با توجه به همین منوالی که داشت، 6 سال بعد از به وجود آمدنش تبدیل به یک دانشگاه شد و در حال حاضر هم در رشته های موزه شناسی و حفاظت و ترمیم آثار تاریخی در مقاطع کارشناسی و دکترا دانشجو می پذیرد.

این موزه نه تنها از نظر ابعاد بزرگ است بلکه از لحاظ تعداد آثاری که در آن وجود دارد هم به خاطر دارا بودن 200 هزار اثر است و از این لحاظ مجموعه وسیعی محسوب می شود. بعضی از آثاری که در این موزه قرار گرفته اند، 5 هزار سال از عمر آن ها می گذارد.

یکی از ویژگی های این موزه دارد این است که دسته بندی بسیار خوبی برای نمایش آثار هنری در دوره های مختلف دارد و به همین علت می توان تنها در یک بازدید چند ساعته، تقریبا موزه را کامل گشت. بخش های مختلف این موزه از دوره ماقبل تاریخ آغاز شده و تا دوره تاریخ مدرن و بخش آنالیز فرهنگ هند ادامه دارد. در مطلب در سفر به دهلی از چه موزه هایی تماشا کنیم؟ می توانید با موزه های دهلی بیشتر آشنا شوید.

بیشترین آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند عبارتند از:

  • نقاشی های تاریخی
  • مجسمه
  • کوزه
  • وسایل بازی سفالی
  • ظروف برنزی و نقره ای
  • خمره
  • تابلوهایی از جنس ابریشم
  • نقاب های سنتی هندی
  • مُهر
  • جواهرات
  • شمشیر
  • نسخه های خطی قدیمی

و بسیاری از آثار تاریخی دیگری مخصوصا از راستا جاده ابریشم می باشد.

راهنمای ساختمان های مختلف موزه ملی دهلی نو

این موزه بسیار بزرگ در یک ساختمان اختصاصی 2 طبقه به وجود آمده است. طرح معماری این ساختمان به صورت دایره ای است و در اطراف آن محوطه ای اختصاصی به وجود آمده است. بخش های مختلفی که در این موزه وجود دارد عبارتند از:

  • بخش سکه شناسی
  • دوران پیش از تاریخ
  • نقاشی
  • آثار باستانی مرتبط به آسیای مرکزی
  • مردم شناسی
  • هنر پیش کلمبیایی
  • هنرهای تزئینی
  • حفاظت
  • روابط عمومی
  • دانشگاه
  • جواهرات قیمتی
  • اسلحه و زره

در موزه ملی دهلی نو 29 بخش مختلف وجود دارد که در آن ها آثار تاریخی و حتی هنری را به تفکیک نمایش داده اند. در ادامه مهم ترین گالری ها و قسمت های این موزه را به شما معرفی می کنیم.

گالری آرمز اند آرمور، مجموعه ای از لوازم جنگی

در این بخش از موزه می توانید انواع سلاح های هندی را از عصر حجر تا دوره ای که در آن قرار داریم، ملاحظه کنید. در گالری آرمز اند آرمور (Arms and Armour Gallery) انواع مختلفی از سلاح های تیز و برنده، وسایل پرتابی، انواع آتش زنه ها، لوازم کمکی جنگی، زره های مختلف انسانی و حیوانی و حتی اسلحه های تشریفاتی را ببینید.

گالری هاراپان، مجموعه ای از آثار به جای مانده از این دوره

مردم تمدن هاراپان در هند دوره ای را به وجود آوردند که به آن، ساراسوتی می گویند. در این گالری وسایلی مربوط به دوره ای از زندگی این قوم است که خود را با زندگی به شیوه پیچیده تر منطبق داده بودند. یکی از وسیله های معروفی که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده شمایل دختری را نمایش می دهد که از برنز ساخته شده است. این مجسمه از روستایی به نام Rakhigarhi کشف شده است. از دیگر آثار نمایش داده شده در این گالری می توانیم به سنگی از جنس صابون و یا عاج فیلی مربوط به این دوره اشاره کنیم.

نمایشی از آثار قرون وسطی در گالری ارلی مدیوال

این گالری را که معمولا به نام Early Medieval Artefacts می شناسند، نمایشگاهی از آثار تاریخی به جای مانده از قرن 7 تا 10 میلادی است. عمده آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده از دوره پس از سقوط امپراتوری گوپتا و خاندان های بعد از آن مثل پالاس، پراتی هارس، واردهانس، چالوکیاس و چلاس را شامل می شود. این بخش از موزه ملی دهلی نو یکی از برترین جاهایی است که دانشجویان تاریخ می توانند بر روی آن مطالعه کنن زیرا کیفیت موراد نمایش داده شده نشان دهنده اتفاقات مختلف تاریخی در دوره قرون وسطی هند است.

پیشرفت مجسمه سازی هندی را در گالری هنری موریا ببینید

گالری موریا با نام کامل Maurya, Shunga and Satvahana Arts Gallery بخشی از این موزه است که در آن آثاری مرتبط با 4 تا 1 قرن قبل از میلاد مسیح به نمایش در آمده است. بیشتر آثار به نمایش درآمده در این گالری مرتبط با 3 سلسله شاخص در این قرون است که به اراضی هند حکمرانی می نموده اند. بیشتر آثار نمایش داده شده در این دوران حاوی شمایلی از حیوانات و مخصوصا شیر هستند که این نشان از نفوذ حکومت آشوکا دارد.

بعضی از مجسمه هایی که در این قسمت به نمایش درآمده، از افسانه های هندی و بزرگان مذهبی آنان ساخته شده است. البته هر چه پیش بروید متوجه بالا رفتن مقدار خلاقیت در ساخت مجسمه ها خواهید شد. علت این امر، پیش رفته شدن مردم در زمینه های هنری و فرهنگی با عوض شدن دوره های مختلف تاریخی است.

3 مجموعه زیبا را در گالری هنرهای تزئینی ببینید

در این بخش از موزه ملی دهلی نو می توانید ارتباط بیشتری با آثار به نمایش درآمده شده برقرار نمایید. عمده آثاری که در این قسمت از موزه به نمایش گذاشته شده از 3 مجموعه کوچک تر درست شده. در بخش کاشی و سفال این گالری می توانید کاشی های مختلفی را با رنگ های سفید و آبی ببینید. در قسمت عاج، مجسمه شخصیت های مذهبی و در قسمت سنگ جید که رنگی سبز دارد و قیمتی است؛ وسایلی تزئینی و با ارزش را ملاحظه خواهید فرمود.

نمایش اصالت هند در گالری نسخه های خطی

در این بخش از موزه، نسخه هایی از زبان های مختلف و اولیه هندی به نمایش گذاشته شده است. این آثار بر روی کاغذهایی از جنس پارچه، برگ نخل خرما، انواع فلزات مختلف و پوست درخت نوشته شده اند. بیشتر آثاری که در این گالری هستند متعلق به قرون 7 تا 19 میلادی است.

گالری زیبا از نقاشی های مینیاتور

در این گالری به جرات بیشتر از 17 هزار نقاشی مینیاتوری وجود دارد. دوره تاریخی این نقاشی ها به زمان دکنی ها، هند در سال های 1000 تا 1900، راجستانی ها، راهاری، مغول ها و مرکز هند باز می شود. مضمون این نقاشی ها افسانه های هندی و منظومه های آن هاست که به تصویر کشیده شده اند. کلیله و دمنه، پورانا و یا حتی شاهنامه را می توان در بین این مینیاتورها دید. جنس بیشتر اجسامی که حاوی این نقاشی ها هستند، از چرم، چوب، برگ نخل و تخته های فشاری می باشد.

گالری افسانه ای آسیای مرکزی

در این بخش از موزه تابلوهای بزرگی از ابریشم، انواع مختلفی از ظورف چرمی و سفالی، نقاشی های بسیار بزرگ دیواری، وسیله های گران قیمتی از جنس نقره و طلا، چرم و بسیاری از آثار دیگر به نمایش گذاشته شده است. بیشتر این وسیله ها در قرن 20 میلادی کشف شده اند. داستان جالبی درباره پیدا کردن این آثار وجود دارد که بر اساس آن، برای کشف این وسیله ها بیش از 100 شهر باستانی مورد پژوهش قرار گرفته است!

گالری کلمبین اند وسترن آرتز، هدیه ای از کریستف کلمب!

مجموعه ای که در این موزه به نمایش گذاشته شده، اولین بار به وسیله کریستف کلمب در طی سفرهای اکتشافیش صورت گرفت. البته این مجموعه در دستان یک زن و شوهر آمریکایی بود که در سال 1966 این مجموعه را به موزه ملی دهلی نو اهدا کردند. وسایلی که در این قسمت به نمایش درآمده اند عبارتند از اشیا به جای مانده از تمدن مایاها، کاستاریکا، غرب آمریکا، السالوادور و اینکاها می باشد.

مجموعه سنت، هنر و استمرار؛ نوترین بخش موزه ملی دهلی نو

این بخش از موزه را باید به عنوان جوان ترین قسمت این مجموعه تاریخی معرفی کنیم زیرا در سال 2014 به آن اضافه شد. اشیائی که در آن به نمایش درآمده اند بیشتر اجتماعی و جغرافیایی هستند و تعدادشان هه در آخرین اعلام موزه در حدود 200 اثر معرفی شده است. مجسمه های برنزی، یک تخت روان و نقاشی های بنگالی از جمله آثاری هستند که در این بخش به نمایش گذاشته شده اند.

مجموعه ای متفاوت در گالری سکه

بر عکس تصور خیلی ها، در این بخش موزه ملی دهلی نو ابتکار به خرج داده و از مجموعه های مختلفی که در دوره های مختلف حکم سکه و پول را داشته اند، استفاده نموده است. این سکه ها غالبا متعلق به قرون 6 تا قرن حاضر است و به صورتی قرار داده شده اند که فرایند پیشرفت و شکل گیری صنعت پول و سکه را نشان می دهد.

شرایط بازدید از موزه ملی دهلی نو

  • با خوراکی وارد موزه نشوید.
  • برای عکاسی از آثار موزه حتما از متصدیان و راهنمایان اجازه بگیرید.
  • برای بازدید از این موزه به جز دوشنبه ها می توانید اقدام کنید.
  • زمان بازدید از این موزه از 10 صبح تا ساعت 18 عصر می باشد.
  • برای دریافت اطلاعات بیشتر از کلاس ها و تورهای آموزشی این موزه می توانید به سر بزنید.
  • آدرس موزه: Barakhamba Road, Tansen Marg, New Delhi, India

سخن آخر!

یکی از بزرگ ترین مراکزی را که در سفر به دهلی باید از آن ملاقات کنید را با جزئیات کامل به شما معرفی کردیم. اگر تا به حال به هند و این شهر سفر نموده اید و سابقه بازدید از این موزه را دارید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راستی! برای این که به برترین شکل ممکن به سرزمین رنگ ها سفر کنید، با خرید تور دهلی خبرنگاران می توانید خاطره ای خوب از این سفر برای خودتان رقم بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2150

به "تور هند: موزه ملی دهلی نو، بزرگ ترین مجموعه تاریخی هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: موزه ملی دهلی نو، بزرگ ترین مجموعه تاریخی هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید