نیاز سالانه کبک به مهاجر چقدر است؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، استان کبک کانادا برای داشتن اقتصاد قوی، به دو برابر مهاجر بیشتری نسبت به تعدادی که اکنون جذب می کند احتیاج دارد. کبک که دومین استان بزرگ کاناداست در سال های اخیر سالانه از حدود 50 هزار مهاجر استقبال کرده است و از این لحاظ بعد از انتاریو در رتبه دوم قرار می گیرد. اما استان کبک به لحاظ سرانه جذب مهاجر در بین استان ها و منطقه ها کانادا در رتبه ششم واقع شده است. حالا اگر تصمیم سال گذشته این استان را مبنی بر محدود نمودن جذب مهاجر به حداکثر 41800 نفر در سال 2019 را در نظر بگیریم خواهیم دید که بیش از پیش از سایر استان ها عقب افتاده است.

نیاز سالانه کبک به مهاجر چقدر است؟

شتاب پیری جمعیت کبک؛ سریعتر از میانگین کانادا

طی مطالعه ای که اخیرا اجرا شده تعیین شده که جمعیت استان کبک سریعتر از سایر استان های کانادا رو به پیری است. پیری جمعیت کبک به معنای کاهش استاندارد زندگی کبکی هایی است که مدت ها از آن بهره مند بوده اند چرا که با پیرتر شدن جمعیت بر اقتصاد هم فشار خواهد آمد و در نتیجه عواید حاصل از اقتصادیات که از آن برای خدمات درمانی، آموزش و مراقبت های روزانه از بچه ها استفاده می شد کاهش چشمگیر پیدا خواهد کرد.

مطالعه مزبور پیش بینی کرده که تا سال 2028 مرگ و میرهای کبک بیشتر از زاد و ولدهای آن خواهد بود؛ این در حالیست که بر اساس نرخ میانگین کانادا تا سال 2034 این اتفاق خواهد افتاد. بدین ترتیب کبک باید هر چه زودتر و با اضطرار بیشتری نسبت به سایر منطقه ها و استان های کانادا جمعیت خود را افزایش دهد.

مهاجرت واقع بینانه ترین راه حل برای رشد جمعیت است. تلاش هایی که در دنیای غرب برای افزایش جمعیت از طریق زاد و ولد اجرا شده چندان موفقیت آمیز نبوده است، و کبک خود شاهد این مدعاست. با اینکه کبک از سیستم مراقبت همگانی از بچه ها برخوردار است نرخ زاد و ولد در این استان در حد میانگین ملی کانادا به جای مانده است. به همین دلیل است که مطالعه مزبور گفته است که تا سال 2023 نرخ جمعیت کبک 100 درصد از طریق مهاجرت افزایش خواهد یافت نه از طرق دیگر.

تبعات پیری جمعیت کبک

سرمایه گذاران منطقه ها مجذوب نماینده و پرجمعیت را انتخاب می نمایند. هر چه جمعیت بیشتر باشد، نیروی کار و بالتبع مصرف نماینده کالا و خدمات هم بیشتر خواهد بود. کبک باید از خود بپرسد که سرمایه گذار به چه دلیل و توجیه باید انتاریو را رها کرده و به این استان که جمعیت و اقتصاد ضعیفی دارد متوسل شود؟ البته این خبر خوبی برای افراد علاقه مند به مهاجرت به کبک است چرا که وقتی این استان مجبور به افزایش جمعیت از طریق مهاجرت باشد، سطح جذب مهاجر آن هم بالا خواهد رفت.

اگر کبک به جذب مهاجر ادامه دهد، و انجام این کار هم بر طبق پیمان نامه کانادا-کبک شدنی است، تا ظرف دو دهه آینده 1.7 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. با توجه به جمعیت کنونی کبک این بدان معناست که این استان باید سالانه 23 درصد کل مهاجران کبک یا حدود 75000 نفر را بپذیرد. اگر کانادا سطح جذب مهاجر را افزایش دهد و اگر کبک به پیمان نامه در راستای جذب مهاجر عمل کند کبک در مسیری قرار خواهد گرفت که سالانه از 80000 مهاجر استقبال کند. این عدد بالایی است اما بسیاری از استان های کانادا هم اکنون در حال جذب این تعداد از مهاجران در هر سال هستند.

مهاجران کبک در بافت اقتصادی کبک حل شده اند

گرچه تصمیم کبک برای کاهش حذب مهاجر توجیه اجتماعی و اقتصادی داشت، چرا که می خواست مهاجران با بافت بازار کار و جامعه کبک ادغام شوند و با آن خو بگیرند، اما داده های Statistics Canada نشان می دهد که انسجام اقتصادی کبک هم در سال های های اخبر رو به بهبود بوده است.

نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی مهاجران و هم دستمزد آنها افزایش یافته است و از سوی دیگر نرخ بیکاری شان هم کاهش داشته است. چالش هایی که کبک در رابطه با پیری جمعیت و کمبود نیروی کار با آن روبرو است انگیزه ای خواهد بود برای تداوم این بهبودها. کمبود نیروی کار در استان کبک هم به نفع کارگران کانادایی الاصل خواهد بود و هم به نفع کارگران مهاجران تازه وارد.

علاوه بر این اصلاحات بسیاری که کبک طی سال های اخیر انجام داده، نظیر سیستم Arrima و سیستم ابراز تمایل ممکن است پیامدهای اقتصادی مثبتی در راستای حل شدن مهاجران در بافت اقتصادی کبک به همراه داشته باشد. هر یک از استان های کانادا سیاست های خاص خود را که به باور آنها منافع شهروندان و استاندارد زندگی آنها را به بهترین شکل تامین می کند دنبال می نمایند. با توجه به اینکه جمعیت کانادا در سراشیبی پیری قرار گرفته است و نرخ زاد و ولد آن هم پایین است، کبک با عمل به مفاد پیمان نامه کانادا-کبک مبنی بر جذب مهاجران به تعداد سایر استان های کانادا، مناقع شهروندان خود را به بهترین شکل تامین خواهد کرد.

در همین رابطه مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

متقاضیان مهاجرت به کبک باید از این امتحان سربلند بیرون بیایند

برگ برنده مهاجران در بازار کار کانادا

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1968

به "نیاز سالانه کبک به مهاجر چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاز سالانه کبک به مهاجر چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید