پدرم بارها هواپیمای آسیب دیده را نشانده بود

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خبرنگاران: پدر همیشه به فکر مردم بود او هشت سال برای دفاع از کشور و مردمش جنگید و شنیدم که او با مهارت، هواپیمای در حال سقوط را کنترل کرده تا روی منطقه مسکونی سقوط نکند.

پدرم بارها هواپیمای آسیب دیده را نشانده بود

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، 19مرداد وقتی خبر سقوط هواپیمای آنتونوف در شهرک آزادی تهران روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت این نگرانی به وجود آمد که هواپیما با ساختمان های مسکونی برخورد کرده باشد اما هواپیمای ایرانی-اکراینی در محوطه ای سقوط کرد که هیچ خانه و ساختمانی نبود. بررسی های اجرا شده نشان داد زمانی که خلبان وقوع حادثه را قطعی دانست با مهارت و تجربه ای که داشت توانست راستا هواپیما را به سمت بلوار شیشه مینا و فضای سبز یک پادگان منحرف کند و به این ترتیب ساختمان های مسکونی آسیبی ندیدند. همین مهارت بود که نام علی ایزدپناهی خلبان 60ساله این هواپیما را سر زبان ها انداخت.

وی در طول دوران جنگ بارها پرواز کرده و با وجود حوادثی که برای هواپیمایش اتفاق افتاده توانسته بود آن را به سلامت به زمین بنشاند. ایزدپناهی رتبه استاد خلبان داشت و خلبان تست بود که این رتبه هم پای مدرک دکتراست. شاید به همین دلیل بود که امیر سرتیپ دوم خلبان محمد چیت فروش مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مراسم تشییع پیکر او گفت همه اقشار در نیروی هوایی ایزدپناهی را قبول داشتند. گفت وگوی ما با پسر خلبان ایزدپناهی را بخوانید:

خلبان ایزد پناهی بر اساس گفته های کارشناسان در لحظات آخر سقوط مانع برخورد هواپیما با ساختمان ها شد، در این باره چیزی شنیده اید؟

پدر همیشه به فکر مردم بود او هشت سال برای دفاع از کشور و مردمش جنگید و وقتی شنیدم او با مهارتی که داشته هواپیمای در حال سقوط را کنترل کرده تا روی منطقه مسکونی سقوط نکند اصلا تعجب نکردم شاید برای دیگران تعجب آور باشد اما برای اعضای خانواده اش که تفکرات او را در مورد مردم می دانستند اصلا تعجب آور نبود.

پدرتان در دوران جنگ هم حادثه ای را تجربه کرده بود؟

پدرم خلبان هواپیمای جنگی بود و در ارتش خدمت می کرد. در طول سال های جنگ بارها در عملیات ها شرکت کرده بود و همیشه هم رزمانش می گفتند چطور هواپیمای آسیب دیده را با مهارت زمین می نشاند. همیشه در مواقع خطر سعی می کرد طوری هواپیما را هدایت کند که تا حد ممکن به کسی آسیبی وارد نشود. پدرم در چند عملیات مهم شرکت کرده بود و افتخارات زیادی داشت اما هیچ وقت دوست نداشت درباره کارهایی که کرده صحبت کند و می گفت من از میهن ام دفاع کردم و این وظیفه هرایرانی است. او در خلبانی مهارت بسیار زیادی داشت، کسی که بتواند جنگنده اف پنج را در حالی که با ضدهوایی عراقی ها آسیب شدید دیده بارها و بارها به سلامت بنشاند قطعا مهارت زیادی دارد.

پدرتان از چه زمانی خلبانی هواپیماهای مسافربری را برعهده گرفت؟

خلبان ایزد پناه بعد از بازنشستگی از ارتش همچنان به فعالیت خود ادامه می داد. پدرم عاشق پرواز و مردم بود بارها از او خواستیم دیگر کار را کنار بگذارد و بیشتر برای خانواده وقت بگذارد اما می گفت وقتی می توانم در قسمتی دیگر به کشورم خدمت کنم چرا نباید این کار را بکنم. همیشه دیگران را به خودش ترجیح می داد حتی زمانی که مسئله ای ایجاد می شد به جای اینکه به فکر خودش باشد اول به دیگران فکر می کرد او یک وطن پرست واقعی بود و همیشه سعی می کرد بدون حاشیه سرباز کشورش باشد.

ظاهرا خواهر شما در آخرین پرواز پدرتان قبل از سقوط همراه او بود در این باره توضیح می دهید ؟

بله درست است. خواهرم و شوهرش صبح روز حادثه در تهران کاری داشتند و می خواستند با هواپیما به تهران بیایند پدرم گفت خودش هم پرواز دارد.

دو بلیت برای آنها تهیه کرد تا با هم به تهران بیایند وقتی به فرودگاه مهرآباد رسیدند خواهرم منتظر مانده بود تا با پدر خداحافظی کند و بعد برود اما پدرم برای بدرقه مسافران ایستاده و بعد هم به خواهرم گفته بود باید با مسافران خداحافظی کند و او را راهی کرده بود.

چه زمانی در جریان سقوط هواپیما قرار گرفتید؟

یکی از دوستان از فرودگاه با ما تماس گرفت و سراغ پدر را گرفت از سقوط چیزی نگفت اما سوالاتی پرسید که ما مشکوک شدیم می خواست بداند پدرمان با چه هواپیمایی و کی پرواز کرده است وقتی اینطوری صحبت کرد شک کردم بعد خودمان پیگیر شدیم و چند جا تلفن زدیم و متوجه شدیم در تهران هواپیمای پدر سقوط کرده است. خواهرم آن زمان در فرودگاه بود اما با خبر نشده بود تا اینکه ما تماس گرفتیم و موضوع را به او گفتیم.

چه مدتی بود که پدرتان با این نوع هواپیما پرواز می کرد؟

مدت زیادی بود. این هواپیما مثل موم در دستش بود او تسلط زیادی روی هواپیما داشت و به همین خاطر هم در آخرین لحظه وقتی که متوجه شده دیگر سقوط هواپیما قطعی شده است طوری هواپیما را هدایت کرد که در منطقه مسکونی سقوط نکند و به مردم کمتری آسیب برساند اطمینان دارم اگر راهی بود که خودش را فدا کند اما مسافران نجات پیدا کنند حتما این کار را می کرد. پدرم عاشق زندگی و مردم بود. ما دوخواهر و دوبرادر هستیم هیچ وقت با ما بدرفتاری نکرد و هیچ خاطره تلخی از او نداریم در این مدت که پدرم را از دست دادم گاهی با خودم می گویم ای کاش یک بار سرم داد می زد ای کاش یک بار با من بدرفتاری می کرد تا به خودم می گفتم یک خاطره بد هم از پدرت داری اما او هیچ چیز جز مهر پدری و عشق به ما نداد. یادگاری ای که ما از پدرمان داریم و نسبت به او احساس دین می کنیم این است که راه او را در خدمت و مهربانی با مردم ادامه دهیم و همان قدر که او در برابر خدماتی که برای کشور و مردم می کرد بی توقع بود بی توقع باشیم. پدرم شاگردان زیادی داشت در این مدت آنها به دیدار ما آمدند و هیچ کدام حتی یک خاطره بد هم از پدر نداشتند و در مورد مهارت های پدر در آموزش می گفتند. او عاشق پرواز بود و در پرواز هم رفت.

منبع: شرق

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1164

به "پدرم بارها هواپیمای آسیب دیده را نشانده بود" امتیاز دهید

1 کاربر به "پدرم بارها هواپیمای آسیب دیده را نشانده بود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدرم بارها هواپیمای آسیب دیده را نشانده بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید