کلیسای جامع لیسبون، قدیمی ترین کلیسای شهر

به گزارش مجله سفرنامه دبی، کلیسای جامع لیسبون | Lisbon Cathedral

لیسبون، مرکز پرتغال جاذبه های تاریخی زیادی را در خود جای داده و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیاست. یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های این شهر کلیسای جامع لیسبون است، کلیسایی که در قرن 12 ساخته شده و در نگاه اول فکر می کنید قلعه ای قرون وسطایی ست، اما اینجا در واقع مهمترین کلیسا و یکی از کهن ترین بقایای شهر است. می خواهیم درباره کلیسای جامع لیسبون حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

کلیسای جامع لیسبون، قدیمی ترین کلیسای شهر

درباره کلیسای جامع لیسبون

کلیسای جامع لیسبون (Lisbon Cathedral)، مهمترین و معروف ترین ساختمان مذهبی لیسبون است، کلیسایی که از قرن 12 با تاریخ پرتغال پیوند خورده و شاهد ازدواج و مرگ نجیب زادگان و نخبه های زیادی بوده است. کلیسای باستانی لیسبون به وسیله اولین پادشاه پرتغال در محل یک مسجد قدیمی در سال 1150 ساخته شد.

کار ساخت این کلیسا در سال 1147 شروع شد یعنی همان سالی که لیسبون از مورها پس گرفته شد. این کلیسا که در محل مسجد اصلی موری ها ساخته شد به عنوان نمادی برای آزادی لیسبون شناخته می گردد و امروز به عنوان یک از قدیمی ترین بنای لیسبون ظاهر اصلی خود را به خوبی حفظ نموده است.

نمای خارجی این کلیسا با دیواره های بلند و دو برج ناقوس، بیشتر از اینکه شبیه یک مرکز مذهبی باشد به مانند یک قلعه قرون وسطایی به نظر می آید. ظاهر فعلی کلیسا عمدتا حاصل بعد از بازسازی اوایل قرن بیستم است زمانی که دکوراسیون باروک قرن هجدهم حذف و پنجره گل رز بازسازی شد. در کلیسای جامع لیسبون دو بخش اصلی توریستی وجود دارد: قسمت اصلی کلیسا و یک راهروی سرپوشیده.

  • کلیسای اصلی

با تماشای نمای خارجی این بنا دو برج ناقوس و یک پنجره رز باشکوه را می بینید که شباهت زیادی به قلعه های قرون وسطایی دارد اما همین که پا به داخل این کلیسا می گذارید عمدتا معماری رومانسک و گاهی گوتیک به چشمتان می خورد. این که کلیسا نمایی شبیه قلعه دارد منعکس نماینده نگرش حاکمان گذشته لیسبون است آن ها می دانستند که باید از شهر در برابر کوشش های دوباره مورها محافظت نمایند.

در داخل کلیسا یک شبستان رومانسک مرکزی که با یک گنبد زیبا پوشیده شده و دو راهرو در دو طرف به چشم می خورد. کلیساهای کوچکی که در امداد این راهروها هستند به سبک گوتیک ساخته شده اند. در داخل کلیسا مقبره های زیادی وجود دارد که معروف ترین آن ها مقبره لوپو فرناندز و همسرش در کلیسای کوچک هفتم می باشد. داخل بنا کمی تیره و تاریک است که آن را تا حدی به آسیب های فراوان ناشی از زمین لرزه ای بزرگ سال 1755 نسبت می دهند. تنها استثناء، اصلی ترین کلیسای کوچک آن است که بعد از زلزله با مرمرهای رنگارنگ به سبک نئوکلاسیک و روکوکو بازسازی شد.

در بخش جنوبی کلیسای جامع و در طبقه دوم، خزانه داری نهاده شده که حاوی مجموعه ای از آثارنقره، مجسمه ها و نسخه های خطی است هر چند که بسیاری از گنجینه های اصلی کلیسای جامع در زلزله 1755 از بین رفته اند.

یکی از مجذوب کننده ترین قسمت های بخش خزانه داری، جعبه نقره ای رنگ است که بقایای سنت لیسبون در آن نگهداری می گردد. طبق افسانه ها، بعد از مرگ او در قرن 4، کلاع ها از بدن او در برابر حیوانات وحشی محافظت کردند و حتی در هنگامی که در سال 1173 بدن او به کلیسای جامع آورده شد کلاغ ها او را همراهی و از آن موقع در برج کلیسا آشیانه ساختند. این کلاغ های سیاه تبدیل به نماد لیسبون شدند و نسل های آن ها تا سال 1978 در نزدیکی کلیسا زندگی می کردند.

راهروی سرپوشیده

در قسمت شرقی کلیسای جامع راهرویی سرپوشیده به سبک گوتیک به چشم می خورد که در اواخر قرن سیزدهم میلادی ساخته شده و زمانی در ان باغ هایی وجود داشت. با حفاری هایی که در این راهروها اجرا شده بقایایی رومی و ویسگوتیک و همینطور بخش هایی از دیواره های مسجد سابق کشف شده است. راهروی سرپوشیده و گوتیک کلیسا به سبک عبادتگاه Jerónimos ساخته شده هرچند مقدار آن کمی کوچکتر است. در داخل این راهرو می توانید بقایای رومی، عربی و قرون وسطی که در جریان حفاری های چند سال پیش کشف شده اند را تماشا کنید.

کلیسا و زلزله مهیب سال 1755

این کلیسا به طرز شگفت آورى از چندین بلایای طبیعی مانند زلزله بزرگ سال 1755 جان سالم بدر برد هرچند در جریان آن زلزله بخشی از ساختمان اصلی کلیسا از بین رفت و بعدها بازسازی شد. درسته که بنای اصلی کلیسا در برابر زلزله مقاومت کرد اما برج جنوبی، راهروی سرپوشیده و اصلی ترین کلیسای کوچک آن به همراه مقبره های سلطنتی از بین رفتند. کلیسا در سال های بعد به سرعت بازسازی شد اما نه به دقت. در نیمه اول قرن 20 بعد از بازسازی کامل کلیسا، با حذف تعدادی از تزئینات رکوکو، کلیسا دوباره به ظاهر قرون وسطایی خود برگشت.

بازسازی های قرن 20

کارهای بازسازی این کلیسا در قرن 20 هم ادامه پیدا کرد و پنجره گل رز دردهه 1930 از قطعات اصلی بازسازی شده است. این پنجره گل رز از قطعات اصلی پنجره که در زمین لرزه قدرتمند 1755 نابود شد، به سختی مورد بازسازی نهاده شد و امروز یکی از مجذوب کننده ترین قسمت های نمای کلیساست. در طول این دوره از بازسازی ها، بسیاری از ویژگی های نئوکلاسیک، از داخل و خارج، حذف شد تا کلیسای جامع ظاهری قرون وسطایی به خود بگیرد. در طول قرن ها، کلیسای جامع بارها مورد بازسازی نهاده شده و امروز یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری لیسبون است.

بازدید از کلیسای جامع لیسبون

  • بخش های مذهبی کلیسای جامع هر روز از ساعت 7:00 صبح تا 7 عصر باز است. بازدید از کلیسای جامع اصلی ورودی ندارد اما برای ورود باید لباس های مناسب بپوشید. بازدید از کلیسای جامع لیسبون بین 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و برای تماشا راهروی سرپوشیده هم باید حدود 20 دقیقه دیگر وقت بگذارید.
  • راهروی سرپوشیده هر روز از ساعت 10 صبح تا 5 عصر باز است و برای بازدید از آن ها باید 2.5 یورو پول بدهید.

منبع: lisbonlisboaportugal.com

منبع: الی گشت
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2253

به "کلیسای جامع لیسبون، قدیمی ترین کلیسای شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع لیسبون، قدیمی ترین کلیسای شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید