کم خوابی واقعا ما را به کشتن می دهد؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، سالهاست که پژوهش های متعددی بر خواب کافی تاکید دارند و غده زیادی می گویند هر فرد بالغ باید حداقل هشت ساعت در شبانه روز بخوابد.

کم خوابی واقعا ما را به کشتن می دهد؟

به گزارش، اگرچه همه ما دوست داریم بیشتر بخوابیم و استراحت کنیم، اما باز هم به دلایلی مثل مشغله بالا، استرس، کمبود وقت، شرایط زندگی و ... مجبور می شویم کمتر از 7 الی هشت ساعت بخوابیم.

طی سال های اخیر، بار ها با مقالاتی روبرو شده ایم که تاکید دارند بهتر است مدت زمان خواب خود را افزایش دهیم تا با خطرات جدی کم خوابی برای سلامتی مبارزه کنیم. اما آیا کم خوابی واقعا تا این حد خطرناک است؟ طبیعیست که کم خوابی عوارضی ثابت شده دارد. برای مثال:

-باعث پرخوری می گردد

-روی خلقیات افراد تاثیر منفی می گذارد

-به سلول های عصبی فشار وارد می نماید

-منجر به سر درد می گردد

-تمرکز افراد را به هم می زند

و بسیاری از علائم دیگر. اما در کنار این علائم ساده، بعضی پژوهشگران می گویند کمبود خواب منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و حتی مرگ زودرس می گردد. اما به نظر می رسد با وجود همه خطرات کم خوابی، این موضوع واقعا منجر به خطر مرگ نمی گردد.

محققان سوئدی این ایده را به چالش کشیده اند. آن ها دریافتند درست است که افرادی که هر شب پنج ساعت یا کمتر می خوابند، پیش از افرادی که مرتباً شش یا هفت ساعت می خوابند به مسائل قلبی دچار می شوند. اما اگر این افراد دو روز آخر هفته (پنجشنبه و آدینه) کمبود خواب خود را جبران نمایند، می توانند به اندازه سایرین زندگی نمایند. شاید این دستاورد به نظر ساده برسد، اما برای افرادی که فرصت جبران خواب خود را دارند بسیار مفید است.

منبع: انتخاب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 680

به "کم خوابی واقعا ما را به کشتن می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم خوابی واقعا ما را به کشتن می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید