10 بازی بزرگ که یک نفره ساخته شده اند
به گزارش مجله سفرنامه دبی، مجله دیجی کالا - احسان ناخدا: معمولا زمانی که به فرایند ساخت بازی و توسعه آن ها فکر می کنیم، ناخودآگاه تیم های بزرگ و بعضا چند صدنفری در ذهنمان نقش می بندد که زیر نظر یک شرکت بزرگ مشغول به فعالیت هستند. با اینکه این موضوع درباره بازی های درجه یک و پرخرج صدق می نماید، ولی پشت پرده ساخت همه بازی ها به این شکل نیست.
شاید جالب باشد که بدانید فضای آثار مستقل و پیشرفت تکنولوژی شرایطی را برای افراد مهیا نموده که می توانند به تنهایی و بدون یاری دیگران اثر خود را خلق نمایند. اگر نگاهی به این بازی ها بیندازیم متوجه می شویم که بعضا عملکرد و فروش بهتری نسبت به بازی های پرهزینه داشته اند و پیروزیت های بیشتری را کسب نموده اند.
در این مطلب می خواهیم 10 عدد از برترین بازی هایی که به وسیله یک نفر ساخته شده اند را معرفی کنیم؛ آثاری که هم از نظر اندازه فروش و هم از نظر نمرات پیروز بوده اند. به شخصه وقتی برای اولین بار با اینگونه بازی ها برخورد کردم، هر باوری که درباره ساخت بازی و پیروزیت آن ها داشتم، تغییر کرد! معمولا همه ما معیار پیروزیت بازی ها را در داشتن گرافیک های پر زرق و برق، گیم پلی خاص، موسیقی های شنیدنی و… می دانیم.
اما این بازی ها به ما ثابت می نمایند که همه چیز به همین چند مورد ختم نمی گردد. می گردد بدون داشتن سرمایه اولیه چند میلیون دلاری هم پیروز شد؛ می گردد بدون داشتن تیم چند ده نفره یک بازی خوب و باارزش ساخت؛ می گردد حتی با داشتن گرافیک ساده و پیکسلی هم بازی پرفروشی ساخت.
در ادامه با معرفی این ده بازی برتر همراه ما باشید.
Cave Story
دایسوکه آمایا (ملقب به پیکسل) به مدت پنج سال مشغول ساخت بازی Cave Story بود. از ویژگی های این اثر دو بعدی پلتفرمر می توان به استفاده از المان های مترویدوانیا و بازی های معمایی اشاره نمود. Cave Story برای اولین بار در سال 2004 برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد و در همان زمان توانست تا رضایت منتقدان را جلب کند.
پس از این اتفاق، نسخه بهبود یافته بازی برای شبکه استیم و کنسول نینتندو 3DS منتشر شد. عرضه مجدد بازی باعث شد تا Cave Story دوباره سر زبان ها بیفتد و پیروزیت های بیشتری را به دست بیاورد؛ پس از گذشت مدتی، اعلام شد که استودیو Nicalis می خواهد این اثر را به صورت سه بعدی بازسازی کند. این بازسازی که با نام Cave Story 3D شناخته می گردد، برای اولین بار در سال 2011 روانه بازارها شد و باز هم توانست موردتحسین منتقدین قرار بگیرد.
این بازی هم اکنون برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شده و می توانید آن را به راحتی تجربه کنید.
Undertale
بدون شک Undertale یکی از پیروز ترین و جنجالی ترین بازی های مستقل چند سال اخیر این صنعت بوده است. این اثر شاهکار که به وسیله توبی فاکس ساخته شده است، انتخاب جدیدی را پیش روی بازیکن خود قرار می دهد: در طول مدت زمان بازی هیچ اجباری برای کشتن دشمنان وجود ندارد و بخش داستانی را می توانید بدون کشتن حتی یک دشمن به خاتمه برسانید. در واقع به جای استفاده از جنگ و درگیری قادر هستید تا با صحبت کردن دشمنان خود را قانع کنید! همین ایده ساده باعث خلق یکی از برترین آثار چند سال اخیر شد و توانست تا معروفیت زیادی را نصیب توبی فاکس کند.
Undertale جدا از گیم پلی، به خاطر داستان و روایت خاص آن و بعلاوه موسیقی های دهه هشتادی اش موردتحسین نهاده شد. Undertale همچون بیشتر بازی های مستقل کار خود را از کمپین حمایتی کیک استارتر آغاز کرد و پیروز شد تا پس از مدت کوتاهی سرمایه موردنیاز خود را به دست بیاورد.
Legendary Gary
این اثر نقش آفرینی به وسیله ایوان راجرز ساخته شده است؛ او قبل از ساخت این بازی به عنوان برنامه نویس روی What Remains of Edith Finch کار می کرد. یکی از مواردی که Legendary Gary را خاص می نماید، سبک گرافیکی و داستان آن است که می تواند جریانی از احساسات متفاوت را در درون بازیکنان ایجاد کند. در کنار این موارد، بخش مبارزات، مینی گیم ها و شخصیت پردازی کاراکترها به برترین شکل ممکن پیاده سازی شده است.
Papers, Please
بازی Papers, Please شاید در نگاه اول یک اثر خسته نماینده و تکراری به نظر بیاید؛ چرا که نهاده شدن در نقش مامور مهاجرت به خودی خود اصلا موضوع جذابی نیست. با این حال، زمانی که بازی را تجربه می کنید، می بینید که اصلا اینطور نیست و با یکی از سرگرم نماینده ترین آثار مستقل سر و کار دارید. Papers, Please به وسیله لوکاس پوپ ساخته شده است؛ او در حال حاضر مشغول ساخت بازی Return of the Obra Dinn است که در آینده ای نزدیک روانه بازار گردد.
Stardew Valley
بازی Stardew Valley در ابتدا قرار بود یک بازسازی ساده از سوی طرفداران Harvest Moon باشد؛ با این حال بازخورد اولیه بازی در حدی خوب بود که اریک بارون (سازنده بازی) تصمیم گرفت تا ساخته خود را توسعه دهد و آن را به چیزی فراتر از یک کلون ساده از Harvest Moon تبدیل کند.
Stardew Valley برای اولین بار در سال 2016 روی استور مایکروسافت منتشر شد و توانست تا نام خود را به عنوان پیروز ترین بازی مستقل سال 2016 ثبت کند و رضایت منتقدین و طرفداران را به دست بیاورد. مدتی قبل اعلام شد که این اثر بیش از 3.5 میلیون نسخه روی پلتفرم های مختلف به فروش رسانده. به تازگی هم شاهد اضافه شدن بخش چندنفره به این بازی بوده ایم.
Tetris
Tetris بدون شک یکی از مشهورترین بازی های تاریخ به شمار میرود و غیرممکن است گیمر باشید و تا به حال نام این اثر به گوشتان نخورده باشد. موضوع وقتی جالب تر می گردد که بدانیم این بازی به وسیله یک نفر ساخته شده است؛ Alexey Pajitnov که در زمان ساخت این بازی در شهر مسکوی روسیه زندگی می کرد، وظیفه طراحی و برنامه نویسی آن را بر عهده داشت. Tetris بعلاوه اولین محصول تفریح تاریخ است که از شوروی به کشور آمریکا راه پیدا نموده.
با اینکه سالیان سال از انتشار این بازی می گذرد، اما همچنان آثار زیادی با الهام از آن ساخته می شوند. طبق اطلاعات منتشر شده، Tetris پرفروش ترین بازی تاریخ است.
Minecraft
شاید باورش ساخت باشد یا اینکه فکر کنید این بازی را به اشتباه در این فهرست قرار داده ایم، اما حقیقت این است که بخش زیادی از ماینکرفت به وسیله مارکوس پرسون ساخته شده است. مارکوس در ابتدا کار قصد داشت تا یک اثر سه بعدی را با الهام از بازی Infiniminer خلق کند. اما رفته رفته ابعاد پروژه بزرگ تر شد و مارکوس تصمیم گرفت تا به صورت تمام وقت روی این بازی کار کند. پس از تاسیس استودیو موجانگ هم افراد بیشتری به این پروژه اضافه شدند.
بر اساس آمار منتشر شده، تا به امروز بیش از 144 میلیون نسخه از این بازی به فروش رفته که با این اوصاف می توان ماینکرفت را جزو برترین های تاریخ در زمینه فروش به حساب آورد. شرکت مایکروسافت در سال 2014 با پرداخت مبلغ 2.5 میلیارد دلار توانست استودیو موجانگ و حق ساخت بازی ماینکرفت را به دست بیاورد.
Braid
Braid جدا از اینکه از منظر کیفی بسیار پیروز ظاهر شد، توانست تاثیر بسیار مهمی در صنعت بازی بگذارد و نام خود را برای همواره در تاریخ ثبت کند. زمانی که Braid روانه بازار شد، بازی های مستقل به این صورتی که امروز می شناسیم، نبودند و شاید تا آن موقع تنها چند عدد از این مدل آثار را دیده بودیم. با این حال، جاناتان بلو با ساخت Braid دیدگاه تازه ای را در صنعت بازی شکل داد؛ جاناتان بلو ثابت کرد که می گردد بدون داشتن بودجه زیاد و تکنولوژی های روز بازی شاهکار ساخت. به همین علت، Braid را می توان آغازگر مسیر بازی های مستقل امروزی خواند.
Dust: An Elysian Tale
به شخصه یکی از برترین بازی های مستقلی که نسل قبل بازی کردم Dust: An Elysian Tail بود. وقتی بعد از اتمام بازی متوجه شدم بخش زیادی از آن به وسیله یک فرد با نام دین دادریل ساخته شده است، حسابی شوکه شدم. در واقع Dust اینقدر تجربه لذت بخش و بی ایرادی بود که باور نمی کردم به وسیله یک نفر خلق شده است. سیستم مبارزات، انیمیشن ها و محیط های هنری دیوانه نماینده و داستان خوب از برترین نکات این بازی به شمار می روند.
جالب است بدانید که دادریل در ابتدا قرار بود یک انیمیشن با نام Elysian Tail بسازد، اما رفته رفته ایده او تغییر کرد و در نهایت به بازی تبدیل شد! لازم به ذکر است که دادریل به منظور ساخت موسیقی ها و صداپیشگی کاراکترها افراد دیگری را وارد پروژه ساخت بازی کرد.
Axiom Verge
Axiom Verge را می توان دنباله غیرمستقیم مجموعه متروید به حساب آورد. پس اگر عاشق سری متروید هستید و می خواهید تجربه ای مشابه آن را داشته باشید، هر چه سریع تر به سراغ این بازی بروید. تام هپ به تنهایی کار برنامه نویسی، ساخت موسیقی و بخش هنری این بازی را انجام داده است. او از سال 2010 کار خود را آغاز کرد و در نهایت در سال 2015 بازی خود را به صورت رسمی منتشر کرد. شاید پنج سال زمان طولانی برای ساخت یک بازی مستقل باشد، اما این آزادی زمانی باعث شد تا بازی از تنوع بی نظیری بهره مند گردد و محتویات زیادی را در خود جای دهد.
پ
منبع: برترین ها