آشنایی با با بزرگترین غارهای دنیا

به گزارش مجله سفرنامه دبی، غارها از دیرباز به اسم دروازه ای به گذشته و مثالی از چگونگی تکامل سیاره زمین شناخته می شدند و همواره توجه انسان ها را به خود جلب می کردند. با وجود اینکه بعضی از غارها برای گردشگران، قابل دسترس نیستند؛ بیشتر آن ها با وجود سازندهای سنگی متمایز مانند استالاکتیک ها و استالاگمیت ها، چشمه های آب زیرزمینی و دیگر نقاط برجسته حیرت انگیز، از مکان های محبوب بازدیدکنندگان و محلی ها به تعداد می آیند.

آشنایی با با بزرگترین غارهای دنیا

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بعضی از غارها آن قدر بزرگ هستند که می توان آسمان خراش ها و کل بلوک های شهری نیویورک سیتی را در آن ها جای داد. غارها می توانند جادویی، هولناک، تسخیرشده یا زیبا باشند. در ادامه بزرگترین غارهای جهان را از نظر درازا و عمق به شما معرفی خواهیم کرد.

با بزرگترین غارهای جهان آشنا شوید:

  • بزرگترین غار جهان
  • طولانی ترین غارهای جهان
  • عمیق ترین غارهای جهان

بزرگترین غار جهان

غار هانگ سان دونگ؛ ویتنام

  • نوع غار: سنگ آهکی پرمو- کربُنیفِروس (Permo-Carboniferous limestone)
  • طول جهت کشف شده غار: 9 کیلومتر
  • عمق غار: حداکثر 150 متر
  • حجم غار: 38.5 میلیون متر مکعب (1.4 میلیارد متر مکعب)
  • تعداد ورودی: دو
  • تاریخ اکتشاف: 1991
  • آدرس: Xuân Trạch, Bố Trạch District, Quang Binh Province, Vietnam

غار هانگ سون دونگ (Hang Son Doong) که در سال های اخیر در کشور ویتنام کشف شده، رتبه بزرگترین غار جهان را به خود اختصاص داده است؛ غاری که بازتماشامایندگان برای رسیدن به دهانه آن، باید حدود دو روز از بین اعماق جنگل های صعب العبور و رودخانه ها عبور نمایند و برای ورود به غار، 80 متر پایین بروند. غار سون دونگ در سال 1991 به وسیله مردی به نام هو خان (Ho Khanh) کشف شد؛ فردی که در جنگلی در نزدیکی این غار زندگی می کرد؛ اما اولین کاوش در غار سون دونگ در سال 2009 به وسیله انجمن تحقیقات غارنوردی بریتانیا انجام گرفت. آن ها قدمت این غار را حدود سه میلیون سال تخمین زدند.

بزرگی غار سون دونگ با حجم کل مقدار گیری شده 38.5 میلیون متر مکعب به حدی است که یک هواپیمای 747 می تواند در داخل آن پرواز کند و یک محله در یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان با برج های 40 طبقه در آن، جا می شود. در داخل این غار، جنگل های انبوهی وجود دارند و پرندگان، میمون ها و موجودات زنده بسیاری در میان درختان این غار زندگی می نمایند.

100 متر بالاتر از کف غار سون دونگ از سقف غار، آب می چکد و از حفره های صخره ها، نور خورشید به داخل غار می تابد. فضای ماقبل تاریخی این غار به شکلی است که بازتماشامایندگان فکر می نمایند در جهانی عصر یخبندان قدم برمی دارند و هر لحظه در انتظار بیرون آمدن یک دایناسور هستند.

غار سون دونگ در استان کوانگ بین و در پارک ملی فونگ نا کِبنگ نهاده شده است. این غار که نام آن در زبان ویتنامی به رود کوهستانی ترجمه می شود، از سال 2013 به روی توریستان باز شده است. جالب است بدانید که تیم غارشناسان انگلیسی در کاوش اجرا شده در سال 2019، یک تونل زیرزمینی متصل به یک غار بزرگ دیگر به نام هانگ تانگ (Hang Thung) را یافتند؛ با اتصال این دو غار به صورت رسمی، حجم غار سون دونگ به 1.4 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. این کشف همانند این است که فردی یک لامپ را روی قله اورست بگذارد و بگوید که این کوه، 1000 متر بلندتر از قبل است.

ارتفاع غار سون دونگ در نقاطی به حدود 200 متر و عرض آن به 152 متر می رسد. رودخانه ای که در غار سون دونگ جریان دارد، پنج کیلومتر طول دارد و عمق کاوش شده غار، حدود 9 کیلومتر است.

در داخل غار سون دونگ باید از تپه ها بالا رفت، پایین آمد، سینه خیز رفت و در رودخانه ها شنا کرد تا به انتهای غار رسید

شرکت Oxalis Adventures، تنها شرکتی است که در غار سون دونگ، تور برگزار می نماید. تورهای چهار روزه این شرکت، تنها یک بار در هفته در ماه های ژانویه تا اوت (دی تا مرداد) برگزار می شود و هر بار، تنها 10 نفر می توانند وارد غار شوند. در هر بار سفر به این غار دو متخصص غارنوردی، سه راهنمای محلی، دو سرآشپز، دو جنگل بان و 20 باربر، بازتماشامایندگان را همراهی می نمایند.

در داخل غار سون دونگ باید از تپه ها بالا رفت، پایین آمد، سینه خیز رفت و در رودخانه ها شنا کرد تا به انتهای غار رسید. هزینه این تور هیجان انگیز به داخل غار سون دونگ برای ژانویه 2022، حدود 70 میلیون دانگ ویتنام (3000 دلار) است.

طولانی ترین غارهای جهان

1. غار ماموت؛ کنتاکی

  • نوع غار: سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 663 کیلومتر
  • عمق غار: حداکثر 124.1 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1791
  • آدرس: Kentucky, United States

تا به امروز تعیین نشده است که غار ماموت تا کجا امتداد پیدا نموده است؛ اما طبق کاوش های صورت گرفته، این غار زیرزمینی بیش از 660 کیلومتر طول دارد و با حدود دو برابر طول غار سیستما سک آکتون، در رتبه اول لیست طویل ترین غارهای جهان نهاده شده است. غارهای جدیدی در شبکه به طور مداوم در حال کشف هستند؛ بنابراین نمی توان گفت که واقعا گستردگی این سیستم غاری چقدر است. در غار ماموت، ستون های غول پیکر عمودی به ارتفاع 58 متر و حفره هایی به عمق 32 متر وجود دارند.

انسان ها بیش از 4000 سال است که در حال کاوش در غار ماموت هستند و امروز، این غار کماکان به اسم یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی استان کنتاکی شناخته می شود. راهروها و اتاق های این غار با کریستال های سفید گچی تزئین شده اند و در جهتهای مختلف می توان مجسمه های رنگی استالاکتیت ها و استالاگمیت ها را در کنار دیگر سازه های غاری مشاهده کرد؛ سازندهایی که بر اثر چکه کردن آب از سقف آهکی غار در طول میلیون ها سال به وجود آمده اند.

در میان عمیق ترین حفره های این غار، دو رود به نام های اکو و استیکس جریان دارند و در تاریکی مطلق آن عجیب ترین و نادرترین گونه های جانداران مانند ماهی های کور، عنکبوت های شبح وار سفید و سوسک های کور زندگی می نمایند.

غار ماموت در پارک ملی به همین نام نهاده شده است؛ پارکی که بیش از 214 کیلومتر مربع مساحت دارد. پارک ملی غار ماموت در سال 1941 میلادی تاسیس شد و در سال 1981 در لیست میراث جهانی یونسکو نهاده شد. این غار با قطر دهانه 16 کیلومتری، دارای معبرهای نامنظم در زیرزمین است و دمای هوا در آن به بیش از 12 درجه سانتی گراد نمی رسد.

به باور باستان شناسان، کماکان بخش های عمده ای از غار ماموت کشف نشده اند. قدمت غار ماموت به احتمال زیاد به 240 میلیون سال قبل برمی شود. اشیای یافت شده در این غار نشان می دهند که از حدود 500 سال قبل از میلاد، انسان ها در این غار سکونت داشته اند؛ البته نشانه ای از استفاده انسان از این غار پس از این تاریخ وجود ندارد.

2. غار سیستما سک آکتون؛ مکزیک

  • نوع غار: آبی و سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 371.9 کیلومتر
  • عمق غار: حداکثر 119.2 متر
  • تعداد ورودی: 187 سینوت یا گودال آبی
  • تاریخ اکتشاف: 1987
  • آدرس: Carretera Federal 307 (Cancun-Chetumal) pasando, Xel-Ha, un kilometro hacia, 77760 Tulum, Q.R., Mexico

غار سیستما سک آتون (Sistema Sac Atun)، یک سیستم غار زیرآبی است که در امتداد ساحل دریای کارائیب در شبه جزیره یوکاتان نهاده شده است و دارای گذرگاه هایی به شمال و غرب شهر تولوم در استان کینتانا رو در جنوب شرق مکزیک است. نام این غار در زبان اسپانیایی به معنای سیستم غاری سفید است.

پس از کشف اتصال غار زیرآبی سیستما سک آتون به غار آهکی سیستما دوس اوخوس (Sistema Dos Ojos) با طول 82 کیلومتر در سال 2018، این غار با بیش از 370 کیلومتر طول در رتبه دوم طویل ترین غارهای جهان نهاده شد. غار سیستما سک آتون، بزرگترین غار زیرآبی جهان و بزرگترین غار کشور مکزیک است.

طبق نظر محققان، قدمت غار سیستما دوس اوخوس به دوران باستان برمی شود و باستان شناسان با کاوش در این سیستم غاری، اطلاعات بسیاری درباره فرهنگ های مختلف به دست آورده اند. سینوت ها یا گودال های آبی غار سیستما دوس اوخوس، مکانی محبوب برای اسنورکلینگ و غواصی در غار هستند و معمولا بیش از 100 توریست در روز، از این غار تماشا می نمایند. عمق بیشتر این مخزن های آبی، حدود پنج تا هفت متر است.

بعضی از تورهای غار سیستما دوس اوخوس، شامل دو غواصی 45 دقیقه ای به علاوه یک گردش یک ساعته در یک روز می شوند. سیستما دوس اوخوس در زبان اسپانیایی به معنای دو چشم است.

3. غار جیول؛ داکوتای جنوبی

  • نوع غار: سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 335.6 کیلومتر
  • عمق غار: حداکثر 248.4 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1900
  • آدرس: 11149 US-16 B-12, Custer, SD 57730, United States

نام غار جیول از روی کریستال های رنگارنگی برداشته شده است که می توان آن ها را در گوشه های داخلی غار پیدا کرد

غار جیول (Jewel) در ایالات متحده آمریکا با بیش از 335 کیلومتر طول، یکی از بزرگترین غارهای جهان است که زیبایی آن، هر بیننده ای را به حیرت وادار خواهد نمود. این غار در داکوتای جنوبی به واسطه چرخه آرام آب های زیرزمینی اسیدی به وجود آمده است و فرآیند شکل گیری آن منجر به خلق استالاکتیت ها، استالاگمیت ها و سنگ های رسوبی شده است. رسوبات و سنگ های گچی غار جیول تنها در بخش های خشک آن دیده می شوند و اشکالی مانند سوزن، گل، نان یا عنکبوت را به وجود آورده اند.

غار جیول در جنگل ملی بلک هیلز (Black Hills National Forest) نهاده شده است و با وجود چشم مقدارای زیبا همانند جواهری در زیر و بعلاوه روی زمین می درخشد. نام غار جیول یا غار جواهر از روی کریستال های رنگارنگی برداشته شده است که می توان آن ها را در گوشه های داخلی غار پیدا کرد. این غار در سال 1908 به اسم یادبود ملی در آمریکا نام گذاری شد. برای بازدید از غار جیول و تماشای شکوه آن، تورهای بسیاری وجود دارند؛ چه بخواهید به سیستم غار در زیر زمین بروید و چه از جهتهای پیاده روی در بالای زمین لذت ببرید.

4. غار سیستما اوخس بلا؛ مکزیک

  • نوع غار: زیرآبی
  • طول جهت کشف شده غار: 284.6 کیلومنر
  • عمق غار: 57.3 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1996
  • آدرس: Quintana Roo, Mexico

غار سیستما اوخس بلا (Sistema Ox Bel Ha) در شعاع 48 کیلومتری سیستما دوس اوخوس، یکی دیگر از بزرگترین غارهای کشور مکزیک نهاده شده است. این غار که در سال 1996 کشف شده است، بیش از 284.6 کیلومنر طول دارد. گفته می شود که تاریخ شکل گیری غار سیستما اوخس بلا به بیش از 18 هزار سال قبل برمی شود. نام این غار که از زبان مایایی یوکاتانی آمده است، به سه جهت آب (Three Paths of Water)، ترجمه می شود.

غار سیستما اوخس بلا از زمان شکل گیری به علت اثرات گرمایش جهانی، دچار سیل های متعددی شده است؛ به همین علت، در حال حاضر این سیستم به اسم یکی از منابع برجسته آب شیرین در منطقه ارزیابی می شود. این غار در استان کینتانا رو در جنوب شرق مکزیک نهاده شده است و یکی از بزرگترین غارهای زیرآبی کاوش شده در جهان به شمار میرود. بیش از 140 مخزن طبیعی آب در سنگ های نرم آهکی در این غار وجود دارد.

5. شبکه غاری شوآن گدونگ؛ چین

  • نوع غار: سنگ گچ و دولومیت
  • طول جهت کشف شده غار: 283.2 کیلومتر
  • عمق غار: 665 متر
  • تعداد ورودی: 56
  • تاریخ اکتشاف: 1987

شبکه غاری شوآن گدونگ (Shuanghedong Cave Network) در استان گوئیژو، طولانی ترین غار چین است. این شبکه که با بیش از 283 کیلومتر طول در سال 1987 کشف شد، مثالی بی نظیر از زیست بوم های زیرزمینی به تعداد می آید. حداقل سه رودخانه و بعلاوه چند آبشار در طبقات پایینی غار وجود دارند؛ پهنه های آبی که حیواناتی چون ماهی هایی با وزن بیش از چند کیلوگرم، میگوی غاری و سمندرها در آن ها زندگی می نمایند. قورباغه، حشرات، عنکبوت، خفاش، زالو، ماهی کور و قارچ از دیگر گونه های زنده ای هستند که در این غار وجود دارند.

پس از کشف شبکه غاری شوآن گدونگ در اواخر دهه 1980، کاوش های بسیاری از طرف کشورهای مختلف مانند ژاپن و فرانسه برای کشف رازهای غار و بعلاوه نقشه نگاری از گذرگاه های این غار صورت گرفته است. دما در شبکه غاری شوآن گدونگ در طول سال، ثابت و در حدود 13 درجه سانتی گراد است. غلظت دی اکسید کربن هم در هوای این غار از جنس سنگ گچ و دولومیت (dolomite)، حدود 400 پی پی ام است.

6. غار اوپتیمیس تیچنا؛ اوکراین

  • نوع غار: سنگ گچی
  • طول جهت کشف شده غار: 257 کیلومتر
  • عمق غار: 15 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1966
  • آدرس: near Ukrainian village of Korolivka, Chortkiv Raion, Ternopil Oblast

اوپتیمیس تیچنا در زبان اوکراینی به معنای خوش بین است

غار اوپتیمیس تیچنا (Optymistychna)، طولانی ترین غار سنگ گچی جهان و ششمین غار بزرگ جهان در کشور اوکراین است که حدود 257 کیلومتر طول دارد و به 10 منطقه متفاوت تقسیم شده است؛ مناطقی که بر اساس ساختار گذرگاه ها و انواع سنگ گچ یافت شده در آن ها طبقه بندی شده اند.

اوپتیمیس تیچنا در زبان اوکراینی به معنای خوش بین است. این غار در دهکده کورولووکا (Korolivka) واقع شده است و به اسم غار هزارتویی و مارپیچی تاریک شناخته می شود؛ زیرا ساختاری بسیار پیچیده دارد و پیمایش در آن مشکل است. البته نباید اجازه دهید که این مساله شما را از کاوش در غار اوپتیمیس تیچنا دلسرد کند. در این غار، به خصوص در اعماق آن، گل و لای و لجن زیادی وجود دارد و برای همین، بازتماشامایندگان باید لباس و کفش مناسب برای پیمایش به همراه داشته باشند.

7. غار ویند؛ داکوتای جنوبی

  • نوع غار: سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 248.2 کیلومتر
  • عمق غار: 193.9 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1881
  • آدرس: South Dakota, United States

پارک ملی غار ویند (Wind Cave National Park)، یکی از قدیمی ترین ها در نوع خود در ایالات متحده آمریکا است. غار داخل این پارک به علت ساختار پیچیده و بسیاری از گذرگاه های زیرزمینی اش، به اسم غار هزارتویی طبقه بندی شده است. با اینکه غار ویند در هفتمین رتبه غارهای بزرگ جهان غار دارد؛ تراکم آن در مقایسه با دیگر غارهای این لیست، حیرت انگیز است. 95 درصد از فرآیند ساخت سنگ های غاری کلسیتی جهان در این غار انجام می شود؛ گونه ای از چکه سنگ ها که به واسطه فرسایش به وجود می آیند. غار ویند به داشتن متمرکزترین راهروهای غاری در جهان معروفیت دارد.

افرادی که از غار ویند تماشا می نمایند، باید زمانی را هم به گشت و گذار در پارک ملی با 114 کیلومتر مربع مساحت اختصاص دهند. پارک ملی غار ویند با چشم مقدارای مسحورنماینده، یک زیستگاه محافظت شده حیات وحش بومی است. این پارک ملی که در 16 کیلومتری شمال شهر هات اسپرینگز در غرب داکوتای جنوبی واقع شده است، در سال 1903 به وسیله رئیس جمهوری تئودور روزولت تاسیس شد.

8. غار لچوگوئیا؛ نیومکزیکو

  • نوع غار: سنگ آهکی، گچی
  • طول جهت کشف شده غار: 242 کیلومتر
  • عمق غار: 484.2 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1900

غار لچوگوئیا (Lechuguilla Cave) در پارک ملی غارهای کارلزبد (Carlsbad Caverns National Park) در استان نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا نهاده شده است. لچوگوئیا، غاری آهکی و گچی است و بیش از 242 کیلومتر طول دارد. این غار به اسم دومین غار عمیق آمریکا شناخته می شود. کریستال های بزرگ الجثه، سازندهای معدنی مجذوب کننده، ته نشست های سولفور لیمویی رنگ و مرواریدهای غاری لچوگوئیا هر سال، توجه زمین شناسان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب می نمایند. با وجود اینکه لچوگوئیا در دهه 1950 میلادی کشف شد، بیش از سه دهه طول کشید تا استان کلرادو اجازه کاوش بیشتر در این منطقه را بدهد.

بازدید از این غار برای عموم ممکن نیست و تنها دانشمندان، جهت پژوهش می توانند از لچوگوئیا تماشا نمایند. نام این غار از تنگه ای برداشته شده است که غار در آن نهاده شده است؛ در این منطقه گیاهی به نام آگاوه لچوگوئیا (Agave lechuguilla) رشد می نماید و به همین علت، نام این غار را لچوگوئیا گذاشته اند.

9. غارهای کلیر واتر؛ مالزی

  • طول جهت کشف شده غار: 238.1 متر
  • عمق غار: 355.1 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1978
  • آدرس: Sarawak, Malaysia

در مجموعه غارهای کلیر واتر کیو سیستم، یک رودخانه زیرزمینی و بعلاوه انبوهی از سازندهای سنگی منحصربه فرد وجود دارد

غار آهکی کلیر واتر کیو سیستم (Clearwater Cave System) در منطقه میری استان ساراواک در کشور مالزی نهاده شده است. این غار در واقع، مجموعه ای از غارهای به هم پیوسته است و با بیش از 230 کیلومتر طول، یکی از بزرگترین غارهای جهان به تعداد می آید. غار کلیر واتر به تنهایی بیش از 48 کیلومتر درازا دارد و بزرگترین غار در مجموعه غارهای کلیر واتر کیو سیستم به تعداد می آید. این مجموعه غارها که در اواخر دهه 1970 میلادی کشف شد، در پارک ملی گونونگ مولو (The Gunung Mulu National Park) واقع شده است؛ پارکی که جزو میراث جهانی یونسکو است.

در مجموعه غارهای کلیر واتر کیو سیستم، یک رودخانه زیرزمینی و بعلاوه انبوهی از سازندهای سنگی منحصربه فرد وجود دارد. کلیر واتر کیو سیستم با وجود یک گذرگاه فوق العاده بزرگ، یکی از بزرگترین غارها در جنوب شرق آسیا است که به اسم یک جاذبه توریستی، هواداران بسیاری دارد. نکته شگفت انگیز در خصوص غارها این است که هیچ کس، مقدار واقعی آن ها را نمی داند. درست است که کلیر واتر در حال حاضر به اسم نهمین غار بزرگ جهان شناخته می شود؛ اما باید بدانید که این مجموعه غار کماکان در حال کاوش است و ممکن است در آینده رتبه آن تغییر کند.

10. غارهای فیشر ریج؛ کنتاکی

  • طول جهت کشف شده غار: 209.2 کیلومتر
  • عمق غار: 108.5 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1981
  • آدرس: near Brownsville,Kentucky, United States

سیستم غاری فیشر ریج (The Fisher Ridge Cave System) در شهرستان هارت استان کنتاکی آمریکا نهاده شده است و بخش از آن در پارک ملی غار ماموت واقع شده است. این غار با بیش از 200 کیلومتر طول، پنجمین غار بزرگ آمریکا و دهمین غار طویل جهان به تعداد می آید. سیستم غاری فیشر ریج شامل دو بخش بزرگ است که با یک تونل 300 متری به هم متصل می شوند. بخش شمالی این سیستم غاری، حدود 180 کیلومتر طول دارد و شامل تعداد زیادی از تونل های خشک می شود که شباهت زیادی به تونل های غار ماموت دارد.

غارهای فیشر ریج در سال 1981 به وسیله گروهی از غارنوردان میشیگانی از انجمن غارشناسی ملی کشف شده اند. تا به امروز، ارتباطی میان این غار و غار ماموت در نزدیکی آن پیدا نشده است؛ اما در صورت کشف اتصال، طول این سیستم غاری به 804 کیلومتر افزایش پیدا خواهد نمود. رد پاها، رد عصا، نقش و نگار حکاکی شده بر دیوارهای غار و تاریخ گذاری کربنی نشان می دهند که این غار از 3000 سال قبل، به وسیله انسان ها کشف شده بود.

عمیق ترین غارهای جهان

1. غار وریوف کینا؛ گرجستان

  • نوع غار: سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 13.5 کیلومتر
  • عمق غار: 2212 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1968
  • آدرس: Abkhazia, Georgia

غار وریوف کینا (Veryovkina)، عمیق ترین غار شناخته شده جهان در توده کوه آرابیکا در کوهستان گاگرا در قفقاز جنوبی و در منطقه گاگرای جمهوری آبخاز (Abkhazia) است. ورودی این غار با ابعاد سه در چهار متر در ارتفاع 2285 متری از سطح دریا در میان کوه های کریپوست (Krepost) و Zont (زونت) نهاده شده است.

غار وریوف کینا در سال 1968 کشف شد و غارشناسان پیروز شدند تا عمق 115 متری این غار پیش بروند. پس از آن، غارشناسان به طور پیوسته به کاوش در این غار پرداختند. در سال 2018، یک گروه روسی به عمق 2212 متری غار وریوف کینا رسید و به این ترتیب، این غار، اسم عمیق ترین غار جهان را به خود اختصاص داد.

دانشمندان معتقد هستند که با توجه به فشار لایه های بالایی زمین، عمیق ترین غارهای جهان نمی توانند عمقی بیش از 3000 متر داشته باشند؛ اما ممکن است غاری با عمق بیشتر هم کشف شود.

2. غار کروبریا - ورونیا؛ گرجستان

  • نوع غار: سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 23 کیلومتر
  • عمق غار: 2197 متر
  • تعداد ورودی: پنج
  • تاریخ اکتشاف: 1960
  • آدرس: Abkhazia, Georgia

غار کروبریا - ورونیا با 2199 متر عمق، یکی از شگفت انگیزترین پدیده های کره زمین به تعداد می آید

غار کروبریا - ورونیا (Krubera - Voronja) در نزدیکی دریای سیاه واقع شده است و با 2199 متر عمق، یکی از شگفت انگیزترین پدیده های کره زمین به تعداد می آید. این غار با بیش از 20 کیلومتر طول، یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی کشور گرجستان است که توجه بسیاری از توریستان، غارنوردان و دانشمندان را به خود جلب نموده.

غار کروبریا - ورونیا در توده کوه آرابیکا در کوهستان گاگرا در قفقاز جنوبی و در منطقه گاگرای جمهوری آبخاز نهاده شده است. غارشناسان اوکراینی در سال 2001 به عمق 1710 متری این غار دست یافتند؛ عمقی که 80 متر پایین تر از عمیق ترین غار جهان در آن موقع، یعنی غار لامپرش سوفن (Lamprechtsofen) در اتریش بود. آخرین کاوش در این غار در سال 2012 میلادی صورت گرفت و غارشناسان اوکراینی پیروز شدند تا به عمق 2197 متری برسند. در آن موقع، غار کروبریا - ورونیا به اسم عمیق ترین غار جهان و اورست غارهای جهان شناخته می شد؛ اما پس از کشف غار وریوف کینا در رتبه دوم لیست عمیق ترین غارهای جهان نهاده شد.

سوسک ها، سخت پوستان، عنکبوت ها، شبه عقرب ها و غیره از جمله موجودات زنده ای هستند که در غار کروبریا - ورونیا زندگی می نمایند. صخره های سنگ آهکی، سنگ های گدازه ای و سایر مواد معدنی از تماشایهای این غار هستند. ورنیا در زبان روسی به معنای کلاغ است؛ زیرا غارشناسان اوکراینی در سفر خود در سال 2001، پس از پیمایش عمق و طول غار ورونیا به تعداد زیادی از لانه های کلاغ برخورد کردند. البته بعدها غارشناسان، نام این غار را به احترام الکساندر کروبر (Alexander Kruber)، جغرافیدان و غارشناس روسی، غار کروبرا گذاشتند.

3. غار سارما؛ گرجستان

  • نوع غار: کارستی (سنگ آهکی، دولومیت و سنگ گچی)
  • طول جهت کشف شده غار: 19.2 کیلومتر
  • عمق غار: 1830 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1990
  • آدرس: Abkhazia, Georgia

غار سارما (Sarma) در منطقه گاگرا در جمهوری آبخاز گرجستان نهاده شده است. این غار با عمق 1830 متری، سومین رتبه را در لیست عمیق ترین غارهای جهان به خود اختصاص داده است. غار سارما در سال 1990 کشف شد. ورودی غار در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در کوه آرابیکا واقع شده است. غار سارما، یک غار کارستی است. این از گذرگاه ها و سالن های بیتعدادی تشکیل شده است که با تونل ها به هم متصل می شوند.

غار سارما به سه سطح تقسیم شده است. قسمت فوقانی غار از ورودی تا عمق 420 متری است و پایین ترین سطح غار از عمق 900 متری شروع می شود و تا عمق 1830 متر ادامه دارد. گفته می شود که عمق این غار به احتمال زیاد، بیش از دو کیلومتر است و کاوش های آینده این موضوع را ثابت خواهند کرد.

4. غار اسنژ ناجا؛ گرجستان

  • طول جهت کشف شده غار: 40.8 کیلومتر
  • عمق غار: 1760 متر

غار اسنژ ناجا (Snezhnaja) یا سیستم غاری Illyuzia-Mezhonnogo-Snezhnaya با عمق 1760 متر و طول 40.8 کیلومتر، چهارمین غار عمیق جهان در گرجستان است. این سیستم غاری به غار ایلیوزیا (Illjuzia) متصل است؛ غاری که در کوه Bzybsky Massif در مجاورت کوه آرابیکا نهاده شده است و دهانه آن در 2390 متری از سطح زمین واقع شده است.

5. غار لامپرش سوفن؛ اتریش

  • نوع غار: کارستی (سنگ آهکی)
  • طول جهت کشف شده غار: 61 کیلومتر
  • عمق غار: 1735 متر

غار لامپرشس سوفن با عمق 1735 متر، قبل از کشف غار کروبریا به اسم عمیق ترین غار جهان شناخته می شد

غار لامپرشس سوفن (Lämprechtsofen Höhlensystem)، شبکه ای از غارهای به هم پیوسته است که یک غار رودخانه ای از جنس کارستی (سنگ آهکی) به تعداد می آید. این غار با عمق 1735 متر، قبل از کشف غار کروبریا به اسم عمیق ترین غار جهان شناخته می شد. غار لامپرشس سوفن در دو کیلومتری شمال غرب سالزبورگ در کوه های لئوگانگ در کشور اتریش نهاده شده است.

کاوش در غار لامپرشس سوفن برخلاف دیگر غارهای عمودی جهان از پایین به بالا و از رودخانه اجرا شده است. در حال حاضر، بازتماشامایندگان می توانند از 700 متر از طول این غار با اختلاف ارتفاع 70 متری تماشا نمایند. البته باید بدانید که به علت بارش های سنگین و ذوب شدن برف ها، سیل های فراوانی در غار لامپرشس سوفن به راه می افتد و بعضی اوقات، توریستان و کاوشگران در غار گیر می نمایند.

6. غار میقولدا؛ فرانسه

  • نوع غار: کارستی
  • طول جهت کشف شده غار: 13 کیلومتر
  • عمق غار: 1733 متر
  • تاریخ اکتشاف: 1971
  • آدرس: Samoëns, France

غار میقولدا (Gouffre Mirolda / Lucien Bouclier)، یک غار کارستی است که در رشته کوه Haut-Giffre در جنوب شرقی فرانسه نهاده شده است. این غار به وسیله یک چوپان به نام مارک دگرینیس (Marc Degrinis) در سال 1971 کشف شد. غار میقولدا با عمق 1733 متر از سال 2003 تا سال 2004 به اسم عمیق ترین غار جهان شناخته می شد.

7. غار ژان برنارد؛ فرانسه

  • نوع غار: سنگ آهکی
  • طول جهت کشف شده غار: 26.6 کیلومتر
  • عمق غار: 1625 متر
  • تعداد ورودی: 13
  • تاریخ اکتشاف: 1963
  • آدرس: Samoëns, France

غار ژان برنارد (Gouffre Jean-Bernard)، یکی از عمیق ترین غارهای جهان در رشته کوه آلپ در جنوب شرقی فرانسه است. دهانه این غار، اولین بار در سال 1963 به وسیله یک گروه غارنوردی فرانسوی کشف شد. تا به امروز بیش از 13 ورودی غار ژان برنارد کشف شده است که بلندترین آن ها در ارتفاع 2274 متری از سطح دریا نهاده شده است.

8. غار سیستما دل چرو دل کوئوون؛ اسپانیا

  • نوع غار: کارستی
  • طول جهت کشف شده غار: هفت کیلومتر
  • عمق غار: 1589 متر

غار سیستما دل چرو دل کوئوون (Sistema del Cerro del Cuevón) که از دو شکاف بزرگ طبیعی متصل به هم تشکیل می شود، در استان کابرالس اسپانیا نهاده شده است. این غار به عمق 1589 متر، عمیق ترین شکاف در اسپانیا و در واقع، هشتمین غار عمیق جهان است.

9. غار ووت یو گات پات؛ اتریش

  • طول جهت کشف شده غار: 113 کیلومتر
  • عمق غار: 1560 متر

غار ووت یو گات پات (Wot-U-Got Pot) با 1560 متر عمق در شمال کشور اتریش نهاده شده است. این غار تا طول 113 کیلومتر کاوش شده است.

10. غار سیستما گوآتلا؛ مکزیک

  • نوع غار: کارستی
  • طول جهت کشف شده غار: 89 کیلومتر
  • عمق غار: 1560 متر
  • آدرس: Oxaca, Mexico

غار سیستما گوآتلا (Sistema Huautla)، یک سیستم غاری است که در رشته کوهی در استان اوآخاکا در جنوب مکزیک نهاده شده است. برای دسترسی به این غار با 1560 متر عمق، بیش از 25 ورودی شناخته شده کشف شده است.

پرسش های متداول

بزرگترین غار جهان کجاست؟

غار هانگ سون دونگ (Hang Son Doong) که در سال های اخیر در کشور ویتنام کشف شده، رتبه بزرگترین غار جهان را به خود اختصاص داده است.

طولانی ترین غار جهان کدام است؟

بنا بر کاوش های صورت گرفته، غار زیرزمینی ماموت بیش از 660 کیلومتر طول دارد و با حدود دو برابر طول غار سیستما سک آکتون، در رتبه اول لیست طویل ترین غارهای جهان نهاده شده است؛ تا به امروز تعیین نشده است که غار ماموت تا کجا امتداد پیدا نموده است.

عمیق ترین غار جهان کجاست؟

غار وریوف کینا (Veryovkina)، عمیق ترین غار شناخته شده جهان در توده کوه آرابیکا در کوهستان گاگرا در قفقاز جنوبی و در منطقه گاگرای جمهوری آبخاز (Abkhazia) است.

بزرگترین غار زیر آب جهان کجاست؟

غار سیستما سک آتون، بزرگترین غار زیرآبی جهان و بزرگترین غار کشور مکزیک است. این غار بعلاوه با بیش از 370 کیلومتر طول، در رتبه دوم طویل ترین غارهای جهان نهاده شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1938

به "آشنایی با با بزرگترین غارهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با با بزرگترین غارهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید