شروع ورود پرندگان زمستان گذر به تالاب های چهارمحال و بختیاری

به گزارش مجله سفرنامه دبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: پرندگان زمستان گذر مهاجرت خود را به تالاب های استان شروع کردند.

شروع ورود پرندگان زمستان گذر به تالاب های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگاران، شهرام احمدی با اشاره به افزایش حضور پرندگان در تالاب های چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری ها در اواخر تابستان امسال حدود 30 هزار قطعه پرنده در این تالاب ها زیست می کردند که با ورود پرندگان مهاجر در حال حاضر بیش از 40 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های چغاخور و گندمان زمستان گذرانی خود را شروع کردند.

وی اضافه نمود: کوچ پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه از زیستگاه های کشورهای آسیای میانه و منطقه سیبری به تالاب های استان شروع می گردد که پرندگان آبزی شامل خوتکا، انواع اردک ها، کشیم ها و چنگرها و کنار آبزی مانند حواصیل، اگرت ها و لک لک ها از جمله گونه های پرندگان مهاجر در استان هستند.

احمدی توضیح داد: این پرندگان از 10 مهرماه امسال تعدادشان بیشتر شده و در حال افزایش هستند و خوتکا، حواصیل و لک لک ها از پرندگان پیش قراولی هستند که تالاب های استان را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه شکار پرندگان در تالاب های این شهرستان ممنوع است، تأکید کرد: در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

احمدی در خاتمه وضعیت مناسب اقلیمی و وجود آب در تالاب ها نسبت به سایر تالاب های منطقه را از جمله دلایل افزایش پرندگان مهاجر در این استان دانست.

به گزارش خبرنگاران، تالاب بین المللی گندمان با یک هزار و 70 هکتار وسعت و دو هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهم ترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ـ 1352 به ثبت رسیده است.

تالاب بین المللی چغاخور نیز با مساحت دوهزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و 65 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 133

به "شروع ورود پرندگان زمستان گذر به تالاب های چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع ورود پرندگان زمستان گذر به تالاب های چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید