آماده باش ستاد مبارزه با ملخ در نوروز

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران (پانا) - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از آمادگی این سازمان برای مبارزه با ملخ در کشور اطلاع داد و مطرح کرد به صورت جدی پیگیر اعتبارات برای مبارزه با ملخ در جنوب کشور هستیم.

آماده باش ستاد مبارزه با ملخ در نوروز

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علائی مقدم در وبینار نخستین ستاد آمادگی مبارزه با ملخ با حضور مدیران حفظ نباتات استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان، یکی از مولفه های بالا بردن عیار امنیتی در محصولات غذایی را حفظ غلات از گزند عوامل خسارتزای گیاهی بخصوص ملخ برشمرد و اعلام کرد: مبارزه با ملخ مقدمه ای بر امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان این که سال جاری سال استثنایی در مبارزه با ملخ صحرایی است، گفت: بالا بودن میانگین بارش در استان های جنوبی و به تبع آن بالا بودن سطح سبز بیابانی، بعلاوه تغییرات نو اقلیمی در کشورهای همجوار شرایط طغیان ملخ صحرایی را فراهم نموده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به همین منظور با تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با ملخ صحرایی و به تناسب آن در استان های درگیر، آمادگی لازم برای مقابله با این آفت فراهم شده است که حتی در ایام نوروز و تعطیلات در آماده باش کامل باشند.

وی اضافه کرد: با فعال کردن شبکه های پایش و مراقبت تا به امروز ردیابی و دیده بانی برای مبارزه با ملخ در سطح 19 میلیون هکتار اجرا شده است.

علائی مقدم ضمن تاکید بر کوشش مدیران و دستگاه های ذی ربط در مبارزه با آفت ملخ صحرایی گفت: مبارزه با این آفت، اهتمام جدی روسای سازمان های جهاد کشاورزی 6 استان جنوبی کشور و هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه های مرتبط را می طلبد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه برای مبارزه با ملخ 50 میلیارد تومان درخواست اعتبار شده است، گفت: تا به امروز از این اندازه 10 میلیارد تومان آن دریافت شده است و با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و دستور رئیس جمهور مقرر شد مابقی این مبلغ تا سرانجام سال تخصیص یابد.

وی اضافه کرد: طغیان ملخ جزو حوادث غیرمترقبه و موضوعی بحرانی در کشور است که در این راستا به صورت جدی پیگیر اعتبارات برای مبارزه با ملخ در جنوب کشور هستیم.

علائی مقدم گفت: سموم مورد احتیاج برای مبارزه با این آفت تدارک دیده شده است و چنانچه هجوم و طغیان ملخ نداشته باشیم، باید برای سموم سنواتی معین تکلیف گردد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مورد سختی کار همکاران حفظ نباتات استان ها برای مبارزه با ملخ گفت: حفظ سلامت همکاران در این امر بسیار مهم است و پیشنهاداتی در این خصوص به ستاد مدیریت بحران ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ نخستین ستاد آمادگی مبارزه با ملخ صحرایی با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی کشور، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، فارس، جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان در سالن غدیر برگزار گردید و در این نشست، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی کشور، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات استان های مدعو در مورد آخرین شرایط و اقدامات انجام شده گزارشی را ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2218

به "آماده باش ستاد مبارزه با ملخ در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش ستاد مبارزه با ملخ در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید