آهنگساز مطرح ژاپنی درگذشت

به گزارش مجله سفرنامه دبی، ریوئیچی ساکاموتو یکی از مهم ترین آهنگسازان ژاپن و خالق بعضی از ماندگارترین موسیقی متن فیلم های سینمایی درگذشت.

آهنگساز مطرح ژاپنی درگذشت

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک تایمز، ریوئیچی ساکاموتو آهنگساز برجسته ژاپنی و موسس گروه موسیقی یلو مجیک ارکسترا که خلق موسیقی فیلم هایی همانند آخرین امپراتور، آسمان سرپناه و از گور برخاسته را در کارنامه دارد روز سه شنبه در سن 71سالگی درگذشت.

تاریخ درگذشت ساکاموتو در صفحه اینستاگرام او منتشر شد، ولی جزئیات بیشتری اعلام نشده است. این آهنگساز در ژانویه سال 2021 اعلام نموده بود که به سرطان مبتلا شده است و مراحل درمان را طی می نماید.

ساکاموتو که در موسیقی ارکستر، آهنگ بازی های ویدئویی و تکنوازی پیانو فعالیت داشت، موسیقی های عمیق، گیرا و عاطفی خلق می کرد. او علاوه بر اینکه آلبوم های انفرادی متعددی را فراوری نموده است با موسیقی دان های مختلفی در ژانر های گوناگون موسیقی همکاری کرد و یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا، یک جایزه گرمی و دو گلدن گلوب دریافت کرد.

او در اواخر دهه 70 اوایل دهه 80 میلادی با گروه موسیقی یلو مجیک ارکسترا به پیروزیت های چشمگیری دست یافت.

معروفیت ساکاموتو در اوایل دهه 80 میلادی زمانی بیشتر شد که ناگیسا اوشیما، کارگردان ژاپنی از او خواست با وجود نداشتن هیچ سابقه بازیگری در فیلم کریسمس مبارک، آقای لارنس با دیوید بویی همبازی گردد و موسیقی متن این فیلم را نیز خلق کند. موسیقی این فیلم در نهایت به یکی از مشهورترین آثار ساکاموتو تبدیل شد.

این آهنگساز بعد ها با برناردو برتولوچی برای ساخت موسیقی فیلم هایی همانند آخرین امپراتور، آسمان سرپناه و بودای کوچک همکاری کرد و ساکاموتو در نهایت پیروز شد برای موسیقی فیلم آخرین امپراتور جایزه اسکار را در سال 1988 میلادی کسب کند.

ریوئیچی ساکاموتو در هفدهم ژانویه سال 1952 میلادی در توکیو به دنیا آمد. پدر او یک ویراستار ادبی شناخته شده و مادرش طراح کلاه های زنانه بود. او یادگیری پیانو را از سن 6 سالگی شروع کرد و کمی بعد به سراغ آهنگسازی رفت. ساکاموتو در سال 1978 میلادی نخستین آلبوم انفرادی خود را با عنوان هزاران چاقو منتشر کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2406

به "آهنگساز مطرح ژاپنی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آهنگساز مطرح ژاپنی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید