آیا هدفون های درون گوشی بی سیم (ایربادها) به افراد دچار کم شنوایی یاری می نمایند؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، یک آنالیز نو نشان می دهد که ایربادها (هدفون های بی سیم درون گوشی) (earbuds) در همراهی با اپلیکیشن های تلفن هوشمند می توانند به بعضی از سالمندان دچار کم شنوایی در درک سخنان دیگران یاری کند.

آیا هدفون های درون گوشی بی سیم (ایربادها) به افراد دچار کم شنوایی یاری می نمایند؟

پژوهشگران در یک آنالیز تازه به این نتیجه رسیدند که ایربادهای موجود در بازار می توانند در واقع در بعضی از شرایط به عنوان سمعک هم عمل نمایند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی نیوز این پژوهشگران در 15 نوامبر ژورنال iScience. گزارش کردند که ایرپاد پرو (Airpod Pro) شرکت اپل از پنج استاندارد کیفی لازم برای این که وسیله ای به عنوان یک وسیله شخصی تقویت نماینده صدا عمل کند، برخوردار است.

نتایج این آنالیز نشان داد که ایرپاد پرو اپل که دارای فناوری حذف سروصدا (noise cancelling) بعلاوه به گروهی از سالمندان یاری می نماید حرف های دیگران را بهتر بفهمند.

دکتر ین فو چنگ، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان عمومی کهنه سربازان در تایوان گفت: به اعتقاد ما بیماران دچار نقصان شنوایی خفیف تا میانه ممکن است از استفاده از ایرپاد به عنوان وسیله یاری شنوایی نفع ببرند که هم به خاطر هزینه پایین تر و هم در دسترس بودن بیشتر آن است.

تقریبا حدود یک سوم آمریکایی های 65 تا 74 ساله و نیمی از افراد در سنین بالاتر آن حد از نقصان شنوایی را دارند که بر زندگی روزانه شان اثر بگذارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا ماه پیش فروش سمعک هایی قابل برنامه ریزی با تلفن هوشمند را تایید کرد که شخص می توان بدون مراجعه به متخصص شنوایی یا انجام آزمایش شنوایی (ادیومتری) آنها را بخرد. این اقدام به هدف فراهم آوردن سمعک های با قیمت مناسب تر برای مردم بود چرا سمعک های پیشرفته در آمریکا قیمتی تا 10000 دلار دارند، اما این سمعک های پایه که بدون آزمایش شنوایی از همه جا قابل خرید هستند، قیمتی در حد 1500 دلار دارند.

اما به گفته این پژوهشگران ایرپاد پرو قیمتی حتی مقرون به صرفه تر دارد، یعنی فقط 249 دلار.

علاوه بر این شرکت اپل خصوصیت تازهی به نام Live Listen را در آیفون ها گنجاند که به افراد اجازه می دهد از ایرپاد در همراهی با آیفون به عنوان یک وسیله تقویت صدا استفاده نمایند.

مقایسه ایرپادها و سمعک های برتر

این پژوهشگران دو هدفون درون گوشی شرکت اپل یعنی ایرپاد پرو و ایرپاد 2 (Airpod 2) را با دو سمعک کاملا پیشرفته مقایسه کردند.

آنها رشته ای از آزمایش های آکوستیک را در لابراتوار انجام دادند تا قدرت هر وسیله را میزان بگیرند. آنها بعد از 21 فرد دچار نقصان شنوایی خفیف تا میانه خواستند در شرایط گوناگون از این وسائل استقاده نمایند.

نتایج نشان داد که ایرباد پرو درست همان میزان سمعک های پیشرفته به افراد یاری می نماید تا گفتار افراد را در محیط های آرام درک نمایند. این هدفون های بی سیم درون گوشی در محیط های شلوغ هم عملکرد خوبی داشتند، اما فقط هنگامی که سر وصدا از دو پهلو به سمت فرد می آمد. هنگامی که سروصدا از جلو می آمد، آنها نتوانستند به شنیدن بهتر فرد یاری نمایند.

این پژوهشگران می گویند این نتایج با مسیر امواج صوتی و نیز الگوریتم های پیچیده پردازش سیگنال که در وسائل یاری شنوایی پیشرفته به کار می روند، مربوط باشد و اظهار امیدوار می نمایند که این یافته ها الهام بخش مهندسان در طراحی سمعک های و فراورده های شخصیتی تقویت صوت باشد که حساسیت بیشتری در جهات مشخص داشته باشند.

در چه مواردی ایربادها را می توان به جای سمعک به کار برد

کارکرد ایرپاد 2 در میان چهار وسیله از همه پایین تر بود، اما حتی این وسائل مهم به افراد یاری کردند که سخنان دیگران را نسبت به شرایط بدون سمعک بهتر بشنوند.

این پژوهشگران می گویند در صورت وجود صدای پس زمینه ای، سمعک های برتر معمول همچنان عملکرد مطلوبی از لحاظ یاری دادن به شنوایی دارند، اما نقش هدفون های بی سیم درون گوشی یا ایربادها در این شرایط نامشخص است و احتیاج به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

آنها می گویند ایربادها به خصوص می تواندد برای آن گروه افراد دچار نقصان شنوایی مفید باشد که مسائل ارتباتطی قابل توجهی در سناریوهای روزانه مانند مکالمه در یک محیط کاری آرام یا در خانه ندارند. در چنین شرایطی استفاده از سمعک ممکن است برایشان ضروری نباشد، اما هدفون های مرتبط با تلفن هوشمند با تقویت صدا تجربه آنها از زندگی روزمره را ارتقا می بخشد. بعلاوه از ایربادها می توان در محیط نسبتا پرسروصدا مانند محیطی که چند نفر در آن صحبت می نمایند و نیز در محیط های نسبتا آرام مانند جلسه کاری یا کلاس درس برای تقویت صدا استفاده کرد.

کارشناسان می گویند هدفون های درون گوشی بی سیم دیگر هنگامی که با اپلیکیشن های تقویت صدا مزدوج می شوند، می توانند به میزان ایرپاد اپل مفید باشند و این سودمندی ویژه ایرپاد نیست.

بیشتر بخوانید:

  • آیا ایرفون و ایرباد برای شنوایی تان خطرناک تر از سایر هدفون ها هستند؟

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 آذر 1401 بروزرسانی: 16 آذر 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2351

به "آیا هدفون های درون گوشی بی سیم (ایربادها) به افراد دچار کم شنوایی یاری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هدفون های درون گوشی بی سیم (ایربادها) به افراد دچار کم شنوایی یاری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید