افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بعضی واحدهای تولیدی

به گزارش مجله سفرنامه دبی، خبرنگاران: مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفت: پس از عید به ویژه در اوایل اردیبهشت، تعدادی از آنها یعنی 8 تا 9 واحد تولیدی بدون هماهنگی با سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را افزایش دادند و در مجموع حدود 30 تا 35 درصد افزایش قیمت داده اند.

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بعضی واحدهای تولیدی

به گزارش خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، کیوان گردان گفت: ظرفیت سازی لازم برای فراوری لوازم خانگی به ویژه در لوازم خانگی عظیم مانند یخچال، فریزر، گاز و تلویزیون اجرا شده و این برنامه، جدی در حال پیگیری است.

وی افزود: سال گذشته حدود 9 میلیون دستگاه لوازم خانگی فراوری داخل داشتیم که در مقایسه با سال پیش از آن، 10 درصد رشد داشت.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن تجارت گفت: میزان مصرف داخلی هم تقریباً همین میزان است.

وی با اشاره به اینکه از خرداد سال 1397 واردات لوازم خانگی، عمدتاً ممنوع شد، اضافه نمود: با این حال کمبود عرضه نداریم.

گردان افزود: بعضی کالا های قاچاق در بازار وجود دارد که افزایش قیمت پیدا نموده است.

اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن صنفی فراورینمایندگان لوازم خانگی ایران نیز با اشاره به اینکه ادعای سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان مبنی بر اینکه فراورینمایندگان داخلی لوازم خانگی، قیمت ها را 40 درصد افزایش داده اند قابل استناد نیست، گفت: بیشتر فراورینمایندگان، پیش از عید, 10 درصد و پس از آن نیز 10 درصد افزایش قیمت داده اند.

وی اضافه نمود: علت افزایش بیش از این مقدار در بازار، نبود کنترل و نظارت است.

وی گفت: افزایش قیمت مواد اولیه فولاد و پتروشیمی یکی از علت های افزایش قیمت لوازم خانگی فراوری داخل است.

بازارچی اضافه نمود: سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان باید تمهیداتی بیندیشد تا بلافاصله قیمت های اعلامی کارخانه های فراورینماینده لوازم خانگی را بر روی سامانه بارگذاری کند نه اینکه 2 ماه آن را آنالیز کند و سپس این کار را انجام دهد.

مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز با اشاره به اینکه در سال 1397 تقریباً واردات لوازم خانگی آزاد بوده است، گفت: بر اساس آمارها، حدود 60 درصد سهم بازار برای 2 شرکت کره ای و 40 درصد برای کالا های ایرانی بود و اگر فراوری لوازم خانگی داخلی 10 درصد رشد داشته باشند نمی توانند بازار را تامین نمایند بنابراین باید رشد حدود 100 تا 120 درصدی در فراوری کالا های داخل داشته باشیم تا بتوانیم بازار را تامین کند.

وی اضافه نمود: سال جاری کارخانه های فراوری نماینده لوازم خانگی حداقل 2 بار و هر بار بین 10 تا 15 درصد، فراوریات خود را گران نموده اند.

وی افزود: آنها باید پیش از گران کردن محصولات خود، قیمت ها را در سامانه 124، ثبت می کردند، اما این کار را انجام ندادند و تا به امروز فقط حدود 6 تا 7 شرکت، قیمت ها را در این سامانه ثبت نموده اند.

وحید منایی، معاون سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان هم در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت لوازم خانگی، مجوز داشته است یا خیر؟ گفت: تقریباً از حدود 20 تا 25 واحد فراوری نماینده لوازم خانگی تا شب عید سال 1399 با سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، هماهنگی لازم را داشتند و آخرین افزایش قیمت آن ها در بهمن سال 1398 بود.

وی اضافه نمود: پس از عید به ویژه در اوایل اردیبهشت، تعدادی از آنها یعنی 8 تا 9 واحد فراوریی بدون هماهنگی با سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را افزایش دادند و در مجموع حدود 30 تا 35 درصد افزایش قیمت داده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1249

به "افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بعضی واحدهای تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی در بعضی واحدهای تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید