افزایش شرکت های دانش بنیان و مقالات در دانشگاه پیغام نور

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تهران (پانا) - معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیغام نور گفت از سال 1396 تا امروز 29 استارت آپ در زمینه های مختلف در دانشگاه های پیغام نور کشور برگزار شده است.

افزایش شرکت های دانش بنیان و مقالات در دانشگاه پیغام نور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیغام نور، محمدعلی کریمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیغام نور در رابطه با عملکرد این معاونت در چهار سال اخیر اظهار کرد: این معاونت در زمینه کارآفرینی و ارتباط با صنعت؛ 10 مرکز نوآوری در استانها در قالب تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 71 هسته نوآور در مراکز و واحدهای دانشگاه و بعلاوه هشت مرکز نوآوری را در قالب همکاری با پارک علم و فناوری در هفت استان راه اندازی نموده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه پیغام نور به شرکت های دانش بنیان اشاره نمود و اضافه کرد: طی چهار سال اخیر 9 شرکت به وسیله اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیغام نور ایجاد شد که اقدامی بسیار بزرگ و مطلوب است.

کریمی تحقق رسالت اجتماعی دانشگاه پیغام نور در راستای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان این دانشگاه را یکی از مهمترین اهداف معاونت پژوهشی اسم کرد و گفت: دانشگاه پیغام نور با عقد تفاهم نامه با معاونت توسعه روستایی و منطقه ها محروم ریاست جمهوری در راستای تسهیل کسب مهارت، توان افزایی و ایجاد اشتغال پایدار، این هدف را در هفت استان به صورت پایلوت آغاز کرد و پیگیری و اجرایی نمودن تفاهم نامه طرح حمایت، توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای روستایی و منطقه ها محروم برای سایر استان ها هم در حال اجرا است.

وی درباره طرح های ارتباط با صنعت دانشگاه هم گفت: طی سال های 1396 تا به امروز بیش از 103 طرح ارتباط با صنعت انجام گرفته است.

کریمی درباره مقالات چاپ شده در نشریات علمی معتبر اعضای علمی دانشگاه پیغام نور هم گفت: اساتید دانشگاه در زمینه چاپ مقالات ISC، ISI و علمی پژوهشی هم پیشرفت های قابل توجهی داشتند و تعداد مقالات چاپ شده ISC در سال 1399 به 1461 مقاله رسید که البته این آمار هم قطعا افزایش می یابد چون آثار سال های 1399 و 1400 به طور کامل در سامانه گلستان ثبت نشده است.

وی تعداد مقالات ISI در سال 1399 را هم 555 مقاله اسم کرد و گفت: این آمار هم قطعا تا سال 1400 افزایش یافته است.

کریمی یکی از اقدامات مهم حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه به ویژه در زمان پاندمی کووید-19 را اپلیکیشن پیغام من دانست و اضافه کرد: این اپلیکیشن از ابتدا با هدف ارائه خدمات متنوع آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اطلاع رسانی مورد احتیاج دانشجویان راه اندازی شد اما در دوران شیوع پاندمی کرونا ابزار قوی و مهمی برای برگزاری آزمون های آنلاین بود و دانشگاه توانست به یاری این اپلیکیشن تعداد 79 هزار و 798 آزمون آنلاین، 47 هزار و 286 کلاس آنلاین برگزار کند. وی تعداد کاربران فعال این اپ را 421 هزار و 657 نفر، تعداد شرکت کنندگان در کلاس های آنلاین را یک میلیون و 534 هزار و 385 نفر و تعداد شرکت کنندگان در آزمون های آنلاین را سه میلیون و 580 هزار و 30 نفر آزمون اسم کرد.

وی بعلاوه به طرح های پسا دکتری در دانشگاه پیغام نور اشاره نمود و اضافه کرد: در سال 1395 تعداد طرح های پسا دکتری پنج مورد بود که این تعداد در سال 1399 به هشت مورد افزایش یافت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیغام نور به تاسیس پژوهشکده های دانشگاه پیغام نور در سال های 1398 تا 1400 اشاره نمود و اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم در چند سال اخیر تاسیس پژوهشکده در دانشگاه بود که در سال 98 تعداد سه مورد تاسیس شد و این تعداد اکنون به 11 پژوهشکده در سطح استان ها با رویکرد و گستره ملی افزایش یافته است.

وی درباره نشریات دانشگاه پیغام نور هم گفت: نشریات علمی پژوهشی و تاییدیه های آنها در چند سال اخیر در دانشگاه پیغام نور افزایش یافته به صورتی که در سال 99 طبق ارزیابی های وزارت علوم دو نشریه دانشگاه درجه الف، 15 نشریه درجه ب و چهار نشریه درجه ج را از فرایند ارزیابی نشریات وزارت علوم به دست آوردند. بعلاوه 12 نشریه فارسی زبان دانشگاه و سه نشریه انگلیسی زبان ارتقای ضریب تاثیر را کسب نموده اند.

کریمی اضافه کرد: از سال تاسیس دانشگاه در 1367 تا به امروز 2800 اسم کتاب منتشر شده و از سال 1396 به بعد فرایند و فرایند انتشار کتاب ارتقا قابل توجهی یافته به نحوی که از 86 اسم در سال 96 به 140 اسم در سال 1399 رسیده است.

وی از افزایش ارائه خدمات چاپی به سایر دانشگاه ها هم اطلاع داد و گفت: در سال 1397 تنها پنج اسم کتاب به وسیله دانشگاه پیغام نور برای سایر دانشگاه ها چاپ می شد ولی در سال 1399 این تعداد به 173 مورد رسیده که در نوع خود بی سابقه است. علاوه بر این راه اندازی سامانه و اپلیکیشن کتاب های الکترونیکی و موبایل-بوک هم که از سال 1396 آغاز شده بود اکنون رشد یافته و جمعیت کاربری قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

کریمی ادامه داد: راه اندازی سامانه مدیریت نشر کتاب های دانشگاه به منظور انجام امور تدوین کتاب ها به صورت کاملاً مکاهمه و حذف کامل کاغذ از فرایندهای تدوین اثر هم از سال 1399 آغاز شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیغام نور بعلاوه درباره آزمایشگاه های ملی و قطبی دانشگاه گفت: یکی از اقدامات مهم این حوزه تشکیل شبکه آزمایشگاه های پیغام نور ایران(شاپنا) و راه اندازی سامانه آن به نشانی Shapna.pnu.ac.ir با هدف شناسایی و ساماندهی تجهیزات آزمایشگاهی موجود، اطلاع از شرایط کمی و کیفی تجهیزات موجود، مدیریت گردش اطلاعات در آزمایشگاه ها و تأمین احتیاجهای آزمایشگاهی مراکز/واحدها، صرفه جویی در وقت، هزینه ها و استفاده بهتر و بیشتر از سرمایه های موجود بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2014

به "افزایش شرکت های دانش بنیان و مقالات در دانشگاه پیغام نور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شرکت های دانش بنیان و مقالات در دانشگاه پیغام نور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید