انواع نمای مدرن ساختمان

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تعیین است که برای اکثر ما زیبایی داخلی خانه اهمیت بسیاری دارد اما یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن هم شکل نمای جلوی ساختمان است که به عنوان لایه خارجی ساختمان در نظر گرفته می گردد. این نماها ، مانند تابلوی نقاشی ساختمان را به نمایش میگذارند و می توان در آنها استایل های متفاوت معماری و هنری را نشان داد. نمای ساختمان به بینندگان ایده ای از معماری و استایل داخلی خانه را نشان می دهد. در گذشته، نمای روبرویی ساختمان ساختار اصلی ساختمان محسوب می شد و برای همین خروجی های این قسمت بسیار محدود بودند. از زمان تکامل نماهای روبرویی، سطوحی وسیع تر و یا خروجی هایی بزرگتر ساخته شدند و خانه ها به طرز مطلوبی فضایی روشن پیدا نمودند. با معرفی فولاد و بتن تقویت شده در حوزه ساختمان، نماهای روبرویی دیگر نقش حفاظت از ساختار و تکیه گاه را ندارند و در حال حاضر به عنوان ساختاری که باری حمل نمیکند، استفاده میشوند. ما میتوانیم برای نمای ساختمان طرح های بیشماری بر اساس ساختار و مواد به کار رفته، استایل، دکوراسیون و حتی رنگ داشته باشیم. اما در این نوشته میخواهیم مصالح مختلف قابل استفاده در نماهای روبرویی را آنالیز کنیم.

انواع نمای مدرن ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

نمای فلزی

چنانچه نمای روبرویی ساختمان در تعامل ساختمان با فضای اطرافش نقش داشته باشد، باید از مصالح به عنوان زبانی برای تحقق این موضوع استفاده گردد. نماهای فلزی در گذشته برای ساختمان های صنعتی و یا چند قسمتی استفاده میشد اما به تازگی در فضاهای مسکونی نیز استفاده از این مصالح رایج شده است. چنین مصالحی برای نماهای روبرویی مناسب هستند زیرا به آسانی و به سرعت نصب میشوند. به علاوه، این مصالح کاملا به صرفه و کابردی هستند. لایه های نازک نرم، موج دار، پارکت مانند و یا ضد زنگ نیز انواع مختلف نماکاری هستند که میتوانند با مصالحی چون چوب، بتن، گچ و یا سنگ ترکیب شوند. در این تصویر،خروجی بزرگ شیشه ای درون دیوارهای سفید، فضای داخل را روشن تر نموده در حالی که قسمت بالایی این خروجی از ساختار حفاظت می نماید.

نمای فلزی کورتن

فولاد کورتن یکی از مصالحی است که برای نماهای مدرن و در معماری نوین استفاده می گردد. علارغم رنگ اکسید شده آن، این نوع فلز مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارد زیرا لایه اکسید شده نوعی محافظ می باشد که از آلیاژ کروم و مس ساخته شده است.

نمای سنگ طبیعی

نمای سنگی همیشه در طول تاریخ استفاده میشده است . این نماها رنگ ها و بافت های متعدد دارند که به دیوارها ظاهری متمایز و زیبا می بخشد. به علاوه، سنگ عایقی گرمایشی است و از رطوبت نیز جلوگیری می نماید. نمای سنگی با توجه به سختی و مقاومت خود شناخته می شوند. تکمیل کردن ساختمان با سنگ نیز ابعاد گسترده ای دارد. در خانه زیر، فرد معمار طبقه بالا را با سنگ های خاکستری تیره که بریده بریده هستند، پوشانده است. اگر بخواهیم وجه تمایز این سنگ طبیعی را عنوان کنیم، میتوانیم به رنگ تیره و مقاوم بودن آن اشاره نمائیم. امکاناتی که این مصالح عرضه می نمایند آنها را تبدیل به انتخابی عالی هم برای فضای داخلی و هم فضایی خارجی می نماید.

نمای چوبی

همه میدانیم که چوب زیبا و با کیفیت است و بی اندازه گرم و مطلوب می باشد. البته این مدل نمای چوبی ویژگی های دیگری نیز دارد که فرد را وادار می نماید هوشمندانه تر و دقیق تر انتخاب کند. حساسیت بالا به رطوبت، پرتوهای خورشیدی و تغییرات دما تنها مثال های اندکی هستند که ممکن است منجر به آسیب نمای چوبی شوند. چوب از عصر باستان برای ساخت پناهگاه استفاده می شده اما ما همچنان باید مطمئن شویم که آیا میتوانیم آن را از مواردی چون آتش، رطوبت و یا حشرات محافظت کنیم یا خیر.

نمای آجری-سنگی

استفاده از دیوار آجری سنگی یک سیستم سنتی برای ساخت دیوار است و در آن از مصالحی چون آجر، کاشی و یا سنگ استفاده می گردد. معمولا این دیوارها ساختاری هستند و میتوانند با تکنیک های مختلفی ایجاد شوند. ما میتوانیم از ساروج و یا خاک رس برای اتصال و پیوستگی بین دیوارها استفاده کنیم. ساخت دیوارهای گچی نیز گزینه ای دیگر است زیرا این دیوارها به خانه نمایی روستایی میدهند. امروزه، پیدا کردن دیوار با ظاهری مشابه این حالت سخت نیست چرا که سازنده قصد دارد سنتی ترین نمای ممکن را به ساختمان ببخشد.

نمای ساروج و گچ

در گذشته از گچ در ساختمان استفاده میشد و امروزه نیز می توان از آن برای تزیین نمای خانه استفاده کرد. گچ ارزان قیمت است، رنگ های متنوعی دارد و استفاده مکرر از آن می تواند به عنوان راه حلی فوق العاده برای خانه هایی که دیوارهای آجری دارند، باشد. در این خانه، طرح های سبز و سفید در ابعاد متفاوت، ریتم منحصر به فردی ایجاد نموده است. این طرح ها همچنین درزهایی که به مرور زمان در این نوع نما به وجود خواهند آمد را می پوشانند.

نمای بتنی

امروزه، نماهای بتنی در حال فتح تمام ساختارهای معماری نوین هستند. این بتن ها بافت های خاکستری و یا سفید دارند و نگه داری آنها کار سختی نیست زیرا ماندگار هستند. در این تصویر، ما میتوانیم دیوارهای بتنی و یا نماهای روبرویی با چهارچوب های افقی چوبی برجسته را مشاهده کنیم.

نمای شیشه ای

شیشه از مصالح محبوب در طراحی نمای ساختمان است. به جای ایجاد خروجی های متعدد، این نماها اجازه میدهند نور کافی به داخل ساختمان نفوذ کند. تنها چهارچوب ها و قالب بندی ها در چنین ساختاری جلوی نور را میگیرند. دریافت نور خورشید و نگهداری آن دو ویژگی مهم نماهای شیشه ای هستند. در خانه زیر، ما میتوانیم سقف گسترده ای را ببینیم که جلوی نور را گرفته و سایه ایجاد نموده و همچنین پنجره ها و دیوارهای شیشه ای را محافظت میکند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 728

به "انواع نمای مدرن ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع نمای مدرن ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید