بارش های پاییز، کم آبی را جبران می نماید؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، به گزارش خبرنگاران، ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی توضیح داد: در سال زراعی جاری تا به امروز بطور میانگین باید 42 میلیمتر بارندگی داشته باشیم که از ابتدای مهر ماه این عدد حدود 28 میلیمتر بارش بوده که نسبت به بلند مدت حدود 34 درصد کاهش داشته است.

بارش های پاییز، کم آبی را جبران می نماید؟

او در برنامه گفت و گوی 18:30 شبکه خبر ادامه داد: بعلاوه بارش ها در نوار شمالی کشور محدود بوده و در مرکز کشور و زاگرس بارش های مناسبی نداشتیم.

ضیائیان گفت: طی دو هفته آینده امواج گذر می نماید و بارش های خفیفی داریم. بارش سنگین همانند سامانه قبلی انتظار نداریم. اواخر آذر وضع بارش ها بهتر می گردد.

او اضافه کرد: سامانه تازه بارشی در استان های لرستان، ایلام، اصفهان، همدان، قزوین، البرز و تهران فعالیت دارد در حالی که سامانه قبلی کل کشور را درگیر نموده بود اما به علت کاهش دما، بارش ها بیشتر به صورت برف خواهد بود.

کارشناس هواشناسی تاکید نمود: حجم بارش ها جوابگوی کمبود منابع آبی کشور نمی گردد.

ضیائیان گفت: اغلب نقشه های هواشناسی نشان می دهد زمستان خوبی به لحاظ مقدار بارش ها در پیش خواهیم داشت.

کاهش 44 درصدی ورود آب به مخازن سد ها

در ادامه برنامه قاسم زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده های آب کشور گفت: با توجه به بارش های کم، ورودی آب به مخازن سد ها کاهش پیدا نموده است بطوری که از ابتدای سال آبی تا به امروز حدود 2.8 میلیارد متر مکعب آب، ورودی به مخازن سد های کشور داشته ایم که نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: منابع آب تتازهپذیر کشور حدود 114 میلیارد متر مکعب برآورد شده که بعضی آنالیز ها نشان می دهد این عدد زیر 100 میلیارد متر مکعب است و مصرفمان هم حدود 98 میلیارد مترمکعب است یعنی معادل کل منابع تتازه پذیر مصرف داریم.

منبع: خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2101

به "بارش های پاییز، کم آبی را جبران می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های پاییز، کم آبی را جبران می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید