باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیتهای خوب میراث فرهنگی و گردشگری قلمداد می شود

به گزارش مجله سفرنامه دبی، ایرنا/ براساس گزارشهای بدست رسیده، باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیتهای خوب میراث فرهنگی و گردشگری قلمداد می شود.

باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیتهای خوب میراث فرهنگی و گردشگری قلمداد می شود

استاندار کرمان، معاون عمرانی و مالی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر مدیران استان کرمان در حالی از باغ موزه هرندی این شهر بازدید کردند که این موزه با بیش از 10 هزار شی شاخص باستانی، نگارگر تمدن پنج هزار و 200 ساله کرمان است.

این موزه به عنوان یک باغ عمارت تاریخی از ابعاد مختلف تاریخی و هنری برای دیار کریمان حائز اهمیت است. بخشهای مختلف موزه از جمله بخش باستان شناسی، ساز، بازسازی، مرکز اسناد و سایر بخشها در شرایطی پیش چشم مسئولان دیار کریمان نمایش گذاشته شد که یافته های باستان شناختی به صورت ظرف یا پیکرک سنگ صابونی (کرومیت)، سفالی، مفرغی و همچنین تولیداتی از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در این موزه هر کدام با نمایش بخشی از تاریخ غرور آفرین این سرزمین، پرده ای از تاریخ پررمز و راز دیار کریمان را مقابل دیدگان عموم می گشاید.

نقش باغ موزه هرندی کرمان با وجود گنجینه ای پربار از حفاری های باستان شناختی حدود یکصد ساله در گردشگری این استان بی بدیل است و در این زمینه مردم می توانند از سراسر دنیا دست سازه های برخی از کهن ترین تمدن های بشریت با سابقه بیش از پنج هزار و 200 ساله را در این مکان نظاره کنند، یافته هایی از تمدن تپه یحیی ارزوییه، کنار صندل جیرفت و شهداد تنها بخشی از گنجینه پربهای این موزه است.

باغ موزه هرندی کرمان با غنای تاریخی خود کاستی هایی دارد که سبب شده در حوزه گردشگری مورد غفلت واقع شود و همچنان نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

البته این باغ موزه باوجود حمایتهای دولت طی سالهای گذشته رنگ و لعابی یافته و بخش وسیعی از آن بازسازی شد اما خلاء گنجینه مناسب، وجود کابل های سرگردان، نداشتن مراکز رفاهی گردشگری و مسائل خاک و آب در این بنا به نحوی است که همچنان چشم انتظار حمایت دولتمردان مانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیت های خوب میراث فرهنگی و گردشگری این استان قلمداد می شود و بایستی از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده کرد.

فریدون فعالی افزود: بیش از 10 هزار قلم کشفیات محوطه های مختلف باستانی این استان در باغ موزه هرندی کرمان نگهداری می شود که در بخشهای مختلفی از جمله باستان شناسی و موزه ساز به نمایش در آمده است.

وی گفت: بخشهای مختلف باغ موزه هرندی کرمان به عنوان یک ظرفیت شاخص در کشور قابل نمایش است و برخی از آثار آن می تواند در بهترین موزه های دنیا به نمایش درآید و بزرگی این موزه را به تصویر بکشد.

فعالی گفت: یکی از برنامه های ما در اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ساماندهی باغ موزه هرندی بود و باغ شاهزاده ماهان به همت استانداری کرمان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ساماندهی شد و اکنون در پروژه ورودی بیاض کار می کنیم و در بخشهای مختلف میراث فرهنگی این استان کار انجام میگیرد.

وی با اشاره به هزینه کردن چهار تا پنج میلیارد تومان در باغ موزه هرندی کرمان افزود: سیاست ما این است با وارد کردن بخش خصوصی بتوانیم رونق بیشتری به این بنا بدهیم و در این خصوص کافی شاپ، رستوران و واحد اقامتی و پذیرایی به این مجموعه الحاق می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بازارچه و خانه خلاق صنایع دستی و گالری های هنری در طرح توسعه باغ موزه هرندی واقع شده است و زیر آن نیز گنجینه امن تاسیس می شود و اگر این اتفاق بیفتد فضای گردشگری این باغ موزه با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد.

استاندار کرمان گفت: مشکل باغ موزه هرندی کرمان در فضای کم آن است لذا باید کمک کنیم که این مجموعه توسعه یابد. فضاهای نگهداری اشیای تاریخی باید در این موزه توسعه یابد تا ظرفیتهای خوبی برای گردشگری استان ایجاد کنیم.

محمد مهدی فداکار افزود: باغ موزه هرندی کرمان در حوزه ساز و باستان شناسی، یافته های منحصر بفردی در سطح کشور و حتی دنیا دارد که برخی از آنان در حوزه هنری و فرهنگی بی نظیر است اما این موزه به صورت مطلوب معرفی نشده است.

وی گفت: مردم باید بدانند چنین مجموعه ای در استان کرمان وجود دارد تا ظرفیت خوب این موزه شکوفا شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه باغ موزه هرندی کرمان گفت: مقرر شد ساختمانی به کنار این باغ موزه اضافه شود و بخش خصوصی برای انجام بخشی از آن باید وارد عمل شود؛ آمد و رفت این مجموعه اصلاح و ساخت سازه ها را پیگیری می کنیم.

باغ موزه هرندی با گنجینه ای بیش از 10 هزار یافته باستانی در چهارراه سمیه و در قلب شهر تاریخی کرمان قرار گرفته است اما متاسفانه به علتهایی همچون تبلیغات ضعیف تا این لحظه به صورت مناسب به مقصد گردشگران تبدیل نشده و جای کار دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2417

به "باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیتهای خوب میراث فرهنگی و گردشگری قلمداد می شود" امتیاز دهید

1 کاربر به "باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیتهای خوب میراث فرهنگی و گردشگری قلمداد می شود" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ موزه هرندی به عنوان یکی از ظرفیتهای خوب میراث فرهنگی و گردشگری قلمداد می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید