تولید اولین شاسی بلند الکتریکی ب ام و
به گزارش مجله سفرنامه دبی، اما با تغییر فرایند بازار، مدیران جدید ب ام و می خواهند مدل های آشنا و محبوب کارخانه را به موتور الکتریکی مجهز کنند. iX3 اولین ماشینی است که با این استراتژی جدید به بازار عرضه خواهد شد.
ب ام و iX3 در کارخانه ب ام و در چین تولید و از آنجا به بازار های دیگر صادر می شود
اولین شاسی بلند الکتریکی ب ام و
ب ام و از اولین شاسی بلند الکتریکی خود، iX3، رونمایی کرد. این ماشین دومین مدل الکتریکی کارخانه آلمانی است و با شاسی بلند های الکتریکی ئی-ترون در آئودی و بنز EQC رقابت می کند.
ب ام و تولید ماشین های الکتریکی را هفت سال پیش با مدل i3 شروع کرد. i3 اولین مدل از زیرمجموعه مستقلی بود که قرار بود ماشین های الکتریکی تولید کند و ب ام و می خواست این بخش از دیگر محصولات بنزینی و دیزل کارخانه جدا باشد.
اما با تغییر فرایند بازار، مدیران جدید ب ام و می خواهند مدل های آشنا و محبوب کارخانه را به موتور الکتریکی مجهز کنند. iX3 اولین ماشینی است که با این استراتژی جدید به بازار عرضه خواهد شد.
ب ام و می گوید ماشین با هر بار شارژ تا 460 کیلومتر حرکت می کند
iX3 از نظر ظاهری به شاسی بلند پرفروش کارخانه، X3 شبیه است و هر دو ماشین در کنار یکدیگر در کارخانه ب ام و در چین تولید و از آنجا به بازار های دیگر صادر خواهد شد.
موتور الکتریکی ماشین 286 اسب بخار نیرو دارد. ب ام و می گوید ماشین با هر بار شارژ تا 460 کیلومتر حرکت می کند که از رقیبانش در بنز و آئودی بیشتر است. فن آوری های هوشمندی به ماشین اضافه شده که مصرف باتری را تا حد امکان کاهش می دهد. برای صرفه جویی در باتری سرعت ماشین هم به 180 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
قیمت پایه iX3 شصت و هشت هزار یورو (حدود 78 هزار دلار) است و فروش آن از زمستان امسال در بازار چین شروع می شود.
شروع دوباره
فروش نیسان آریا با قیمت پایه حدود 40 هزار دلار از اواسط سال 2021 شروع می شود
نیسان می گوید با ساخت مدل جدیدش، آریا، فصلی تازه در تاریخ این شرکت شروع خواهد شد. آریا یک شاسی بلند الکتریکی است که می تواند با هر بار شارژ تا 610 کیلومتر حرکت کند، حداکثر سرعتش 200 کیلومتر در ساعت است و به جدیدترین سیستم خودران و ایمنی کارخانه ژاپنی مجهز شده است.
ده سال پیش، نیسان اولین کارخانه ای بود که با مدل لیف، ماشین های الکتریکی را به طور انبوه تولید و به بازار عرضه کرد. در دهه گذشته، اما این شرکت از قافله ساخت ماشین های الکتریکی عقب افتاده و بازار را به شرکت های دیگر نظیر تسلا واگذار کرده است.
نیسان آریا با هر بار شارژ تا 610 کیلومتر حرکت می کند
همچنین نیسان در چند سال گذشته مسائل مالی داشته و رابطه با شریکش رنو هم شکراب بوده است. جنجال دادگاهی شدن مدیر سابقش، کارلوس گون، هم دو سال است که بحران را در دومین خودروساز بزرگ ژاپن عمیق تر کرده است.
مدیران نیسان می خواهند که آریا نقطه پایانی بر همه این مسائل باشد و به همین دلیل بر شروعی دوباره تاکید می کنند. برای فاصله دریافت از گذشته، نیسان لوگوی خود را هم عوض کرده و نشان تازه اش را همزمان با رونمایی آریا نمایش داد.
ظاهر آریا، برخلاف لیف، اسپرت طراحی شده است. این ماشین قرار است لوکس ترین مدل نیسان باشد و با ماشین های الکتریکی اروپایی و تسلا رقابت کند.
ماشین بر روی پلتفرمی ساخته شده که با همکاری رنو طراحی شده است. این پلتفرم طوری ساخته شده که می توان ماشین هایی با ابعاد مختلف را روی آن سوار کرد. قرار است رنو و همین طور میتسوبیشی، شریک دیگر رنو و نیسان، هم از این پلتفرم برای ساخت ماشین های الکتریکی استفاده کنند.
راننده می تواند در جهت های مستقیم در بزرگراه فرمان را رها کند
با سیستم خودران جدید نیسان که نامش پروپایلوت 2 است، راننده می تواند در جهت مستقیم در بزرگراه دستانش را از روی فرمان بردارد. همچنین ماشین به سیستم دستیار سخنگوی شرکت آمازون به نام الکسا مجهز است که دستورات صوتی راننده را اجرا می کند.
سری اول نیسان آریا از اواسط سال آینده میلادی ابتدا در ژاپن و بعد در بازار های دیگر فروخته خواهد شد. قیمت پایه ماشین حدود 40 هزار دلار تخمین زده شده است.
فروش ماشین های الکتریکی در جهان رو به افزایش است، اما هنوز سهم اندکی از کل فروش خودرو در جهان را شامل می شود. به همین دلیل انتظار نمی رود که آریا راه حلی برای مسائل مالی نیسان باشد، بلکه این ماشین بیشتر به بهتر شدن وجهه و اعتبار شرکت در نگاه خریداران کمک خواهد کرد.
قاتل جیپ
فورد برانکو با محصولاتی از جیپ و لندروور رقابت می کند
پس از ماه ها شایعه و برآورد، فورد بالاخره تصاویر و اطلاعات مدل جدید خود برانکو (Bronco) را منتشر کرد. برانکو یک شاسی بلند ویژه رانندگی در جاده های ناهموار است که با جیپ رانگلر و لندروور دیفندر رقابت می کند. برانکو برای علاقه مندان به آفرود، نامی آشنا است. در میانه دهه شصت میلادی، فورد با تجربه ای که از ساخت ماشین های نظامی در جنگ جهانی به دست آورده بود، اولین نسل از برانکو را به بازار عرضه کرد.
ظاهر فورد برانکو با الهام از نسل اول این مدل طراحی شده است
تولید برانکو در نسل های مختلف تا سال 1996 ادامه داشت، اما با کم شدن تقاضا برای شاسی بلند های دو در، فورد ساخت این ماشین را متوقف کرد. در سال 2004 فورد کانسپتی از برانکو ساخت، اما شانزده سال طول کشید تا نسل جدید این ماشین دوباره به جمع محصولات فورد برشود.
نسل جدید برانکو خانواده ای از سه مدل را تشکیل می دهد. علاوه بر دو مدل دو و چهار در، مدل کوچک تری به نام برانکو اسپرت هم به بازار عرضه خواهد شد که ظاهری شبیه به برانکو دارد، اما از نظر فنی با شاسی بلند کوچک فورد اسکیپ مشترک است.
فورد برای شکل دادن به نسل جدید برانکو از ظاهر نسل اول این ماشین الهام گرفته است. طراحان کارخانه می گویند همه بخش های ماشین طوری طراحی شده که به قابلیت های رانندگی در خارج از جاده کمک کرده و نیاز های راننده را در سفر های آفرود تامین کند.
سقف فورد برانکو را می توان به طور کامل جدا کرد
از جمله ویژگی های ماشین، امکان تغییر بخش های مختلف توسط راننده است. در های ماشین را می توان به راحتی جدا کرد و حتی جایی برای قراردادن آن ها در عقب در نظر گرفته شده است. سقف را هم می توان به طور کامل برداشت. حتی دستگیره های داخل ماشین هم قابل برداشتن است و گیره ای روی داشبورد قرار داده شده تا راننده بتواند تلفن همراه یا دوربین فیلمبرداری خود را روی آن قرار دهد.
مهمترین انگیزه فورد برای احیای نام برانکو، موفقیت جیپ در چند سال گذشته است. در حالی که بازار خودرو چندان رونق ندارد، فیات-کرایسلر درآمد بسیار خوبی از فروش محصولات جیپ کسب کرده است. در حال حاضر سهم جیپ از فروش فیات-کرایسلر در آمریکا چهل درصد و در کل جهان بیست درصد است.
فورد و کارخانه های دیگر نظیر لندروور و مرسدس-بنز که نام هایی به اعتبار جیپ را در بایگانی خود دارند، می خواهند سهمی از این درآمد داشته باشند.
قیمت برانکو از سی هزار دلار شروع شده و گران ترین مدل این ماشین 60 هزار دلار فروخته می شود. براساس تخمین ها اگر فورد بتواند سالانه 125 هزار دستگاه از این ماشین بفروشد، یک میلیارد دلار به درآمدش در آمریکای شمالی اضافه خواهد شد.
کپی چینی
شاسی بلند P01 قرار است زمستان به بازار عرضه شود
همزمان با رونمایی از فورد برانکو، انتشار طرح هایی از محصول جدید یک خودروساز چینی به نام وی (WEI) و شباهت این ماشین به شاسی بلند فورد خبرساز شد. کارخانه وی یکی از زیرمجموعه های گریت وال (Great Wall) است که چهار سال پیش تاسیس شد و کارش ساخت شاسی بلند های لوکس است. مدل جدید این کارخانه به نام P01 قرار است تا زمستان به بازار عرضه شود.
بسکمک از رسانه ها و خبرنگاران خودرو در شبکه های اجتماعی پس از انتشار طرح های P01 با اشاره به شباهت بسیار زیاد چراغ های جلو و عقب و طرح جعبه ای ماشین، خودروساز چینی را به کپی کردن از فورد متهم کردند. کارخانه های چینی در گذشته از مدل های مشهور دیگران کپی کرده اند و حتی برای این کار دادگاهی شده اند. گریت وال سابقه کپی از محصولات تویوتا، نیسان و ایسوزو را دارد و در سال 2008 به خاطر کپی از فیات پاندا در دادگاه محکوم شد.
منبع: فرادید