جیمز وب عکس 122 مگاپیکسلی باورنکردنی از ستون های آفرینش گرفته است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، تلسکوپ فضایی جیمز وب، عکسی بزرگ و با جزئیات خیره کننده از ستون های آفرینش گرفته است، منطقه ای آسمانی که ستارگان جدیدی را به به اصطلاح جهان می آورد.

جیمز وب عکس 122 مگاپیکسلی باورنکردنی از ستون های آفرینش گرفته است

این عکس 122 مگاپیکسلی به وسیله دوربین فروسرخ نزدیک وب (NIRCam) گرفته شده و نمای نزدیک زیر مجموعه ای از سحابی عقاب است که در فاصله 6500 سال نوری از زمین واقع شده است.

این منطقه خاص برای اولین بار به وسیله تلسکوپ فضایی هابل در سال 1995 (و بار دیگر در سال 2014) عکسبرداری شد. آژانس فضایی اروپا (ESA) می گوید که این یک سوژه محبوب است و نه تنها به وسیله هابل، بلکه به وسیله رصدخانه های کلاس جهانی مانند تلسکوپ هرشل نیز تصویربرداری شده است.

سیستم تصویربرداری جیمز وب پیشرفته ترین سیستمی است که تا به حال ستون های آفرینش را ثبت نموده - بسیار پیشرفته تر از هابل - و تصویری که ایجاد نموده به محققان یاری می نماید مدل های تشکیل ستاره های خود را به روزرسانی نمایند، زیرا اکنون می توانند جزئیات دقیق تری از ستاره زایی و بعلاوه اندازه گاز و غبار موجود در منطقه را ببینند.

برای مقایسه، عکسی از ستون های آفرینش که هابل در سال 2014 گرفته است را در زیر می بینید:

ستون های سه بعدی شبیه صخره های باشکوه به نظر می رسند. این ستون ها از گاز و غبار خنک بین ستاره ای تشکیل شده اند که در بعضی مواقع در نور نزدیک به فروسرخ نیمه شفاف به نظر می رسند.

پرتو ستاره ای تازه تشکیل شده، گوی های قرمز روشنی هستند که معمولاً دارای سنبله های پراش هستند و در خارج از یکی از ستون ها قرار دارند.

وقتی گره هایی با جرم کافی در ستون های گاز و غبار ایجاد می شوند، آن ها تحت نیروی جاذبه خود آغاز به فروپاشی می نمایند، به آرامی گرم می شوند و در نهایت ستاره های جدیدی را تشکیل می دهند.

خطوط مواج که شبیه گدازه در عکس چه هستند؟

این ها پرتابه هایی از ستاره هایی هستند که هنوز در داخل گاز و غبار در حال شکل گیری هستند. ستاره های جوان به طور دوره ای جریان های موادی مانند این را به سمت ستون های ضخیم ابری، پرتاب می نمایند. این امر گاهی الگو های موجی مانند یک قایق هنگام حرکت در آب ایجاد کند.

درخشش زرشکی از مولکول های هیدروژن پرانرژی جت ها و شوک ها ناشی می گردد. این امر در ستون های دوم و سوم از بالا مشهود است. تخمین زده می گردد که این ستاره های جوان تنها چند صد هزار سال سن داشته باشند.

اگرچه به نظر می رسد که عکس فروسرخ نزدیک وب قادر است از میان ابر ها عبور کند تا اجرام کیهانی فراتر از ستون های آفرینش را آشکار کند، اما هیچ کهکشانی در این نما وجود ندارد.ترکیبی از گاز و غبار نیمه شفاف که به عنوان محیط بین ستاره ای شناخته می گردد، مانع دید می شوند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2333

به "جیمز وب عکس 122 مگاپیکسلی باورنکردنی از ستون های آفرینش گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز وب عکس 122 مگاپیکسلی باورنکردنی از ستون های آفرینش گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید