درباره کوروناویروس جدید چینی چه می دانیم؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، شیوع کوروناویروس جدید عامل عفونت تنفسی که در شهر ووهان در مرکز چین آغاز شد، اکنون باعث موارد عفونت در سراسر چین شده و مواردی از عفونت با آن در مسافرانی که از چین به کشورهای دیگر سفر نموده اند، شناسایی شده است.

درباره کوروناویروس جدید چینی چه می دانیم؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران کوروناویروس ها یک خانواده بزرگ ویروسی هستند که مسئول ایجاد تقریبا یک چهارم موارد سرماخوردگی هستند. بعضی از کوروناویروس ها مانند ویروس عامل سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) و ویروس عامل مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) خطرناک تر هستند و علائم شدیدتری ایجاد می نمایند که ممکن است به موارد مرگبار ذات الریه (عفونت ریوی) بینجامد.

دانشمندان می گویند ممکن است کوروناویروس جدید از مارهای کبرا و کریت چینی منشا گرفته باشد

  • ویروس جدید از کجا پیدا شد؟

کوروناویروس جدید که نام آن را 2019-nCoV (کوروناویروس جدید 2019) گذاشته اند، برای نخستین بار در در شهر ووهان چین یک کانون عمده حمل ونقل در 1100 کیلومتری جنوب پکن با جمعیتی بیش از 11 میلیون پدیدار شد. چین در 30 دسامبر (9 دی) این شیوع را گزارش کرد و شمار موارد عفونت با این ویروس از آن هنگام تا به امروز به بالای 800 مورد رسیده است.

تصور می گردد این ویروس از حیوانات، احتمالا مارها منشا گرفته باشد و بعد به انسان ها منتقل شده باشد. بسیاری از بیمارانی که در ابتدای این شیوع تشخیص داده شدند با یک بازار بزرگ غذاهای دریایی و حیوانات زنده در ووهان ارتباط داشتند.

مقامات بهداشتی درباره شیوع این ویروس نگران هستند، زیرا بررسی ژنتیکی نشان داده است که کوروناویروس جدید به کوروناویروس های عامل سارز و مرس شبیه است. علائم ناشی از این ویروس شامل تب، سرفه و اشکال در تنفس است.

این ویروس قبلا در جمعیت های انسانی وجود نداشته است، بنابراین انسان ها از قبل نسبت به آن ایمنی ندارند و بنابراین این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث بیماری وخیم تری در آنها گردد.

بررسی ژنتیکی ویروس جدید (خط قرمز) آن را نزدیک به کوروناویروس عامل بیماری سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) نشان می دهد

  • قدرت سرایت و میزان کشندگی ویروس چقدر است؟

هنوز با قطعیت نمی توان درباره توانایی این ویروس در انتقال انسان به انسان و نیز میزان خطرناک بودن آن اظهارنظر کرد. اما شواهد اولیه امیدبخش است. کارشنان می گویند گرچه مواردی از انتقال انسان به انسان این ویروس اتفاق افتاده است، اما ممکن است این انتقال پایدار نباشد، به این معنا که موارد نسل سوم عفونت رخ ندهد.

نکته مهم تر این است که آیا افراد قبلا از علامت دار شدن می توانند ویروس را منتقل نمایند، چرا که انتقال در دوره پنهانی بیماری ممکن باشد، کوشش ها برای جلوگیری از انتشار ویروس با مشکل عمده ای روبرو می گردد.

بسیاری از عفونت های ویروسی مانند آنفلوانزا می توانند پیش از علامت دار شدن فرد بیمار از او به دیگران سرایت نمایند. فرد ممکن است احساس بیماری نکند، اما بالقوه می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

نکته مهم درباره ویروس سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) که در سال های 2002-2003 شایع شد، این بود که ویروس فقط پس از علامت دار شدن افراد امکان انتقال از فردی به فرد دیگر را پیدا می کرد. شیوع ویروس هایی را که این خصوصیت را داشته باشند، آسانتر می توان مهار کرد.

چین تا به حال مرگ 26 نفر از افراد دچار ویروس جدید را اعلام نموده است که به معنای میزان مرگ ومیری حدود 3 درصد داست. در مقام مقایسه، میزان مرگ ومیر در عفونت با ویروس سارز حدود 10 درصد و با ویروس مرس حدود 35 درصد بود.

ظاهرا مرگ هایی که در چین به علت عفونت با این کوروناویروس جدید اتفاق افتاده اند، عمدتا مربوط به افراد سالمند دارای بیماری های زمینه ای از جمله سیروز کبدی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری پارکینسون بوده اند.

یک بازار محصولات دریایی و حیوانات زنده در شهر ووهان چین که اکنون تعطیل شده است، منشا شیوع اولیه کوروناویروس جدید در این شهر بود

  • چینی ها برای مقابله چه نموده اند؟

مقامات چین برای جلوگیری از گسترش ویروس چندین شهر که محل سکونت حدود 33 میلیون نفر هستند، به حالت تعطیل درآورده اند. فرودگاه و ایستگاه قطار شهر ووهان تعطیل شدند و ایستگاه های قطار در شهرهای مجاور، هواهنگ گانگ و اژو هم روز آدینه 4 بهمن بسته شدند. کشتی های مسافربر، مترو و سرویس های اتوبوس هم متوقف شده اند و به محل های گردهمایی مانند سینماها و کافه های اینترنتی هم دستور بستن داده شده است.

چین همچنین جشن های بزرگ مربوط به سال نوی قمری را که روز شنبه 5 بهمن برگزار می گردد، لغو نموده است.

کارشناسان می گوید اگر این گونه جدید کوروناویروس مانند ویروس سارز عمل کند، قرنطینه کردن افراد و محدود کردن مسافرت ها تاثیر عمده ای در کاهش انتشار بیماری خواهد داشت.

  • واکسن و دارویی وجود ندارد

در حال حاضر واکسنی برای این کوروناویروس وجود ندارد و بعید به نظر می رسد به این زودی ها چنین واکسنی در دسترس قرا رگیرد. واکسنی که برای پیشگیری از ویروس مرس که برای نخستین بار در سال 2012 گزارش شد، تازه اکنون وارد کارآزمایی های بالینی شده است.

پزشکان همچنین داروی ضدویروسی در اختیار ندارند که علائم بیماران مبتلا به کوروناویروس را کاهش دهد (آنچنانکه که داروی تامیفلو برای بیماران آنفلوانزا انجام می دهد).

اما یک شرکت دارویی به نام Novavax اعلام نموده است که کار بر روی ساختن واکسنی برای این کوروناویروس را آغاز نموده است.

  • من چکار می توانم بکنم؟

افرادی که درباره احتمال سرایت کوروناویروس نگران هستند، باید همان اقدامات بهداشت شخصی را که در خصوص سایر ویروس ها مانند آنفلوانزا به کار می رود، انجام دهند، از جمله:

- به طور مرتب دستهایتان را بشویید.

- ظروف غذا، لیوان یا وسائل خوردن غذا را با دیگران به شراکت نگذارید و از تماس مستقیم با دستمال کاغذی یا دستمال های استفاده شده بوسیله دیگران خودداری کنید.

- از تماس با افراد بیمار پرهیز کنید.

از آنجایی که ظاهرا این کوروناویروس در افراد دچار مسائل پزشکی دیگر بیماری شدیدتری ایجد می نماید، افراد باید زدن واکسن آنفلوانزا برای خود و نزدیکانشان مد نظر قرار دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 783

به "درباره کوروناویروس جدید چینی چه می دانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره کوروناویروس جدید چینی چه می دانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید