دیو سپید در غارشیرآباد!

به گزارش مجله سفرنامه دبی، غار شیرآباد که با نام های غار دیو سفید و غار دیو سپید نیز شناخته می گردد، حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر و در نزدیکی رامیان واقع شده است.

دیو سپید در غارشیرآباد!

خبرنگاران: هادی انصاری/ آبشارهای شیر آباد در بین اهالی استان گلستان و طبیعت گردان کشور ، کاملا شناخته شده و معروف هستند .مجموعه ای از هفت یا بیشتر آبشار که در حین صعود ازاین ارتفاعات جنگلی ، یکی یکی به آنها می رسی . آبشارهایی با ارتفاع چند متر تا 25 یا سی متر .به یک غار زیبا هم با دهانه رفیع نیز در میانه مسیر می رسی که آب از زیر آن جریان دارد . غاری با نام پر ابهت غار دیوسفید.

برای رسیدن به آبشارهای شیر آباد باید مسیر گرگان به آزاد شهر را پی بگیری و قبل از آنکه به آزاد شهر برسی به مسیر شهرک خان ببین در سمت راست جاده بپیجی . بعد از گذشتن از خان ببین به روستای شیر آباد می رسی که باید از آن هم عبور کنی تا دو کیلومتربالاتر خودرو را پارک کنی و پیاده راهی جنگل و ارتفاع شوی که تو را به آبشارهای شیر آباد و حوضچه های زیبای پایین آبشارها می رساند .

این یک مسیر مسیر جنگلی کوهستانی است و برای عبور باید از کوره راه های ارتفاعات کنار آبشارها حرکت کنی . بنابراین احتیاط زیادی می طلبد بویژه اگر بر اثر بارندگی ، این مسیرهای کوره راهی و پرتگاهی لیز و لغزنده هم شده باشند .

اولین ابشار و حوضچه زیباترین آن هم هست . آب از ارتفاع حدود 25 متری داخل یک حوضچه وسیع و زیبا می ریزد که می گویند عمق آن به 80 متر می رسد . جمعیت گردشگران پیرامون این حوضچه زیاد است و در فصل گرما آب تنی و پرش و شیرجه از ارتفاعات محاور هم مرسوم و تماشایی است .

بجز این آبشار مرتفع ، آخرین آبشار در مسیر را هم می گویند که ارتفاعی حدود سی متری دارد همراه با حوضچه هاییی زیبا در پایین آن . البته ما که فرصت و یا شاید انگیزه برای ملاقات آبشارها تا آخرین آبشار نداشتیم و جایی در میانه مسیر و بعد از ملاقات از غار پرابهت و شگفت دیو سپید ، دوستان به علت فرصت محدود و صعب العبور شدن مسیر تشخیص به برگشت دادند . اگر خودم تنها بودم تا پایان رفته بودم . هر چه بیشتر در این محیط وهم آلود جنگلی بمانی زیبایی آن را در کنار مخاطراتش بیشتر حس خواهی کرد .

غار دیوسفید با یک دهانه بسیار بزرگ و رفیع تو را به خود می خواند . آب از کف این غار جاری است و بعد از خارج شدن از غار به زیبایی از دیواره های خزه گرفته به پایین و به رودخانه کف دره می ریزد .

طول غاربیش از دویست متر است . البته ما مقداری داخل رفتیم و برگشتیم . برای طی بقیه مسیر روشنایی کافی می خواهید ولی مسیر ساده ای است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد .

برترین فصل سفر به آبشارهای شیرآباد از فروردین ماه هر سال تا اواسط خرداد است. در تابستان به علت گرما و شرجی بودن منطقه ممکن است اذیت شوید و زمستان هم که فصل سردی است و مسیرها هم لغزنده است .

وجه تسمیه غار دیوسفید شیرآباد

محمد گائینی در این خصوص می نویسد: افسانه هایی در خصوص غار دیوسفید وجود دارد که در حد شنیده ها و خوانده ها، تنها به آن ها اشاره می کنم. این که در خوان هفتم شاهنامه فردوسی و در داستان جنگ رستم با دیو سفید، به غاری به همین نام اشاره شده است! اینجا بود که یک بار دیگر به یاد خاطره دکتر منوچهر ستوده و نظرش در خصوص وجه تسمیه ها افتادم.

اما من فکر می کنم علت اصلی این نام گذاری، سنگ ورودی غار باشد. بر روی این سنگ سفید، یک صورت بزرگ و کامل را می توان تجسم کرد که با دو چشم خود به شما خیره شده است. این دیو که بر روی سنگ سفید ورودی نقش بسته، هزاران سال است که حکم نگهبان غار را دارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1403 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2486

به "دیو سپید در غارشیرآباد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیو سپید در غارشیرآباد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید