سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس ممکن شد!

به گزارش مجله سفرنامه دبی، به نظر می رسد از حالا می توان با یک هدست واقعیت مجازی تازه احساسات را در لب ها، دندان ها و زبان در فضای متاورس تجربه کرد.

سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس ممکن شد!

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، متاورس به عنوان مکانی معرفی شده است که مردم می توانند در آن فانتزی های خود را ببینند و انجام دهند، حال چه مبارزه با دشمنان شان در میدان نبرد باشد و چه رفتن به قرار دیدار با دختر رویاهایشان. اما برای اینکه این تجربیات بسیار شبیه به واقعیت باشند، نمی توان تنها به تماشا و شنیدن در این فضا اکتفا کرد، بلکه احساس لامسه نیز بسیار مهم است.

اکنون دانشمندان در دانشگاه کارنگی ملون فناوری جدیدی را ابداع نموده اند که با ارسال احساساتی شبیه به واقعیت به لب ها، دندان ها و زبان می تواند کار هایی نظیر بوسیدن، مسواک زدن، سیگار کشیدن و آشامیدن آب را در متاورس شبیه سازی کند.

دانشمندان هدست واقعیت مجازی (VR) را با تجهیز به فناوری بازخورد لمسی تغییر داده اند، به این معنی که با اعمال نیرو، ارتعاش و حرکات، حس لامسه و بازخورد حسی و لمسی را شبیه سازی می نماید.

آن ها از آرایه نازکی از مبدل ها استفاده کردند که در قسمت زیرین هدست واقعیت مجازی ادغام شده و انرژی حاصل از امواج فراصوت را به سمت قسمت های مختلف دهان راهنمایی می نماید.

می توان از این فناوری علاوه بر شبیه سازی حس بوسیدن، برای نوشیدن آب یا کشیدن یک نخ سیگار استفاده کرد.

نمونه اولیه این هدست که نسخه ارتقا یافته هدست Oculus Quest 2 است، به وسیله محققان گروه رابط های آینده در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیا ساخته شده است.

نکته مهم این است که این هدست اصلاح شده احتیاجی به قرار دادن تجهیزاتی در مقابل یا داخل دهان کاربر ندارد.

به گفته دانشمندان، دهان برخلاف اینکه از نظر حساسیت پس از نوک انگشتان در جایگاه دوم قرار گرفته است، تا به امروز تا حد زیادی به عنوان یک هدف لمسی در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نادیده گرفته شده است.

معمولاً فناوری بازخورد لمسی به وسیله دسته های بازی در بازی های رایانه ای، ارتعاش هایی را به دست های فرد اعمال می نماید، مانند احساس ارتعاش در بازی فوتبال و هنگامی که توپ به تیرک دروازه برخورد می نماید.

محققان می گویند: نزدیکی دهان به هدست واقعیت مجازی فرصت قابل توجهی را برای فعال کردن جلوه های لمسی درون و روی دهان، آن هم بدون احتیاج به سیم کشی یا پوشیدن لوازم جانبی اضافی فراهم می نماید. ما یک آرایه نازک، فشرده و پرتوده از مبدل های فراصوت ایجاد کردیم که می تواند اثرات بازخورد لمسی را بر روی دهان ایجاد کند. نکته مهم این است که همه این اجزا در هدست یکپارچه شده اند، به این معنی که کاربر احتیاجی به پوشیدن لوازم جانبی اضافی ندارد.

فناوری بازخورد لمسی (Haptic) که بر تحریک حواس مختلف غیر از تماشا و شنیدن تمرکز دارد، برای تحقق دنیای متاورس لازم است.

اصطلاح متاورس اولین بار در یک رمان در سال 1992 برای توصیف فضا های غوطه ورانه و مشترکی که در پلتفرم های مختلف قابل دسترسی هستند، به معنی جایی که دنیای فیزیکی و دیجیتالی ادغام می شوند، ابداع شد.

مارک زاکربرگ که در سال 2004 پلتفرم فیسبوک را در اتاق خوابگاه خود در دانشگاه هاروارد تأسیس کرد، متاورس را به عنوان یک اینترنت تجسم یافته توصیف نموده است.

کاربران فیسبوک طی چند سال آینده می توانند از این پلتفرم نه فقط بر روی تلفن یا رایانه خود، بلکه با استفاده از هدست واقعیت مجازی استفاده نمایند. به عنوان مثال آن ها به جای کشیدن انگشت روی نمایشگر دستگاه، می توانند به طور بالقوه با دوست فیسبوکی خود در یک فضای مجازی دیدار نمایند و به صورت صوتی با آواتار های یکدیگر چت نمایند.

شرکت فیسبوک به منظور نمایش تمرکز خود روی توسعه دنیای متاورس و به عنوان بخشی از پروژه بلندمدت خود برای تحقق آن در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نام خود را به متا تغییر داد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2248

به "سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس ممکن شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگار کشیدن و مسواک زدن در متاورس ممکن شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید