شیخی: علت پیشرفت چین اعتماد مردم به حاکمیت است

به گزارش مجله سفرنامه دبی، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اظهار کرد: چینی ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند. اعتماد به مدیریت با انگیزه ای که دنبال منافع اجتماعی باشد را هم داشتند. این دو مورد با هم ترکیب شدند و علتی برای پیشرفت آن کشور شدند.

شیخی: علت پیشرفت چین اعتماد مردم به حاکمیت است

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اظهار کرد: چینی ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند. اعتماد به مدیریت با انگیزه ای که دنبال منافع اجتماعی باشد را هم داشتند. این دو مورد با هم ترکیب شدند و علتی برای پیشرفت آن کشور شدند.

دکتر عبدالمجید شیخی، استاد دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و از تحلیلگران اقتصاد بین الملل، ویژگی مهم مردم چین را اتکا به ملیت و هویت خودشان دانست و گفت: این عامل برگ برنده این چینی هاست و چینی ها در نبرد مالی با آمریکا بر همین اساس مقاومت می نمایند. استحکام چین به دلیل تحکم دولت نیست. عامل اول، عِرق ملی است که استحکام اجتماعی ایجاد می نماید. در ادبیات جامعه شناسی و اقتصاد اجتماعی، نام این ویژگی سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی چینی ها شامل اعتماد اجتماعی، دلسوزی اجتماعی، عِرق ملی و مشارکت اجتماعی است.

عضو هیات علمی سابق جهاد سازندگی علت پیشرفت چین را اعتماد اجتماعی، اعتقاد به هویت ملی، سختکوشی و کوشش در جهت رسیدن به اهداف دانست و توضیح داد: نکته مهم اینجاست که عامل مدیریت و موارد دیگر مزید بر علت شدند. ایرانی ها این ویژگی را در دهه اول انقلاب، در دوران دفاع مقدس به خوبی نشان دادند. نهادهایی، مانند نهاد مقدس جهاد سازندگی، از دل نظام جوشیدند. در آن موقع چینی ها آمدند با بعضی از مدیران سابق جهاد سازندگی جلسه گذاشتند تا با ایران به تبادل تجارب بپردازند. آنها توانستند به واسطه مشارکت اجتماعی، عِرق ملی، اعتقاد به هویت ملی، و سختکوشی تا این حد پیشرفت نمایند. علاوه بر این، آنها با مدیریتی ساده منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دادند.

عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: مکمل فرایند بالفعل سازی مشارکت اجتماعی و اعتقاد به هویت ملی در میان چینی ها، سختکوشی آنها بوده است. آنها این مزیت ها را به گونه ای مدیریت کردند که منافع اجتماعی نسبت به منافع شخصی ارجح باشد. به این ترتیب، آنها پله های پیشرفت را طی کردند.

وی همچنین به تبیین علت اصلی موفقیت چین پرداخت و اعلام نمود: چینی ها ظرفیت سرمایه اجتماعی را داشتند. اعتماد به مدیریت با انگیزه ای که دنبال منافع اجتماعی باشد را هم داشتند. این دو مورد با هم ترکیب شدند و علتی برای پیشرفت آن کشور شدند. اعتماد آنها به راس و رهبری جامعه شان خیلی بالا است. ما هم دنبال همین هستیم.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 تیر 1400 بروزرسانی: 1 تیر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1847

به "شیخی: علت پیشرفت چین اعتماد مردم به حاکمیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیخی: علت پیشرفت چین اعتماد مردم به حاکمیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید