صف های طولانی در نانوایی های اهواز ، علت این شلوغی چیست؟

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رئیس اتحادیه نانوایان اهواز عامل مهم تشکیل صف های طولانی در واحدهای نانوایی اهواز را کمبود واحدهای نانوایی در سطح شهر و کم بودن سهمیه آرد واحدهای نانوایی گفت.

صف های طولانی در نانوایی های اهواز ، علت این شلوغی چیست؟

به گزارش خبرنگاران، محمدصالح صیوانی، رییس اتحادیه نانوایان اهواز گفت: هر چقدر سهمیه آرد بیشتر باشد ساعات پخت نان بیشتر می شود و در نتیجه مشتری هم اطمینان خاطر پیدا می کند که در هر ساعتی که به واحدهای نانوایی مراجعه کند نان به دست می آورد و در نتیجه صف های طولانی تشکیل نمی شود.

وی ادامه داد: سبد غذایی مردم تغییر کرده است و دیگر قادر به خرید اقلام مواد غذایی مانند برنج و مرغ نیستند و در حال حاضر ارزان ترین قلم مواد غذایی که مردم توانایی خرید آن را دارند نان است و خرید نان 180 گرمی با قیمت 500 تومان نسبت به بقیه اقلام مواد غذایی به صرفه تر است، به این دلیل مردم به سمت نانوایی ها آمده اند.

صیوانی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل تشکیل صف های طولانی کمبود نانوایی در سطح شهر است، اضافه نمود: در اهواز با کمبود نانوایی روبرو هستیم و نسبت به شهرستان ها و استان های دیگر واحدهای نانوایی کمتری در سطح شهر وجود دارد.

رییس اتحادیه نانوایان اهواز با بیان اینکه در منطقه ها کیانپارس، زیتون، کیان آباد و کوروش با کمبود واحدهای نانوایی روبرو هستیم، شرح داد: به دلیل گران بودن ملک و بالابودن نرخ اجاره بها در این منطقه ها به صورتی که اجاره بهای ماهانه ملک در این منطقه ها 25 میلیون تومان با پیش پرداخت 300 تا 400 میلیون تومان است به این دلیل نانوایان به سمت منطقه ها با اجاره بهای کمتری مانند منبع آب، حصیرآباد و کوی علوی می روند که اجاره بهای ماهیانه آن ها یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.

آرد به صورت عادلانه تقسیم نمی شود

صیوانی با بیان اینکه سهمیه آرد یارانه ای واحدهای نانوایی خوزستان نسبت به استان های دیگر کمتر است که این مساله یکی دیگر از عوامل تشکیل صف های طولانی است، بیان نمود: آرد به صورت عادلانه تقسیم نمی شود به شکلی که به بیش از 100 واحد نانوایی کمتر از 150 کیسه آرد یارانه ای تعلق می گیرد و همچنین تعداد نانوایی ها نسبت به جمعیت شهر نامتعارف است.

وی با بیان اینکه حدود 5 سال است که سایت واحدهای نانوایی بسته بوده و ما نمی توانستیم به واحدهای نانوایی شهر نانوایی اضافه کنیم، اضافه نمود: در سال 1400 سامانه باز شد و بیش از 100 واحد نانوایی عضو شدند و طبق اظهارات فتوحی معاون اقتصادی استاندار خوزستان باید 100 واحد نانوایی به چیدمان شهر اضافه شود و همچنین در منطقه های که احساس شود با کمبود واحدهای نانوایی روبرو هستند قطعا نانوایی احداث خواهد شد.

رییس اتحادیه نانوایان اهواز با بیان اینکه بیشتر در منطقه ها بالاشهر با کمبود نانوایی روبرو هستیم اما در منطقه ها پایین شهر و تازه احداث شده نیز برای تشکیل واحدهای نانوایی درخواست داده شده است، گفت: برای تشکیل واحدهای نانوایی در منطقه ها بالاشهر امتیازاتی داده شده است از جمله اینکه نانوایان می توانند با متراژ کمتری نسبت به متراژی که مدنظر اتحادیه است نانوایی تشکیل دهند. فقط باید به گونه ای باشد که بتوانند به مشتریان خدمات ارائه دهند و همچنین سعی می کنیم به نانوایی های این منطقه ها سهمیه آرد دولتی بیشتری تعلق گیرد تا برای نانوایان مشوقی باشد که بتوانند در این منطقه ها واحدهای نانوایی ایجاد کنند.

صیوانی با بیان اینکه تشکیل صف های طولانی در واحدهای نانوایی به دلیل کم کاری نانواها نیست، شرح داد: ساعات پخت نان از 17:30 تا 20 عصر است و جوابگوی جمعیت اهواز نیست. البته 50 تا 52 واحد نانوایی به عنوان کشیک در سطح شهر اهواز وجود دارد که در شش ماه ابتدایی سال تا ساعت 11 شب مشغول پخت نان هستند و در حال حاضر با توجه به تغییر ساعت تا ساعت 22 مشغول به پخت نان هستند اما باید بپذیریم که قدرت خرید مردم تغییر کرده است. اگر در گذشته روزانه 5 هزار تومان نان خریداری می کردند اما در حال حاضر به 10 تا 20 هزار تومان رسیده است که سبب تشکیل صف های طولانی می شود.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تشکیل صف های طولانی نظارت بر واحدهای نانوایی را افزایش دادیم، اضافه نمود: کارتخوان های هوشمند بسیاری از چالش ها را در این زمینه از بین برده اند. نانوایی هایی که در روزهای غیرتعطیل کار نمی کنند و یا کم کاری می کنند بر اساس تراکنش کارتخوان ها معین می شوند. نانوایان تنها در زمان قطعی اینترنت با مشکل روبرو می شوند اما به طور کلی نصب کارتخوان هوشمند از سوءاستفاده های احتاقتصادی نانوایان جلوگیری می کند.

رییس اتحادیه نانوایان اهواز بیان نمود: در هر مکانی که احساس شود کمبود واحد نانوایی وجود دارد، نانواها می توانند درخواست کنند و ما با آن ها همکاری می کنیم و قطعا در جلوگیری از صف های طولانی تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 مهر 1401 بروزرسانی: 21 مهر 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2330

به "صف های طولانی در نانوایی های اهواز ، علت این شلوغی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صف های طولانی در نانوایی های اهواز ، علت این شلوغی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید