عارضه سرکج و حرکات اصلاحی برای بهبود آن

به گزارش مجله سفرنامه دبی، به انحراف طرفی مهره های گردنی همراه با چرخش، سرکج می گویند و عنوان دیگر آن ناهنجـاری اسـکولیوز گردنی است.

عارضه سرکج و حرکات اصلاحی برای بهبود آن

به گزارش خبرنگاران، تغییر شکل با چرخش و کج شدن سر مشخص می شود و عبارت است از انحراف طرفی (مهره های گردنی) و این اختلال ممکن است مادرزادی، اکتسابی، حاد، موقت یا مزمن باشد.

علل عارضه سرکج

انحراف سرکج علل مختلفی دارد که می توان به کوتاهی برخی عضلات از جمله عضله جناغی-چنبری، ضربه های درونی که باعث خونریزی درون عضله می شود، ضربه به مهره های گردنی، فتق- دیسک بین مهره ای و سل ستون مهره های گردنی اشاره کرد.

عوارض سرکج

فشار روی مهره های گردنی، فشار روی ریشه های عصبی، کشیدگی عضلات سمت مقابل، درد، اختلالات بینایی (کاهش میدان دید) و کاهش میزان چابکی عوارض عارضه سرکج هستند.

حرکات اصلاحی

محمد مهدی رفیعی- متخصص پزشکی ورزشی ضمن ارائه مطالب فوق به خبرنگاران، خاطرنشان کرد: حرکات اصلاحی مختلفی برای بهبود شرایط عارضه وجود دارد؛ مورد اول اینگونه است که فرد روی صندلی نشسته، پشت سر او می ایستیم و با یک دست چانه و با دست دیگر سر او را گرفته و ابتدا سر را به طرف مقابل خم کرده و سپس به آرامی به طرف مخالف می چرخانیم و فرد این حرکت را به کمک دستان خود نیز می تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: حرکت اصلاحی دیگر اینکه فرد می خوابد و آرام آرام سر را به طرف مقابل خم و به طرف مخالف چرخش می کند. علاوه بر این در حرکت اصلاحی دیگری شخص به صورت دمر می خوابد، سر را به طرف مقابل خم کرده و به طرف مخالف چرخش می دهد و حرکت آخر اینکه حرکت هواگیری در شنای کرال سینه در آب توسط فرد انجام شود تا شاهد بهبود شرایط این انحراف در فرد عارضه دیده باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1245

به "عارضه سرکج و حرکات اصلاحی برای بهبود آن" امتیاز دهید

2 کاربر به "عارضه سرکج و حرکات اصلاحی برای بهبود آن" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه سرکج و حرکات اصلاحی برای بهبود آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید