فائو: ایرانیان در کشاورزی 3 برابر میانگین جهانی آب مصرف می نماید

به گزارش مجله سفرنامه دبی، فائو در گزارشی گفت که کشت ذرت، گندم و برنج 70 درصد اراضی ایران را می خشکاند. اما سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی می گوید: گرچه ما با مشکل کم آبی روبرو هستیم، اما اقدامات مهمی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب انجام شد.

فائو: ایرانیان در کشاورزی 3 برابر میانگین جهانی آب مصرف می نماید

به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به تازگی گزارشی از شرایط مصرف آب کشاورزی در ایران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، کشت گندم، برنج و ذرت در ایران می تواند باعث از بین رفتن 70 درصد اراضی گردد. چراکه کشت این محصولات در ایران سه برابر میانگین دنیای آب مصرف می نماید. از سوی دیگر، ایران جزو کشورهایی است که جبران منابع آب در آن به سختی انجام می پذیرد.

اما عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم، معتقد است که ایران اقدامات مهمی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب انجام داده است. به اعتقاد او گرچه ایران با معضل کم آبی روبرو است، ولی فائو بر مبنای اطلاعاتی اقدام به نتیجه گیری کرد که پیش تر داشت.

کشاورز در مصاحبه با تجارت نیوز مطرح کرد: فائو درست می گوید که کشت گندم، برنج و ذرت در ایران سه برابر دنیا آب مصرف می نماید. زیرا ما بارندگی کمی داریم و فصل بارندگی با فصل رویش این محصولات منطبق نیست. گندم در پاییز و برنج در تابستان کشت می گردد. پس می توان گزارش فائو در زمینه مصرف آب ایران را پذیرفت. اما از بین رفتن 70 درصد اراضی کشور محل بحث دارد.

به علت اصلاح الگوی مصرف آب برنج در شمال کشت می گردد

سرپرست پیشین وزارت جهاد کشاورزی درباره از بین رفتن 70 درصد اراضی کشور تشریح کرد: اظهارنظر فائو در این رابطه که 70 درصد اراضی ایران طی چند سال آینده خشک می گردد، غیرواقعی است. چراکه به علت اصلاح الگوی مصرف آب ما همواره به کشاورزان توصیه نموده ایم که برنج تنها در گیلان و مازندران کشت گردد. ما به غیر از این منطقه ها کشت برنج را حمایت نکردیم. در شمال کشور و پایه رشته کوه های البرز بارندگی زیاد است و نسبت مصرف آب برنج مانند دنیا تلقی می گردد.

وی ادامه داد: بعلاوه گندم و جو را در دیم حمایت کردیم و پیشنهاد دادیم که کشت گندم آبی متوقف گردد. بنابراین مشکل فراوری کشور با تکیه بر دیم حل می گردد. حتی در کشت آبی سبک آبیاری میکرو را توسعه دادیم تا مصرف آب بهینه گردد. بنابراین کاهش سطح زیر کشت به شدتی که فائو می گوید را منطقی و قابل قبول نمی دانیم.

فائو: ایرانیان در کشاورزی 3 برابر میانگین دنیای آب مصرف می نماید

کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا کشت ذرت باعث هدر رفت منابع آبی و افزایش می گردد یا خیر؟ شرح داد: اول اینکه مصرف آب ما برای کشت ذرت حدود 40 درصد بالاتر از دنیاست. دوم اینکه سطح زیر کشت ذرت در ایران چندان بالا نیست.

او در ادامه اعلام کرد: آن موقع که بنده در وزارتخانه مسئولیت داشتم، سطح کشت زیر گندم را از 2.6 میلیون هکتار به دو میلیون هکتار کاهش دادیم. پس ما به این سیاست عمل کردیم.

سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا پس از شما نیز این اراده پابرجا بود؟ گفت: حتما مصرف آب همچنان در همین حدود است؛ زیرا آبی نیست که بخواهند عرضه نمایند. ممکن است در برخی منطقه ها تخطی گردد، با این حال ما بدون شعار با اصلاح الگوی مصرف پایبند بودیم.

کشاورز در خاتمه یادآور شد: فائو به آمارهای نو دسترسی ندارد. طبعاً امروز ما شرایط بهتری داریم که احتمالا در گزارش های بعدی فائو فایل مشاهده باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2282

به "فائو: ایرانیان در کشاورزی 3 برابر میانگین جهانی آب مصرف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فائو: ایرانیان در کشاورزی 3 برابر میانگین جهانی آب مصرف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید