ممانعت از پژوهش های کاذب و نمایشی رویکرد دوره جدید دانشگاه آزاد است ، بازنگری شیوه نامه انتشار کتاب

به گزارش مجله سفرنامه دبی، رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد گفت: جلوگیری و ممانعت از انجام پژوهش های کاذب و نمایشی و کمی گرایی صرف در انتشار مقالات، یکی از رویکرد های دوره جدید این دانشگاه است.

ممانعت از پژوهش های کاذب و نمایشی رویکرد دوره جدید دانشگاه آزاد است ، بازنگری شیوه نامه انتشار کتاب

بابک نگاهداری معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران گفت: برای فراهم آوردن شرایط مناسب تحقیق و پژوهش و قدردانی از پژوهشگران، اعضای هیات علمی و نویسندگان مقالات علمی جهت انتشار برونداد های پژوهشی دانشگاه در مجلات معتبر علمی شیوه نامه ارزیابی و پرداخت جایزه چاپ مقالات علمی مورد بازنگری و بروزرسانی نهاده شد و بعد از طی مراحل نظرخواهی و طرح در هیات رئیسه ابلاغ شد.

نگاهداری توضیح داد: جلوگیری و ممانعت از انجام پژوهش های کاذب و نمایشی و کمی گرایی صرف در انتشار مقالات، یکی از رویکرد های دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی است. متاسفانه افزایش کمی تعداد مقالات با تزریق پول به وسیله باشگاه پژوهشگران جوان در دوره های قبلی منجر به رشد نمایشی تعداد مقالات دانشگاه شده بود. به همین منظور برای تغییر رویکرد و توسعه واقعی و پایدار پژوهش در دانشگاه، آیین نامه های مربوط از جمله شیوه نامه ارزیابی و پرداخت جایزه مقالات علمی بازبینی و بروزرسانی شد.

وی ادامه داد: از جمله رویکرد های جدید در این شیوه نامه می توان توجه ویژه به پژوهش های مشترک با دانشگاه های دنیا به خصوص دنیا اسلام، توسعه هدفمند و تاثیرگذار در ارتقای صندلی دنیای کشور در علم و فناوری و ایجاد انگیزه برای حرکت در راستا تولیدات مسأله محور همراستا با نظام موضوعات پایش دانشگاه اشاره نمود.

نگاهداری گفت: با توجه به ماموریت تعریف شده در سند دانشگاه اسلامی مبنی بر انتشار علم و فناوری در خدمت احتیاج های جامعه و در راستای راهبرد های نظام پژوهش و فناوری سند یاد شده، بازنگری شیوه نامه انتشار کتاب در دستور کار نهاده شد. هدف از فعالیت نشر، پاسخگویی به احتیاج های علمی و پژوهشی در سطح دانشگاه و کشور است.

معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به منظور دستیابی به این هدف برنامه توسعه کیفی و کمی فعالیت های نشر دانشگاه، رویکرد تعالی محور، گسترش مرز های دانش و علوم کاربردی و کارآمد مبتنی بر نشر مسئله محور، اجتناب از نشر بدون تقاضا و یا بدون کاربست مورد توجه نهاده شده است.

به گفته وی، کوشش می گردد چارچوب های حاکم بر انتشار کتاب های علمی منطبق با اهداف یاد شده و توسعه فعالیت های تحقیقاتی و روزآمدسازی محتوا های آموزشی و تخصصی انجام پذیرد.

نگاهداری تاکید نمود: این شیوه نامه در مرحله تصویب در هیات رئیسه دانشگاه است و بزودی ابلاغ خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1076

به "ممانعت از پژوهش های کاذب و نمایشی رویکرد دوره جدید دانشگاه آزاد است ، بازنگری شیوه نامه انتشار کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممانعت از پژوهش های کاذب و نمایشی رویکرد دوره جدید دانشگاه آزاد است ، بازنگری شیوه نامه انتشار کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید