نقدها و نمرات فیلم بیتل جوس 2؛ یک فیلم برتونی به تمام معنا (جشنواره ونیز 2024)

به گزارش مجله سفرنامه دبی، فیلم کمدی فانتزی و ترسناک بیتل جوس بیتل جوس (Beetlejuice Beetlejuice)، دنباله فیلم محبوبی به همین نام (البته با یک بیتل جوس!) به کارگردانی تیم برتون، جشنواره فیلم ونیز 2024 را افتتاح کرد. فیلم بیتل جوس 2 در اولین اکران خود نقدها و نمرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد. این فیلم بعلاوه مورد توجه مخاطبان نهاده شد و در خاتمه پخش خود در سالن جشنواره به مدت سه دقیقه مورد تشویق ایستاده حضار واقع شد. در ادامه نقدها و نمرات فیلم بیتل جوس 2 را بخوانید.

نقدها و نمرات فیلم بیتل جوس 2؛ یک فیلم برتونی به تمام معنا (جشنواره ونیز 2024)

سی وشش سال از اولین قسمت بیتل جوس می گذرد و داستان فیلم دوم از ادامه آن اتفاق می افتد. حالا خانواده دیتز پس از مرگ ناگهانی چارلز به وینتر ریور بازگشته اند و دختر نوجوان و بدقلق (جنا اورتگا) لیدیا (وینونا رایدر) بعد از سرک کشیدن در اتاق زیرشیروانی و پیدا کردن ماکت معروف شهر، ناخواسته پورتال مرگ را باز و بیتل جوس (مایکل کیتون) را آزاد می نماید. زندگی این مادر و دختر بعد از ورود بیتل جوس به شکل عجیب و گاهی ترسناکی زیر و رو می گردد. علاوه بر مایکل کیتون و وینونا رایدر بعنوان بازیگران اصلی که از قسمت اول برای این دنباله بازگشته اند، جنا اورتگا، مونیکا بلوچی، ویلم دفو و جاستین ثرو دیگر بازیگران آن را تشکیل می دهند. نویسندگی این دنباله برعهده آلفرد گاف و مایلز میلار است و دنی الفمن، یار دیرینه برتون ساخت موسیقی آن را برعهده دارد.

پس از پیروزیت فیلم بیتل جوس در سال 1988 برتون به سرعت به فکر ساخت یک دنباله افتاد. قرار بود داستان دنباله درباره عاشق شدن بیتل جوس و مرگ معشوقش باشد. بعد فیلم نامه دیگری با موضوع سفر خانواده دیتز به هاوایی پیشنهاد شد که در نهایت با وجود اینکه ویونا رایدر و مایکل کیتون آمادگی خود را برای بازی در این فیلم اعلام نموده بودند، تیم برتون مشغول ساخت فیلم بازگشن بتمن (Batman Returns) شد و ساخت این دنباله با موضوع تازه تا حالا به تعویق افتاد.

تیم برتون کارگردان شناخته شده ای در عرصه آثار فانتزی و ترسناک است و فیلم ها و انیمیشن های پیروز و خوش نامی مانند ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands) و عروس مرده (Corpse Bride) را ساخته است. با این وجود آن درخشش همیشگی آثار برتون در آخرین فیلم هایش مثل دامبو (Dumbo) رنگ باخته بود اما به نظر می رسد این کارگردان دوباره و با فیلم بیتل جوس بیتل جوس به دوران اوج خود بازگشته است. برتون بارها نامزد جوایز اسکار، گلدن گلوب و جشنواره های بین المللی شد و در سال 2007 جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برای یک عمر دستاوردهای هنری به خانه برد.

در نقدها و نمرات فیلم بیتل جوس 2 فیلم نامه و کارگردانی بیش از همه مورد توجه نهاده شد

بیشترین نکات مثبتی که منتقدان در فیلم بیتل جوس بیتل جوس به آن اشاره کردند فیلم نامه و کارگردانی بود و در مرحله بعد بازی ستارگان مورد توجه نهاده شد. فیلم در متاکریتیک از مجموع 25 نقد (15 رای مثبت، 1 رای منفی و 9 رای میانه) امتیاز 63 از 100 را به خود اختصاص داد. هنوز امتیازی از سایت های راتن تومیتوز و IMDb برای فیلم بیتل جوس 2 ثبت نشده است و برای مشاهده نقدها و نمرات مخاطبان باید تا اکران سراسری آن در تاریخ 6 سپتامبر 2024 (16 شهریور 1403) منتظر بمانیم.

هالیوود ریپورتر- دیوید رونی | 90 از 100

صحنه های الهام بخش این دنباله هوشمندانه همراه با اشارات خنده دار به فیلم اصلی سال 1988 و ارجاع های سرگرم نماینده به فرهنگ عامه، همه و همه باعث می شوند تا بگوییم تیم برتون برگشته!. هر دنباله ای که 36 سال پس از قسمت های پیشین خود منتشر می گردد، بهتر است با احتیاط پیش برود، به خصوص این که به جز فرنکن وینی (Frankenweenie) در سال 2012، به نظر می رسید برتون جادوی خود را در آغاز قرن تازه گم نموده بود.

با توجه به ترفندهای طلایی برتون که در این فیلم شاهدش بودم به نظر می رسد که کارگردان دوباره جان گرفته است. کنار هم قرار دادن وینونا رایدر و مایکل کیتون که علاوه بر قسمت اصلی بیتل جوس در فیلم های بتمن و ادوارد دست قیچی برتون هم حضور داشتند، این کارگردان از ارجاعات خنده داری در این فیلم استفاده می نماید که بهتر است در این نقد فاش نگردد!

پیروزیت برتون در ساخت چنین دنباله پرانرژی پس از سال ها، تا حد زیادی به نویسندگانش بستگی دارد که با او در سریال ونزدی (Wednesday) نتفلیکس همکاری داشتند. نقش اول آن سریال یعنی جنا اورتگا، ستاره گروه تازه این فیلم است. نویسندگان کار خلاقانه دیگری هم برای این فیلم انجام می دهند؛ حذف جفری جونز به واسطه قعالیت های مجرمانه اش آن هم با یک داستان مرگ. اگرچه در بیتل جوس مرگ یک توقفگاه است تا یک مقصد، بنابراین شخصیت پدر در این فیلم ممکن است حضور فیزیکی نداشته باشد اما همچنان باقی می ماند و حذف نمی گردد.

سرعت بالا، انرژی مثبت و جریان ثابت لحظات خنده دار همگی اشاره به این دارند که برتون راه بازگشت به دنیای خود را پیدا نموده است. علاوه بر این برای تمام کسانی که فیلم اول را دوست داشتند و البته بازیگران خود فیلم، به شکل دیوانه واری سرگرم نماینده است. لحظات لذت بخش فیلم تا جلوه های بصری پویای زامبارلوکوس و موسیقی متن فیلم المن توسعه می یابد که تمام ویژگی های اوج همکاری او با برتون را دارد و تنها چاشنی های تازه متمایزی به این فیلم اضافه می نماید.

کولین اتوود، طراح لباس، یکی دیگر از همکاران مکرر برتون، کار برجسته ای برای شخصیت ها در هر دو طرف شکاف مرگ انجام می دهد، در حالی که مارک اسکروتون، طراح فراوری، در ایجاد شبکه کاملا تازه از اتاق های انتظار، دفاتر اداری و پایانه های عزیمت دنیای پس از مرگ، غوغا می نماید. جلوه های ویژه کامپیوتری بدون شک گسترده است، اما یکی از جذابیت های دنباله این است که چقدر صحنه های فیزیکی، عروسک گردانی و صحنه خیالات آن به یک ظاهر دست ساز پایبند ابزارهای محدودتر جلوه های ویژه موجود در اواخر دهه 80 است. برتون با کنترل کاملا خلاقانه بر طنز و تخیل خارق العاده که با آن نام خود را ساخته است، بازگشت شگفت انگیزی دارد.

اسکرین دیلی- جاناتان رامنی | 70 از 100

با بازگشت ویونا رایدر، کاترین اوهارا و مایکل کیتون این فیلم شبیه یک سفر نوستالژیک و تا حد زیادی وابسته به فیلم اصلی است، تا جایی که مخاطبان تازه ممکن است به مقدار هواداران قسمت اول از آن لذت نبرند. اما با توجه به اینکه اوهارا و رایدر و حتی ستاره تازه بیتل حوس یعنی جنا اورتگا این روزها در سریال های پرطرفداری حضور دارند، این به ارتباط بیشتر مخاطب با فیلم یاری می نماید.

فیلم کار قانع نماینده ای در ارائه روانشناسی قابل باور برای شخصیت های انسانی اصلی خود انجام می دهد. اما اولویت، پر کردن فیلم با حداکثر تعداد شوخی های ترسناک ممکن است؛ از بازی های بصری بر روی عباراتی خنده دار تا یک انحراف لذت بخش در خصوص رابطه عاشقانه بیتلجویس با دولورس، که به صورت ایتالیایی و برای ادای احترام به استاد وحشت اروپایی ماریو باوا روایت می گردد. اما قابل تحسین ترین دستاورد فیلم، روش پرشور آن برای بازپس گیری جلوه های عملی و آنیماترونیک بسیار ملموس برای عصر جلوه های کامپیوتری است.

در میان بازیگران درجه یک فیلم، رایدر و اوهارا از بقیه برجسته تر هستند. اوهارا شخصیت اصلی خود دلیا را به سطوح بالاتری از خودشیفتگی توسعه می دهد، در حالی که شخصیت مضطرب و آسیب پذیر رایدر با حساسیت به این سوال می پردازد که وقتی بچه های متال باز بزرگ تر شده و با واقعیت مرگبار دنیای عادی روبرو می شوند چه اتفاقی برایشان می افتد. بیتل جوس بیتل جوس ممکن است آنقدر تازه یا ارزشمند نباشد - این اساسا یک فیلم خوب برای هواداران قدیمی برتون است - اما برای بینندگان سخت خواهد بود که لبخند رضایت یا خنده های شیطانی را سرکوب نمایند.

ورایتی- اوون گلیبرمن | 70 از 100

بیتل جوس بیتل جوس خیلی عجیب آغاز می گردد و برتون شخصیت های خود را طوری تنظیم می نماید که انگار بخشی از یک بردگیم هستند. با این حال، با ادامه فیلم، قطعات آغاز به ترکیب شدن می نمایند، تقریبا به همان شکلی که صورت و بدن دولورس (مونیکا بلوچی که در ابتدای فیلم اندام تکه تکه شده اش را به هم می چسباند) انجام می دهند. این فیلم تنها یک رنگ ملایم بر بیتل جوس می پاشد که در واقع یک تکرار شیرین برای هواداران این فیلم است. این دنباله هیجان کاملی را که فیلم اصلی داشت به شما نمی دهد. با این حال، سعی در ایجاد تعادل در تمام بخش هایش دارد که گاهی اوقات سرسخت و چالشی است، اما به همان مقدار دیدنیش سرگرم نماینده است.

این فیلم یکی از آن دنباله هایی است که زمان زیادی را صرف پرداختن به گذشته می نماید. فیلم با صدای زنگ دار موسیقی شبح وار دنی الفمن همراه با یک نمای هوایی دیگر از شهر زیبا وینتر ریور آغاز می گردد. شهری که لیدیا دیتز با بازی وینونا رایدر، نوجوان متال باز سابق با دنیای ارواح ارتباط داشت و اکنون یک میانجی است که میزبان خود را دارد. او هنوز همان شکلی است، با کمی تغییر در صورت و مدل موها. از این گذشته تمام فیلم پر از ادای احترام های شیطنت آمیز برتون به دوران سیاه و سفید سینما است. اما در کل به مقدار فیلم اول بیتل جوس لذت بخش نیست اما به مقدار کافی سبک و سیاق آثار برتون را روی پرده می آورد که ارزش دیدن داشتته باشد محصوصا برای هواداران فیلم اول و خود کارگردان.

منبع: hollywoodreporter

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 2501

به "نقدها و نمرات فیلم بیتل جوس 2؛ یک فیلم برتونی به تمام معنا (جشنواره ونیز 2024)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها و نمرات فیلم بیتل جوس 2؛ یک فیلم برتونی به تمام معنا (جشنواره ونیز 2024)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید