20 فیلم آخرالزمانی برتر تاریخ سینما

به گزارش مجله سفرنامه دبی، در این دوران به خصوص از تاریخ و اوضاع فعلی دنیا، ممکن است بیش از هر زمان دیگری به آخرالزمان فکر کنید. این موضوع به معنی پایان دنیا نیست اما شرایط سیاسی-اجتماعی و همه گیری ویروس کرونا، عقاید و طرز تفکرتان را درباره بسیاری از مسائل تغییر می دهد. خوشبختانه علی رغم گستردگی پاندمی کرونا و اوضاع نه چندان جالب بیشتر کشورهای دنیا، کماکان سینما زنده است و رو به جلو حرکت می کند.

20 فیلم آخرالزمانی برتر تاریخ سینما

در حال حاضر بیشتر مردم از هنر هفتم انتظار رویاسازی و هیجان دارند. سینه فیل ها یا مخاطبان معمولی تری که دلشان می خواهد پرده نقره ای را مملو از سکانس های اکشن، تعقیب و گریزهای نفس گیر یا لحظات بی دردسر و سرگرم کننده ببینند؛ چیزهایی که شاید برای دقایقی، باعث رهایی شان از افکار روزمره گردد و آن ها را در عالم خیال غرق کند. اما دسته دیگری از سینمادوستان نیز وجود دارند که عکس این موضوع رفتار می کنند. این افراد که تعدادشان هم کم نیست، سینما را به مثابه آینه ای در نظر می گیرند که حقایق و شرایط فعلی دنیای که در آن زندگی می کنیم یا آینده پیش رویمان را بازتاب می دهد؛ گاهی با المان های واقعی و برخی اوقات به واسطه عناصر فانتزی و تخیلات.

هر فیلم آخرالزمانی با دنیا بینی متفاوتی به پدیده پایان دنیا و نابودی بشریت نگاه می کند. این آثار ممکن است تمام چیزهایی را که در حال حاضر به وقوع می پیوندند مورد برسی قرار دهند، با استفاده از سمبولیسم (نمادگرایی) و نشانه های مختلف درباره آینده دنیای پس از فاجعه حدس کنند و یا با نگاهی اغراق آمیز، جهنمی دیوانه وار را به تصویر بکشند. در این مقاله به معرفی 20 فیلم آخرالزمانی برتر تاریخ سینما می پردازیم که پس از تماشایشان، به درک تازه ای از نابودی، فاجعه و شرایط های هولناک و گاهاً خنده دار انسان های بازمانده خواهید رسید.

20. این آخرشه (This Is the End)

  • کارگردانان: ایوان گلدبرگ و ست روگن
  • بازیگران: جیمز فرانکو، جونا هیل، ست روگن، جی باروشل، کریگ رابینسون و…
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 67 از 100

این آخرشه یک کمدی عجیب و غافلگیرکننده به کارگردانی ایوان گلدبرگ و ست روگن است که با نگاهی طنازانه، واکنش های ستارگان هالیوودی را نسبت به آخرالزمان به تصویر می کشد. داستان این فیلم آخرالزمانی خنده دار اما هولناک، به ماجراهای عجیب چند دوست مشهور (تمامی بازیگران نقش خودشان را بازی کرده اند) می پردازد. جیمز فرانکو به مناسبت خرید عمارت جدید و گران قیمت اش، یک مهمانی بزرگ را تدارک می بیند و تمام دوستان صمیمی خود را که شامل جی باروشل، جونا هیل، ست روگن و… می شوند دعوت می کند. اما در پی اتفاقی غیرمنتظره و ناگهانی، دنیا به پایان می رسد و حالا چهره های مطرح هالیوودی برای بقا باید در عمارت فرانکو زندانی شوند. شاید ایده شوخی با پایان دنیا و موضوعات وحشتناک این چنینی در نگاه اول کمی احمقانه به نظر برسد اما حین تماشای این آخرشه دیدگاهتان تغییر خواهد کرد و می توانید از زاویه ای دیگر به دنیا های در حال فروپاشی نگاه کنید و به انسان های گرفتار در این موقعیت ها لبخند بزنید.

19. فرار از نیویورک (Escape from New York)

  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل، آدرین باربو، آیزاک هیز، لی وان کلیف، هری دین استنسون
  • محصول: 1981
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100

با تماشای مجدد و مرور فیلم آخرالزمانی و علمی تخیلی جان کارپنتر، به این نتیجه خواهید رسید که اوضاع همیشه می تواند بدتر هم باشد. جان کارپنتر با قرار دادن کرت راسل در نقش اسنیک پلیسکن، شخصیت به یادماندنی و جذابی را خلق کرد. فرار از نیویورک به ماجرای آشوب های این شهر بزرگ می پردازد و آخرالزمانی درون شهری را به تصویر می کشد که با موضوعات علمی تخیلی و سیاسی-اجتماعی تلفیق شده است. پس از ربوده شدن و سقوط هواپیمای رئیس جمهور ایالات متحده در نیویورک، اسنیک مأمور می گردد تا شخص اول آمریکا را از چنگ شخصیت های منفی فیلم و آدم ربایان نجات دهد.

اما در این میان اتفاقات عجیب و هولناکی می افتد که ساخته ماندگار کارپنتر را از یک اکشن مهیج و سرگرم کننده فراتر می برد و به اثری تاریک و آخرالزمانی تبدیل می کند. عنوانی که علاوه بر حدس ها راجع به شرایط دنیا در قرن 21، به ماجرای رسوایی واترگیت نیز طعنه می زند. کارپنتر در سال 1996 دنباله معنوی این فیلم را با نام فرار از لس آنجلس راهی سالن های سینما کرد و حتی کرت راسل را به عنوان شخصیت اصلی بازگرداند اما نتوانست پیروزیت های فیلم قبلی اش را تکرار کند.

18. شاون مردگان (Shaun of the Dead)

  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، لوسی دیویس، کیت اشفیلد، نیک فراست، بیل نای
  • محصول: 2004
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100

شاون مردگان یک فیلم آخرالزمانی جذاب و ترسناک است که نابودی دنیا را با موضوع زامبی ها بررسی می کند. شاون فردی بی حوصله و نسبتاً افسرده است که پس از گذراندن دوران شکست عشقی و رابطه نه چندان خوب با مادر و پدر ناتنی اش، تصمیم می گیرد دست به کاری بزرگ بزند و معشوقه اش را برگرداند. اما ناگهان دنیا به هم می ریزد و مردگان از گور برخواسته به انسان ها حمله ور می شوند. حالا شاون با کمک دوست صمیمی اش باید از خانواده دفاع کند و به نوعی در این این آخرالزمان آشفته و ترسناک، حکم یک قهرمان و منجی را داشته باشد. بیشتر فیلم های زامبی محور به ماجرای قهرمانانی که می خواهند دنیا را نجات دهند می پردازند اما این عنوان با در اختیار داشتن فیلم نامه ای جذاب و شیمی فوق العاده میان شاون و اد، در مرحله کشتار زامبی ها باقی نمی ماند و به اثری بزرگ تر تبدیل می گردد.

فیلم شاون مردگان ترکیبی پیروز از تمام ویژگی هایی است که می توانند طرفداران سرسخت کمدی های ترسناک و آخرالزمانی را شگفت زده کنند. از شوخی های خنده دار و سیاه گرفته تا روابط شخصیت ها با یک دیگر و غافلگیری های متعدد که در نهایت تجربه ای منحصربه فرد را برای بیننده به ارمغان می آورند. بدون شک این فیلم یکی از بهترین کمدی های ترسناک در دو دهه اخیر است که برای وقوع احتمالی سناریوهای آخرالزمانی آماده مان می کند. پس اگر هنوز شاون مردگان را ندیده اید، وینچسترهایتان را بردارید و به جنگ زامبی ها بروید.

17. وال-ای (WALL-E)

  • کارگردان: اندرو استنتون
  • بازیگران: بن برت، الیزا نایت، سیگورنی ویور، فرد ویلارد، جف گارلین و…
  • محصول: 2008
  • امتیاز متاکریتیک: 95 از 100

اگر می خواهید به سراغ یک فیلم آخرالزمانی بروید که وجوه انسانی و امیدوارانه اش بر فجایع هولناک ارجحیت داشته باشد، انیمیشن وال-ای بهترین گزینه خواهد بود. شاهکار پیکسار و برنده اسکار بهترین انیمیشن در سال 2008، آینده ای محتمل را به تصویر می کشد که در آن نسل بشر به دلیل تجمع زباله و آهن آلات مختلف سیاره زمین را ترک کرده است. انسان ها هم اکنون داخل یک کشتی غول پیکر در فضا زندگی می کنند و با فراموش کردن ریشه هایشان در زمین، از زیست فعلی شان که به ابرکامپیوترها و تکنولوژی های پیشرفته وابستگی دارد لذت می برند.

وال-ای یک ربات هوشمند است که با جمع آوری زباله ها در زمین، در سیاره خالی از سکنه و نابودشده انسان ها زندگی می کند. شاید مهم ترین تفاوت این انیمیشن شگفت انگیز با سایر آثار آخرالزمانی، در نوع به تصویر کشیدن فجایع خلاصه گردد. انسان ها در این فیلم نه با زامبی ها می جنگند و نه برای بقا تلاش می کنند. آن ها 700 سال است که زمین را ترک کرده اند و دیگر نیازی به کره خاکی شان ندارند. انیمیشن وال -ای با ایجاد عشقی عمیق و باورپذیر میان دو ربات، به انسان ها یادآوری می کند که از کجا آمده اند. حتی در تاریک ترین لحظات، بارقه های امید در این فیلم وجود دارد و پیام بشردوستانه اش هیچ گاه کهنه نخواهد شد. اگر تا این لحظه پیروز به تماشای وال-ای نشده اید، در اولین فرصت آن را ببینید و یکی از به یادماندنی ترین تجارب زندگی تان را رقم بزنید.

16. روز استقلال (Independence Day)

  • کارگردان: رولند امریش
  • بازیگران: ویل اسمیت، بیل پولمن، جف گلدبلام، مری مک دانل، مارگارت کالین و…
  • محصول: 1996
  • امتیاز متاکریتیک: 59 از 100

روز استقلال نمرات بالایی از منتقدان دریافت نکرد اما با فروش چشمگیر و ویژگی های داستانی اش، تبدیل به یک فیلم آخرالزمانی جریان ساز شد. ساخته تاثیرگذار رولند امریش اساساً با سوال کردن از مخاطب و طرح نظریات مختلف راجع به آینده بشر و موجودات فرازمینی سروکار دارد. اگر در موقعیت های خطیری مانند نابودی ناگهانی کره زمین یا حملات فضایی ها قرار بگیرید چه واکنشی نشان خواهید داد؟ آیا از شهر فرار می کنید یا به جمع بازمانده ها می پیوندید تا فرایند بقا را حفظ کنید؟

فیلم روز استقلال با استفاده از سکانس های هیجان انگیز و جلوه های ویژه نفس گیرش، تاثیر به سزایی بر آثار بعد از خود گذاشت. فیلمی که علی رغم استفاده از کلیشه های ژانری و قرار دادن نیروهای امنیتی و دولتی در برابر فجایع آخرالزمانی و حملات بیگانه ها، پیروزیت های بسکمک را به دست آورد و جایگاه ویل اسمیت را به عنوان ستاره نوظهور سینما تثبیت کرد. در سال 2016 رولند امریش دنباله این فیلم را کارگردانی کرد اما به رسم بسکمک از دنباله های آثار پیروز تاریخ سینما، این فیلم هم نتوانست پیروزیت چندانی را در گیشه کسب کند و مانند فیلم اصلی جریان ساز باشد.

15. جنگ برای سیاره میمون ها (War for the Planet of the Apes)

  • کارگردان: مت ریوز
  • بازیگران: اندی سرکیس، وودی هارلسون، استیو زان
  • محصول: 2017
  • امتیاز متاکریتیک: 82 از 100

فیلم جنگ برای سیاره میمون ها به عنوان آخرین قسمت از این سه گانه جذاب شناخته می گردد. نسخه های اول و دوم این سری یعنی ظهور سیاره میمون ها و طلوع سیاره میمون ها که به ترتیب در سال های 2011 و 2014 اکران شدند نیز آثار بسیار خوبی بودند اما قسمت سوم به شکل ویژه ای بر مخاطبین و منتقدان تاثیر گذاشت. داستان این فیلم آخرالزمانی با الهام از کتاب سیاره میمون ها نوشته پیر بول به رشته تحریر درآمده است. ارتش میمون ها به رهبری سزار، در حال نبرد و تقابل با انسان هایی هستند که می خواهند کره زمین را تصاحب کنند. فیلمی سراسر هیجان، سکانس های اکشن و حماسی و احساسات جاری که شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد اما رفته رفته مفاهیم انسانی اش را رو می کند و اشک تان را سرازیر خواهد کرد.

در تمام لحظات فیلم جنگ برای سیاره میمون ها، نبردهایی نابودکننده را می بینیم که به جای تقابل انسان با طبیعت و موجودات بیگانه، بر جنگ میان نسل بشر و میمون ها تمرکز دارند. لحظاتی که به لطف بازی شگفت انگیز بازیگران و کارگردانی مت ریوز، به اندازه ای تاثیرگذار می شوند که گاهی اوقات میان ماهیت وجودی میمون ها و انسان ها دچار تردید خواهید شد.

14. جاده (The Road)

  • کارگردان: جان هیلکات
  • بازیگران: ویگو مورتنسن، کدی اسمیت-مک فی، رابرت دووال، شارلیز ترون، گای پیرس
  • محصول: 2009
  • امتیاز متاکریتیک: 64 از 100

فیلم جاده یکی از تلخ ترین و تاریک ترین آثار منتشرشده در تاریخ سینماست. یک فیلم آخرالزمانی تکان دهنده که بر اساس رمانی به همین نام از کورمک مک کارتی ساخته شده و به روایت داستانی سراسر نابودی و خشونت از دنیای پساحادثه ای می پردازد. دنیایی که بعد از فاجعه ای ویران کننده به جهنمی خطرناک تبدیل شده است و حالا با بازمانده های نسل بشر برای بقا دست و پنجه نرم می کند. فیلم جاده حول محور پدر و پسری بی نام و نشان می چرخد که سعی دارند با زنده ماندن در برابر سیل بزرگی از آدم خواران و سارقان غارتگر، جهت دشوارشان را ادامه دهند و به سوی روشنایی و امیدواری قدم بردارند.

در واقع فیلم جاده راجع به شرایط اسفناک انسان ها در روبروه با آخرالزمان و فجایع هولناک است. شرایطی غیرقابل توصیف که توان تشخیص خیر و شر، خوبی و بدی و درست یا غلط را از آدم ها سلب می کند. در دنیای ویران شده ای که مواد غذایی و سرپناه به سختی یافت می گردد، آیا ازخودگذشتی و کمک از عهده کسی برمی آید؟ پیامدهای خشونت چه خواهد بود؟ این ها سوالات اساسی و مهمی هستند که پاسخ قطعی و روشنی برایشان در فیلم وجود ندارد. The Road عنوان فوق العاده و چشمگیری نیست اما اگر دلتان می خواهد واکنش های خاکستری نسل بشر را در بدترین شرایط موجود ببینید، جاده می تواند حسابی تکان تان دهد.

13. نائوشیکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • بازیگران: سومی شیماموتو، گورو نایا، یوجی ماتسودا و…
  • محصول: 1984
  • امتیاز متاکریتیک: 86 از 100

اگر فکر می کردید که انیمه های سینمایی توان قصه گویی را در دنیا های پساآلخرالزمانی ندارند، باید انیمه نائوشیکا از دره باد را تماشا کنید. 1000 سال از جنگ آخرالزمانی که تمدن را از بین برد گذشته است و حالا بازمانده هایی که قلمرو پادشاهی شان را در سراسر این سرزمین گسترش داده اند، باید با تهدیدی جدید مقابله کنند. ارتشی از حشرات غول پیکر و جهش یافته وارد سکونت گاه انسان ها شده اند و نائوشیکای ماجراجو به عنوان ناجی آن ها، نبردی خطرناک را در پیش دارد.

میازاکی در 35 سال پیش این اثر ماندگار را کارگردانی کرد و از عمر مانگایی که منبع اقتباس نائوشیکا از دره باد بوده نیز، نزدیک به 45 سال می گذرد. اما علی رغم این زمان طولانی، همچنان می توان از فضای داستانی و دنیا شگفت انگیز فیلم لذت برد زیرا هیچ گاه تکراری نخواهد شد. دنیا بینی فانتزی میازاکی و ماجراهای سرزمینی که مورد هجوم موجودات عجیب و غریب قرار می گیرد، شاید چندان باورپذیر نباشد و برای برخی از طرفداران آثار آخرالزمانی واقعی به نظر نرسد. اما ارجاعات انسانی و قابل لمسی در این انیمه وجود دارد که می توان در شرایط فعلی هم با آن ها هم ذات پنداری کرد.

12. لبه فردا (Edge of Tomorrow)

  • کارگردان: داگ لیمان
  • بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پاکستون، برندن گلیسون، مدلین منتاک
  • محصول: 2014
  • امتیاز متاکریتیک: 71 از 100

لبه فردا یک فیلم آخرالزمانی مهیج است که با موضوع چرخه تکرار زمان (لوپ زمانی) که پیش از این در آثاری مانند روز موش خرما و بدو لولا بدو هم استفاده شده بود دنبال می گردد؛ شرایط عجیبی که در آن قهرمان فیلم مجبور است تا زمان پیدا کردن چاره ای برای خروج از این شرایط، اتفاقات همان روز را به صورت بی نهایت تکرار کند. داستان فیلم لبه فردا با اقتباس از رمان ژاپنی تنها چیزی که نیاز داری کشتن است اثر هیروشی ساکورازاکا ساخته شده است و تام کروز را در کنار امیلی بلانت، به عنوان دو سرباز ویژه قرار می دهد. افرادی که باید جلوی حمله موجودات بیگانه و فرازمینی ها را بگیرند و راهی برای شکست دادنشان پیدا کنند.

لبه فردا یک فیلم آخرالزمانی تمام عیار نیست اما به دلیل شخصیت پردازی قوی و بازی با ویژگی های حلقه زمانی، تجربه متفاوتی را برای طرفداران این دسته از آثار سینمایی رقم می زند. سرگرد ویلیام کیج (تام کروز) در ابتدا تنها یک افسر روابط عمومی است که هیچ تجربه ای از جنگ ندارد اما طی حملات بیگانه ها به زمین، او ناچار به یادگیری آموزش های نظامی می گردد و در طول این جهت خطیر باید با ریتا ورتاسکی (امیلی بلانت) همکاری کند. در مجموع اگر مبحث حلقه زمانی علاقه دارید و دلتان می خواهد از یک اثر علمی تخیلی و آخرالزمانی نفس گیر لذت ببرید، فیلم لبه فردا را از دست ندهید.

11. جنگ دنیای زد (World War Z)

  • کارگردان: مارک فورستر
  • بازیگران: برد پیت، متیو فاکس، میریل انوس، جیمز بج دیل، دیوید مورس
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 63 از 100

جنگ دنیای زد بر اساس رمان پرفروشی به همین نام از مکس بروکس ساخته شده است و به شیوع زامبی ها در دنیای آخرالزمانی می پردازد. کارمند سابق سازمان ملل، جری لین (برد پیت) برای جلوگیری از شیوع و گسترش هرچه بیشتر نسل زامبی ها که توسط ویروسی مرگبار به وجود آمده است، دنبال راه درمانی اساسی و موثر می گردد. هنگامی که دانشمند ارشد این پروژه از بین می رود، جری کار را بر عهده می گیرد تا با استفاده از نفوذ و قدرت سیاسی اش به سرزمین های مختلف سفر کند و زامبی ها را در تمام دنیا از بین ببرد.

فیلم جنگ دنیای زد با در اختیار داشتن یک سناریوی آخرالزمانی جذاب، دیدگاه دفاع از قدرت علم و دیپلماسی و در نهایت ازخودگذشتی های انسان ها، تجربه تاثیرگذاری را برای مخاطب رقم می زند. این عنوان تحسین شده در به تصویر کشیدن شرایط طاقت فرسا و آشفته دنیای که گرفتار زامبی ها شده است پیروز عمل می کند و مانند بسکمک از آثار آخرالزمانی، عنصر امید را نیز زنده نگه می دارد. جنگ دنیای زد علاوه بر اینکه به عنوان یکی از بهترین آثار زامبی محور و رستاخیزی تاریخ سینما شناخته می گردد، فیلم تاثیرگذار و نفس گیری است که می تواند طرفداران دیگر ژانرها را نیز به سمت خود بکشاند.

10. شماره 10 خیابان کلاورفیلد (10 Cloverfield Lane)

  • کارگردان: دن تزاختنبرگ
  • بازیگران: مری الیزابت وینستد، جان گودمن، جان گلگر جونیور
  • محصول: 2016
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100

تصور کنید بعد از مشاجره ای زناشویی از خانه تان خارج شده اید و در یک سانحه رانندگی ناگهانی از هوش رفته اید. هنگامی که به هوش می آیید خود را در پناهگاهی زیرزمینی پیدا می کنید و در مقابل تان هم یک مرد عجیب ایستاده است؛ فرد روان پریشی که ادعا می کند موجودات فضایی و بیگانه ها کره زمین را مورد حمله قرار داده اند و اگر الان زنده اید و نجات پیدا کردید، به علت کمک های این مرد بوده است. حالا چاره ای به جز زندگی اجباری در این پناهگاه ندارید مگر اینکه به فکر راه فرار باشید و بر ترس هایتان غلبه کنید؛ اما دنیای بیرون مانند گذشته امن نیست. واکنش شما در برابر این آخرالزمان فرضی و دهشتناک چه خواهد بود؟

نوشته هایی که مطالعه کردید خلاصه ای از داستان فیلم شماره 10 خیابان کلاورفیلد بودند که فیلم نامه اش توسط دیمین شزل بازنویسی شده است. شاید معدود فیلم آخرالزمانی دیگری از چنین زاویه ای به فجایع و فروپاشی های فردی و اجتماعی نگاه کند اما این عنوان کم هزینه و پرفروش، یک تریلر روانشناختی هولناک است که با استفاده از ویژگی های منحصربه فردش و بازی تماشایی مری الیزابت وینستد و جان گودمن، یک آخرالزمان عجیب را برایتان به تصویر می کشد که مشابه اش را کم تر دیده اید.

9. 12 میمون (Twelve Monkeys)

  • کارگردان: تری گیلیام
  • بازیگران: بروس ویلیس، برد پیت، مادلین استو، فرانک گورشین، کریستوفر پلامر
  • محصول: 1995
  • امتیاز متاکریتیک: 74 از 100

تری گیلیام با ساخت فیلم 12 میمون، حدس های بسیار و دیدگاه های تاریک متعددی را نسبت به آینده بشر ارائه کرد. یک نئونوآر علمی تخیلی و آخرالزمانی که در بخشی از داستان درگیرکننده اش به زندگی خطرناک تنها بازماندگان فاجعه ویروسی بزرگ می پردازد و در بخش دیگر وارد سال 2035 می گردد. جایی که یک زندانی ساکن در محوطه های زیرزمینی (بروس ویلیس) پس از فراگیری آموزش های لازم، به گذشته برمی گردد تا از شیوع ویروس کشنده ای که در سال 1996 باعث نابودی 5 میلیارد نفر از جمعیت زمین شد جلوگیری کند.

این زندانی برگزیده برای اولین بار در طی یک اشتباه به سال 1990 و یک آسایشگاه روانی فرستاده می گردد. مکانی که رفته رفته او را با یک بیمار روان رنجور (برد پیت) و دکتری روانپزشک آشنا می کند. برد پیت برای بازی در نقش جفری گوینز، نخستین نامزدی اسکارش را به دست آورد. در مجموع اگر تا امروز فیلم 12 میمون را ندیده اید و از آثار آخرالزمانی با درون مایه های علمی تخیلی و فلسفی لذت می برید، ساخته ماندگار تری گیلیام را از دست ندهید.

8. برف شکن (Snowpiercer)

  • کارگردان: بونگ جون هو
  • بازیگران: کریس ایوانز، سونگ کانگ-هو، تیلدا سوئینتون، جیمی بل، اد هریس و…
  • محصول: 2013
  • امتیاز متاکریتیک: 84 از 100

بونگ جون هو یکی از پیروز ترین فیلم سازان حال حاضر سینما در دنیا است. این کارگردان کره ای در سال 2013 با ساخت فیلم برف شکن که از یک رمان گرافیکی فرانسوی به همین نام اقتباس شده است، توجهات بسکمک را به خود جلب کرد. داستان آخرالزمانی برف شکن در آینده ای نه چندان دور اتفاق می افتد. زمانی که پس از وقوع عصر یخبندانی عجیب و هولناک، آخرین بازمانده ها مجبور می شوند در یک قطار برف شکن زندگی کنند و با پناهگاه متحرک شان کنار بیایند.

این فیلم هم مانند دیگر عنوان تحسین شده و برنده اسکار بونگ جون هو انگل از طریق ویژگی های ژانر تریلر و عناصر منحصربه فردش، به مسئله اختلاف طبقاتی و تبعیض نژادی می پردازد. ثروتمندان در واگن های لوکس و مجهزتر حضور دارند و اقشار ضعیف باید در قسمت های انتهایی قطار به صورت گروهی زندگی کنند و به حفظ منابع غذایی شان بپردازند. برخی از طرفداران بونگ جون هو و منتقدان، برف شکن را اثر ضعیفی می دانند که در برابر آثار کره ای این کارگردان مطرح حرف خاصی برای گفتن ندارد. اما اگر می خواهید آخرالزمان واقعی را احساس کنید و واکنش های خشن نسل بشر را درون یک قطار برف شکن ببینید، این فیلم می تواند شگفت زده تان کند.

7. مالیخولیا (Melancholia)

  • کارگردان: لارس فون تریه
  • بازیگران: کیرستن دانست، شارلوت گنزبور، کیفر ساترلند، شارلوت رمپلینگ
  • محصول: 2011
  • امتیاز متاکریتیک: 80 از 100

اگر یک فیلم آخرالزمانی خوش ساخت وجود داشته باشد که ممکن است نخواهید در دوران شیوع ویروس کرونا به سراغش بروید، آن فیلم مالیخولیا خواهد بود. اثری خیره کننده، عجیب و کاملا ویرانگر که به مسائل روحی انسان ها و بحران پایان دنیا می پردازد اما اگر انتظار اسلحه و حملات گروهی را از زامبی ها دارید، باید ناامیدتان کنیم. مالیخولیا دومین فیلم از سه گانه افسردگی لارس فون تریه است که به اروپایی ترین شکل ممکن، تنهایی های درونی انسان، بیماری های روانی و آخرالزمان را به تصویر می کشد.

داستان این فیلم از دو زاویه روایت می گردد. ماجراهای دو خواهر به نام های جاستین (کیرستن دانست) و کلیر (شارلوت گنزبور) که هرکدام دچار مسائل خانوادگی و روحی -روانی مختلفی هستند. در این بین مشخص می گردد که سیاره ای عجیب و غول پیکر به نام مالاخولیا در حال نزدیک شدن به زمین است؛ اتفاقی که به معنای نابودی نسل بشر و کره زمین خواهد بود. تماشای فیلم مالیخولیا می تواند درونیات تاریک تان را بیدار کند و به افسردگی ها بیافزاید. اما اگر به این مسائل اهمیت نمی دهید و خواهان غرق شدن در یک درام آخرالزمانی عجیب با اتمسفری کم نظیر هستید، از ساخته لارس فون تریه غافل نشوید.

6. یک مکان ساکت (A Quiet Place)

  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • بازیگران: امیلی بلانت، جان کرازینسکی، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ
  • محصول: 2018
  • امتیاز متاکریتیک: 82 از 100

فیلم یک مکان ساکت به بهترین شکل ممکن المان های ترسناک را با مضامین آخرالزمانی و فجایع ویران کننده ترکیب می کند. داستان این فیلم در آینده رخ می دهد و به دوران هولناکی می پردازد که در آن هیولاهای ناشناخته زمین را تسخیر کرده اند. موجوداتی که چیزی را نمی بینند اما به علت قدرت شنوایی خیره کننده شان، کوچک ترین صدها را نیز می شنوند. خانواده آبوت (لی، اِوِلین و فرزندانشان) برای زنده ماندن در این آخرالزمان عجیب، راهی به جز سکوت ندارند.

ایده اصلی فیلم یک مکان ساکت به تنهایی از جذابیت های بالایی برخوردار است اما استفاده ماهرانه کرازینسکی و تیم اش از فیلم نامه، به عنوان دلیل محکمی برای تبدیل شدن این فیلم به یکی از بهترین آثار آخرالزمانی محسوب می گردد. شیمی فوق العاده ای که بین این خانواده چهار نفره وجود دارد، تعادل خوبی را به وجود می آورد زیرا در همان لحظاتی که کمی استرس تان کاهش پیدا می کند، ناگهان خط نامریی سکوت شکسته شده و آخرالزمان دوباره به کارش ادامه می دهد. برای لذت بردن از این فیلم، 90 دقیقه سکوت کنید و در مکانی آرام قرار بگیرید؛ باقی اش را به خانواده آبوت و هیولاها بسپارید.

5. اغذیه فروشی (Delicatessen )

  • کارگردان: ژان پیر ژونه
  • بازیگران: دومینیک پینان، ژان کلود دریفوس، کرین ویار، روفوس، مارک کارو
  • محصول: 1991
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100

ژان پیر ژونه پیش از اینکه با فیلم دوست داشتنی سرنوشت شگفت انگیز املی پولن در سال 2001 به شهرت دنیای برسد، فیلم منحصربه فرد اغذیه فروشی را کارگردانی کرده بود. فرانسه آخرالزمانی را تصور کنید؛ جایی که به دلیل کمبود وحشتناک غذا، غلات و ارزن هم به عنوان پول مبادله می گردد و با آن ها می توان گوشت هایی را تهیه کرد که از لحاظ شکل ظاهری و طعم افتضاح اند. نگاه جالب ژان پیر ژونه به مسئله گرسنگی و راه های شنیع انسان ها برای مقابله با این بحران حیاتی، کمدی سیاه تأثیرگذاری را به وجود آورده که به عنوان یکی از متفاوت ترین فیلم های آخرالزمانی تاریخ سینما شناخته می گردد.

اغذیه فروشی یک فیلم فرمالیستی و تکنیکی است که آینده احتمالی نسل بشر را به گونه ای هنرمندانه تصویرسازی می کند. شاید پس از تماشای این عنوان جذاب، ردپاهایی را از سبک کارگردانی فیلم سازانی مانند وس اندرسون و تری گیلیام در فیلم پیدا کنید اما ژان پیر ژونه دنیا مختص به خود را به تصویر می کشد. از زوایای خاص دوربین گرفته تا لحظات سورئال و شخصیت های به یادماندنی که همگی نشان از جذابیت این فیلم خوش ساخت دارند.

4. انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون، کریس ایوانز، کریس همسورث، مارک رافلو و…
  • محصول: 2019
  • امتیاز متاکریتیک: 78 از 100

درست حدس زدید؛ انتقام جویان: پایان بازی از لحاظ فنی یک فیلم آخرالزمانی است. هرچند که در پی نابودی نیمی از مردم دنیا توسط تانوس ، این موضوع کاملا مشخص می گردد اما در یک ساعت اول شاهد درامی غم انگیز هستیم که به ماجراهای افرادی که از بین رفته اند اختصاص دارد. این فیلم شرایط فعلی دنیا را پس از وقوع حادثه ویرانگری که چندین سال قبل رخ داده به خوبی نشان می دهد و با ادای دین به ابرقهرمانان نابودشده، در جایگاه یک اثر حماسی و آخرالزمانی قرار می گیرد.

با این حال انتقام جویان: پایان بازی یک عنوان خوش بینانه است که در آن خبری از وجوه خاکستری نسل بشر و جنگ برای بقا نیست. در وهله اول، این فیلم داستان گروهی از مردم را روایت می کند که تصمیم می گیرند با تلاش و پشتکار فراوان، دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنند. اما فارغ از تمام این موضوعات، باید قبول کنیم که با یک فیلم ابرقهرمانی از مارول طرف هستیم که ویژگی های آثار آخرالزمانی را در اختیار دارد اما با روش منحصربه فرد خودش آن ها را به تصویر می کشد.

3. فرزندان بشر (Children of Men)

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: کلایو اوون، جولیان مور، مایکل کین، چارلی هانم و…
  • محصول: 2006
  • امتیاز متاکریتیک: 84 از 100

شاهکاری تکرارنشدنی و یک فیلم آخرالزمانی درجه یک که بعد از گذشت 15 سال از تاریخ اکران اولیه اش، همچنان تاثیرگذار و تلخ است. داستان تکان دهنده فرزندان بشر در سال 2027 دنبال می گردد. آینده ای نزدیک که در آن تمام زنان قدرت بارداری شان را از دست داده اند و دیگر نمی توانند بچه ای به دنیا بیاورند. از طرفی دیگر جو سیاسی حاکم بر انگلستان و فضای شلوغ شهری، شرایط نابه سامان و آشفته ای را به وجود آورده است. پس از مدتی، تئو (کلایو اوون) متوجه می گردد که زن جوان پناهنده ای به طرز غیرقابل باوری باردار شده و او تمام تلاش خود را می کند تا از این زن محافظت کند و بشریت را نجات دهد.

فرزندان بشر یک ترکیب شگفت انگیز از ویژگی های مختلف است. از ارجاعات سیاسی-اجتماعی و نمادهای معنوی گرفته تا کارگردانی بی نظیر کوارون و جلوه های ویژه فوق العاده ای که در مجموع باعث به وجود آمدن یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی و آخرالزمانی قرن 21 و تاریخ سینما شده اند. سراسر فیلم فرزندان بشر مملو از تلخی و لحظات خاکستری است اما با پایان امیدبخشی به اتمام می رسد. درست در موقعیت هایی که مشغول تعقیب سکانس های پرتنش و نفس گیر هستید، لحن فیلم تغییر می کند تا دوباره راجع به نسل بعد، فرزندانتان و آینده کره زمین به فکر فرو روید.

2. ماتریکس (The Matrix)

  • کارگردان: واچوفسکی ها
  • بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، جو پانتولیانو
  • محصول: 1999
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100

قرص های آبی و قرمز، گلوله های معلق در هوا، نظریات فلسفی و رمز و رازهای شخصیت نئو. شاید هیچ فیلم علمی تخیلی، آخرالزمانی، اکشن و سایبرپانک دیگری وجود نداشته باشد که مانند ماتریکس بتواند در فرهنگ عامه تاثیرگذار جلوه کند. ماتریکس در آخرین سال از قرن بیستم راهی سالن های سینما شد و تا امروز همچنان زنده است و به عنوان یک اثر پیروزیت آمیز و چشمگیر شناخته می گردد. مارتیکس داستان چندلایه و پیچیده ای دارد که توضیح درباره اش در این مطلب نمی گنجد. اگر تا به امروز این فیلم آخرالزمانی شگفت انگیز را ندیده اید، بدانید که توماس اندرسون با نام مستعار نئو (کیانو ریوز) یک هکر است که مدام با عبارت های ناشناخته و تماس های مشکوک روبرو می گردد.

حالا او قصد دارد با پی بردن به حقیقت، خیال خود را راحت کند اما ماجرا پیچیده تر از این حرف ها خواهد بود. ماتریکس یکی از پیچیده ترین و در عین حال لذت بخش ترین فیلم های آخرالزمانی تاریخ سینماست. فیلمی پیچیده، فلسفی و نفس گیر که نابودی را از دنیا ذهنی شخصیت ها آغاز می کند و رفته رفته از صفحه نمایشگر خارج می گردد و در اعماق ذهن تان با آرامشی کم نظیر به انفجار می رسد.

1. مد مکس: جاده خشم (Mad Max: Fury Road)

  • کارگردان: جورج میلر
  • بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، نیکولاس هولت، هیو کیز-برن و…
  • محصول: 2015
  • امتیاز متاکریتیک: 90 از 100

و در نهایت می رسیم به آخرین فیلم آخرالزمانی این فهرست که چیزی نیست به جز ساخته تحسین شده جورج میلر، مد مکس: جاده خشم. شاید فکر کنید که دیوانه وارتر از این فیلم هم وجود دارد اما به نظر نمی رسد بتوانید مشابه اش را بیابید. داستان مد مکس: جاده خشم راجع به دنیای پساآخرالزمانی و بی رحم است که در آن انسان ها با ایجاد گروه های مختلف، می خواهند قدرت را از یک دیگر بگیرند. کنترل این دنیا را یک آنتاگونیست (ضد قهرمان) وحشی و درنده خو بر عهده دارد که با گسترش قلمرو و نیروهایش در تمام مناطق سرزمین، به این راحتی ها از پا درنمی آید.

ایمپریتر فیوروسا (شارلیز ترون) یک زن جنگجو و مسلح است که قصد نابودی و براندازی حکومت ایمورتال جو (هیو کیز-برن) را دارد. در این جهت مکس روکاتانسکی (تام هاردی) هم به او می پیوندد تا جنگ های جاده ای و دیوانه وار آغاز شوند. تماشای این اثر در شرایط فعلی به شدت لذت بخش خواهد بود زیرا جورج میلر با خلق یک دنیا شلوغ و هیجان انگیز، یک لحظه هم رهایتان نمی کند تا کمی نفس بکشید. پس با خیال راحت به سراغ این فیلم آخرالزمانی بی نظیر بروید و حین انفجار ماشین های جنگی و فریاد شخصیت های زنجیرگسسته، از صدای سنگین و جذب گیتار الکتریک لذت ببرید.

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: dubairo.ir شناسه مطلب: 1875

به "20 فیلم آخرالزمانی برتر تاریخ سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 فیلم آخرالزمانی برتر تاریخ سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید